Skocz do zawartości

Tomek
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Jeżeli nie wiemy, w jakim stanie mamy silnik, można go ocenić na podstawie ciśnienia sprężania w cylindrach. Pomiar służy do ogólnego sprawdzenia stopnia zużycia: tłoków, pierścieni, gładzi cylindra, zaworów, gniazd zaworowych i stan uszczelki pod głowicą.

Pomiary wykonujemy zachowując takie warunki:

 

-Sprawdzenie i wyregulowanie zaworów

 

-sprawny rozrusznik

 

-Naładowany i sprawny akumulator

 

-Silnik rozgrzany do temperatury roboczej

 

Pomiar wykonujemy na wszystkich cylindrach(sprężamy się co by nam silnik nie ostygł, bo zafałszuje wyniki):

 

1.Odłączamy dopływ paliwa

 

2.Wykręcamy wszystkie świece (oczyść gniazda świec przed wykręceniem ich z nieczystości, jakie mogą się tam znajdować np.za pomocą sprężonego powietrza w puszce lub z kompresora)

 

3.Wkręcamy lub wciskamy końcówkę przyrządu pomiarowego w gniazdo świecy manetka gazu odkręcamy do oporu i kręcimy rozrusznikiem aż wskazówka przestanie się przesuwać (osiągnie maksymalną wartość).Zapisujemy.

 

4.Czynność powtarzamy dla każdego cylindra.

 

UWAGA! Mierząc należy obserwować strzałkę przyrządu do pomiaru. W sprawnym silniku ciśnienie sprężania powinno szybko narastać i osiągać maksymalną wartość. Małe ciśnienie sprężania podczas pierwszych suwów sprężania, stopniowo i powoli narastające w następnych suwach, wskazuje na zużycie pierścieni tłokowych. Małe ciśnienie sprężania podczas pierwszych suwów, nienarastające podczas następnych suwów, wskazuje na nieszczelne zawory lub uszkodzoną uszczelkę głowicy lub pęknięcie głowicy.

 

 

 

Jak czytać wyniki?

 

Otrzymane wyniki pomiaru należy porównać z danymi fabrycznymi. Dla B6 są to odpowiednio

 

Standard od 1000-1500kPa

Minimum 800kPa

Dopuszczalna przez producenta różnica miedzy cylindrami max 200kPa

 

 

 

Jeżeli stan technicznym silnika jest dobry to ciśnienie sprężania we wszystkich cylindrach powinno być zgodne z danymi producenta.

Spadek ciśnienia sprężania świadczy o znacznym zużyciu tłoków, cylindrów, pierścieni tłokowych lub zaworów. Zużycie tych elementów zwiększa zużycie paliwa, zużycie oleju i zmniejsza moc silnika.

Dla cylindrów, w których wcześniej zostało stwierdzone zbyt niskie ciśnienie sprężania wykonuje się tzw. próbę olejową - wstrzykuje się przez otwór świecy zapłonowej na denko tłoka niewielką ilość oleju silnikowego (3 ml). Następnie mierzy się powtórnie ciśnienie sprężania.

Im mniejsza różnica w ciśnieniach między pomiarem na sucho a z olejem, tym większe prawdopodobieństwo, że nieszczelności istnieją poza pierścieniami (zawory lub uszczelka).

 

Ważne też jest, że w przypadku nadmiernego tzw. "brania oleju", mogą wystąpić wyjątkowo wysokie ciśnienia sprężania (wyższe niż nominalnie).

Gdy pomiar ciśnienia sprężania wskazuje wyjątkowo wysokie ciśnienia sprężania a silnik pobiera znaczną ilość oleju, może to świadczyć o istotnym zużyciu pierścieni tłokowych, tłoków i cylindrów. Przewrotnie, wysokie ciśnienia sprężania w tym przypadku nie są wynikiem braku zużycia pierścieni tłokowych, ale ich nadmiernym zużyciem. Uszczelnienie w tym przypadku jest spowodowane olejem silnikowego, który przedostaje się do cylindra i równocześnie uszczelnia parę tarcia pierścień-cylinder.

 

 

 

Jeżeli na sąsiednich cylindrach ciśnienie jest zniżone może to świadczyć o uszkodzeni uszczelki pod głowica między tymi cylindrami

 

Jeżeli tylko na jednym cylindrze mamy zaniżone ciśnienie może to świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowica właśnie przy tym konkretnym cylindrze.

 

 

 

To by było na tyle. Korzystałem z neta i swojej wiedzy. Mam nadzieję, że niczego nie pokręciłem a podana informacja wyjaśni, że nie taki diabeł straszny jak go malują

Edytowane przez jab2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.