Skocz do zawartości

Kontrolka Luzu (Biegu Neutralnego) - Czujnik?


Gość Pilzner
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

ostatnio zaobserwowałem, że nie działa mi zielona kontrolka biegu jałowego. Żarówkę lub diodę LED wykluczam, bo raz na jakiś czas uda się wrzucić luz tak, żeby kontrolka zapaliła się. Poza tym opisany objaw zauważalny jest tylko na ciepłym silniku, jak jest zimny to wszystko jest w porządku.

 

Motocykl przy wrzuceniu luzu i rozłożeniu bocznej stopki nie gaśnie, przy rozkładaniu stopki kontrolka się zapala.

 

Z tego co wyczytałem, to prawdopodobnie winny może być czujnik. Byłem wczoraj w serwisie, ale zmienili godziny pracy w okresie jesiennym i było już zamknięte. Podobno czujnik taki kosztuje 400 złotych. Z katalogu części wynika, że za świecenie kontrolki odpowiedzialna jest część z numerem 42 i element styku 43. Do elementu tego jest dostęp po odkręceniu czujnika. Może wystarczy przeczyszczenie?

 

Trochę dziwi, że element ulega uszkodzeniu przy przebiegu poniżej 20 tys. km i po czterech sezonach jazdy. Jest sens czyścić czy tylko wymiana?

Sprawa dotyczy GSF 650 z 2008 roku, wersja N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popraw przywitanie to forumowy elektryk CI coś podpowie

pzdr

:mario:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak opisać problem, to wylewny. Jak miał się przywitać to niemowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, skoro coś już tam napisałeś to pomożemy.

 

Skoro kontrolka zapala się jak rozłożysz stopkę boczną i nie gaśnie nie mruga itp. i silnik nie gaśnie to najprawdopodobniej jest coś z masą.

Wyczyść wszystkie styki po drodze i zakonserwuj środkiem do styków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontrolka jak już "załapie" to świeci. Nie miga i nie gaśnie, zapalenie jej wspomaga rozłożenie stopki.

 

Styki masowe po drodze to styk czujnik/blok skrzyni czy jeszcze coś np. kostka z wiązki? Gdzie wchodzi wiązka od tego czujnika, czy ona leci gdzieś pod siedzenie do komputera czy innego ustrojstwa?

 

 

PS. Rozmawiałem z serwisem, zapraszają na wizytę po diagnozę. Sam czujnik kosztuje około 350 złotych i dostępny jest na zamówienie, wymiana to wstępnie jakieś 50. Nie wiem ile tych punktów masowych jest do sprawdzenia, bo w sumie może spróbowałbym coś poprawić sam. Preparaty typu "kontakt" i podstawowe narzędzia mam, nie mam garażu ale i na to da się coś poradzić.

 

Czy przy odkręcaniu tego czujnika wymagane jest spuszczenie oleju bądź pochylenie motocykla?

 

EDIT: Chciałem przekleić tu informacje z kolejnego, niepotrzebnego, własnego posta... Niestety treść mi gdzieś umknęła a post już skasowałem.

Żeby nie było wybielania, w poście tym odniosłem się do tego, że na skarcenie mojego skromnego powitania chętni to się znaleźli, ale żeby pomóc w temacie to już nie... Być może niektórzy niepotrzebnie odczytali to jako moją niecierpliwość. Post był lekko ironiczny ale jednocześnie stonowany.

Edytowane przez Pilzner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko człowieku. Tutaj pomoc jest za free (ewentualnie za cytryne), wiec nie poganiaj innych. Bedą mieli czas to podpowiedzą co i jak. Zobacz o której napisałeś posta a którą godzine mamy teraz. Daj ludziom wrócic z pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko człowieku...

(...) Zobacz o której napisałeś posta a którą godzine mamy teraz. Daj ludziom wrócic z pracy.

 

Ja jestem spokojny, nie przesadzajmy... Zdaję sobie sprawę, że jest to portal społecznościowy i nie oczekuję, żeby rzucano wszystko i leciano do mnie z pomocą.

Zwróć proszę uwagę, że pisałem do tych, którzy mi odpowiedzieli w sprawie niekompletnego przywitania...

W dodatku lekko ironicznie. ;)

Poza tym chyba można pisać posty pomimo nieobecności dotychczasowych rozmówców, tym bardziej, że interfejs fajnie pokazuje kto jest on-line. Ja jestem tu nowy, przeglądam sobie wątki a w międzyczasie zaglądam w założony przeze mnie temat. To wszystko!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem tu nowy, przeglądam sobie wątki a w międzyczasie zaglądam w założony przeze mnie temat. To wszystko!

bardzo to miłe

taka specyfika działu przywitań szczególnie dla mężczyzn

 

Zwróć proszę uwagę, że pisałem do tych, którzy mi odpowiedzieli w sprawie niekompletnego przywitania...

W dodatku lekko ironicznie.

idąc dalej zauważ ze grupujemy swoje wypowiedzi w tematach przez opcje EDIT

a

wieczorkiem ktoś Ci pomoże wiec spokojnie

pzdr :mario:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że ktoś jest dostępny na forum to nie znaczy że na nim jest :P Ja nie wyłączam nigdy forum. Tylko czasem komp się wyłączy.

 

No dobra skoro mówisz, że jesteś nowy i ogarniasz forum to z prawej do góry masz taką przydatną opcję szukaj.

mi po wyszukaniu twojego problemu wyskakuje kilka tematów:

 

1

2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób tak:

primo - sprawdź masę na silniku - podepnij minus aku do silnika - choćby kablem rozruchowym

secundo - zwykłym kablem zrób analogiczny motyw w instalacji - minus aku, do minusa żarówki nawet

tercjo- jak nie pomoże to przeczyść styk na kostce czujnika luzu

jak nie pomoże w/w to będziemy kombinować dalej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób tak:

primo - sprawdź masę na silniku - podepnij minus aku do silnika - choćby kablem rozruchowym

secundo - zwykłym kablem zrób analogiczny motyw w instalacji - minus aku, do minusa żarówki nawet

tercjo- jak nie pomoże to przeczyść styk na kostce czujnika luzu

jak nie pomoże w/w to będziemy kombinować dalej

 

Z tym brakiem masy na silniku to chyba byłoby coś poważniejszego, przecież nie tylko czujnik z niej korzysta...

 

Póki co wymontowałem czujnik i go... obejrzałem. Włączyłem zapłon i ustawiałem czujnik tak, aby zapaliła się kontrolka biegu jałowego.

Nawet jak znalazłem i ustawiłem taką pozycję na czujniku, w której świeci kontrolka, to ciężko było utrzymać taki stan na stałe.

Od strony wewnętrznej popryskałem preparatem kontaktowym do styków elektrycznych i poruszałem trochę czujnikiem. Wydawało się, że jakby było lepiej...

 

Drugi krok to było rozpięcie kostki i spryskanie styków preparatem kontaktowym. Całość złożyłem i jest różnie... Jakby lepiej, ale nadal raz działa raz nie. Być może wynika to z tego, że motocykl trochę ostygł. Wróciłem do domu, rozgrzałem silnik na parkingu do załączenia się wentylatora i zrobiłem kilka prób. Te wypadły pomyślnie, aczkolwiek sceptycznie podchodzę do tej "naprawy", bo efekt pewnie długo się nie utrzyma.

 

Plusy tego wszystkiego są takie, że wiem gdzie czujnik się znajduje i wiem jak się do niego dostać. Zobaczyłem też dokąd poprowadzono wiązkę i że ewentualna wymiana czujnika jest do wykonania we własnym zakresie. Co dziwne, czujnik jest umiejscowiony gdzie indziej niż wynika to z MANUAL GSF650 2005-2009 i od wewnętrznej strony (silnika) wygląda trochę inaczej niż w KATALOG GSF 650. U mnie umiejscowiony jest dość wysoko, powyżej łańcucha i od strony wewnętrznej wygląda tak, że ma wystający mosiężny bolec, który trafia w tarcze z otworkiem Tarcza ta obraca się podczas zmiany biegów.

 

Mimo wszystko chyba będzie to czujnik... Tylko czemu silnik nie gaśnie przy rozłożeniu stopki tylko wtedy zapala się dopiero ta kontrolka? Plan chyba będzie taki, że po odstawieniu motocykla do garażu, wymontuję ten czujnik i spróbuję go rozgrzebać z tego silikonu i sprawdzić luty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapala się dlatego że układ dostaje masę albo z cz. luzu albo z kosy - ja bym winił tutaj bardziej masę niż czujnik - ten się poprostu nie psuje. Daj masę prosto na kostkę i zobacz co się będzie działo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapala się dlatego że układ dostaje masę albo z cz. luzu albo z kosy - ja bym winił tutaj bardziej masę niż czujnik - ten się poprostu nie psuje. Daj masę prosto na kostkę i zobacz co się będzie działo

 

Czyli co, masa z akumulatora lub innego elementu masowanego i któryś styk w kostce? Który, bo są trzy... Obojętne?

Jak podam masę to kontrolka powinna się zapalić, bo w normalnym użytkowaniu czujnik po prostu podaje masę z silnika na styk? Prawda? To po co ta wiązka ma aż trzy kable? Na każdy podawana jest masa? Kurcze, nie dociera to do mnie ;(

 

Kostka i czujnik wyglądają tak jak z tej aukcji Allegro... Kolory z tego co pamiętam są inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz trzy kable bo masz neutral, 1 i 2 :) - wszystkie są sterowane masą :) - masz z aku, masa w instalacji, masa w kostce - teoretycznie powinno to być jedno, ale często między nimi dochodzi do różnicy nawet 200 Ohm :) - a to jest od cholery. Jak Ci wyjdzie że podając masę na kostkę nic się nie zmienia to wina jest w instalacji, jak się zmieni to raczej brak masy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Proponuję sprawdzić miernikiem styki w czujniku pod kątem "zimnego lutu". Raczej do tego nie potrzeba wygrzebywać silikonu. A jeżeli już to zrobisz, to pamiętaj aby zalać go ponownie silikonem odpornym na wysokie temperatury, np. czerwonym - samochodowym.

 

Jakoś tak zrozumiałem, że dziwisz się, iż moto nie gaśnie po odchyleniu stopki jak jest na luzie. W sumie to tak powinno być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co jest masa na 1 i 2 bieg? Przecież mój model nie ma wyświetlacza, czy te informacje o biegu 1 lub 2 są do czegoś potrzebne?

 

A wracając do tematu, to chyba podając masę tylko na jeden z pinów powinienem uzyskać świecenie kontrolki a na pozostałych (skoro to bieg 1 i 2) kontrolka nie powinna świecić? Dobrze kombinuję?

 

Jak po podaniu masy do kostki kontrolka zaświeci i już wyjdzie brak masy to znaczy, że na silniku nie ma masy? To dlaczego czujnik trzymany w ręku przy ręcznym obracaniu powodował świecenie kontrolki? Skąd się wzięła masa? Myślę, że przydałby się jakiś schemat takiego czujnika...

 

EDIT: No bo w jakiej sytuacji świeci kontrolka? Możemy prześledzić całą sytuację?

Czy dlatego, że poprzez czujnik w odpowiednim ustawieniu masa z silnika tworzy obwód zamknięty z kablem wiązki czy ustawienie czujnika powoduje obwód zamknięty na dwóch kablach wiązki?

Edytowane przez Pilzner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś tak zrozumiałem, że dziwisz się, iż moto nie gaśnie po odchyleniu stopki jak jest na luzie. W sumie to tak powinno być.

 

Dziwię się, no bo jeśli czujnik nie podaje sygnału, że jest luz (kontrolka w końcu nie świeci) to motocykl chyba tez nie ma informacji o biegu jałowym i po odchyleniu stopki powinien się gasić. Przynajmniej takie objawy opisywali inni użytkownicy, nawet na tym forum.

Edytowane przez Pilzner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/g mnie czujnik 1 i 2 biegu jest po to by, przy wrzuceniu któregoś z tych biegów w chwili gdy moto stoi na stopce wyłączyć zapłon. A dwa na tych biegach są ograniczone najwyższe obroty aby ich nie przeciążać i wówczas następuje również odcięcie zapłonu. To jest TRE. Niektórzy je wyłączają, wówczas na tych biegach moto lepiej się zbiera. To tak po mojemu.

A co do mojego dziwienia, to może faktycznie tu jest odpowiedź na problem. Czyli silnik - zapłon wie, że jest zapięty luz, to przyczyna, tkwi gdzieś dalej, może bliżej samej diody neutrala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ktos mial juz ten problem w GSF 1250, i o ile pamiétam wyszlo na to , ze trzeba bylo wydlubac silikon i na nowo poprawic fabryczne lutowanie. U mnie tez czasem luz zastrajkuje.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/g mnie czujnik 1 i 2 biegu jest po to by, przy wrzuceniu któregoś z tych biegów w chwili gdy moto stoi na stopce wyłączyć zapłon. A dwa na tych biegach są ograniczone najwyższe obroty aby ich nie przeciążać i wówczas następuje również odcięcie zapłonu...

 

Czyli schemat kostki to mniej więcej tak jak ten po lewej? To jak wytłumaczyć świecenie kontrolki przy odpowiednim ustawieniu czujnika ręcznie, gdy ten spoczywa w naszych dłoniach bez styku z masą motocykla?

post-3378-0-30641500-1319662667_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej tak jak ten schemacik po lewej. Luz jest ten co oznaczyłeś trójką, jedynka niżej dwójka wyżej.

chyba podając masę tylko na jeden z pinów powinienem uzyskać świecenie kontrolki a na pozostałych (skoro to bieg 1 i 2) kontrolka nie powinna świecić? Dobrze kombinuję?
- dobrze

Wbij w wyszukiwanie "wyświetlacz biegów", tam jest więcej informacji na temat samego czujnika luzu, gdyż musi być on przerobiony aby ten działał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygrzeb silikon na czujniku i popraw lutowanie.To jest przyczyna nie działania kontrolki na 99%.

 

PS.Masa na czujnik podawana jest przewodem o ile pamiętam czarno /biały dlatego jak sobie zwierasz to świeci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wg Ciebie to raczej ten schemat z prawej? To by tłumaczyło działanie kontrolki przy ręcznym sterowaniu bez kontaktu z masą motocykla, jest tam nawet przewód w takim kolorze... ;)

Póki co kontrolka działa poprawnie, zrobiłem dzisiaj 25km do pracy, postałem na postoju do włączenia wentylatora i wszystko OK.

 

Jutro kończę sezon i odstawiam motocykl, w poniedziałek przy okazji mycia i konserwacji wymontuję ten czujnik i poprawię luty.

Dzięki wszystkim za pomoc, zdam relację z postępu prac, jak tylko się za to wezmę. Muszę tylko zaopatrzyć się w wysokotemperaturowy silikon, bo chyba nie mam...

Edytowane przez Pilzner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.