Skocz do zawartości

Gość Szymek
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

jak byś wiedział jak to jest zbudowane i na czym polega problem,,,,,, to byś wiedział, że to połączenie mechaniki z elektroniką .

 

W czujniku nie ma potencjometru (jak wielu tylko słyszało w teorii i się dumnie chwali , że wie) tylko jest cewka.

Natomiast z przepustnicy wychodzi ferryt (półksiężyc) który jakby oplata tę że cewkę i obraca się wokół cewki zmieniając jej indukcję .... a co za tym idzie napięcie o którym mówi serwisówka.

 

Chciałem się dowiedzieć jakie wyniki pomiarów były u inych i czy ktoś może nie miał w ogóle napięcia na zepsutym czujniku, czy może zakres wskazań był mniejszy a może miał ktoś tak jak ja cały czas 3,0V... nie zauważyłem w tym temacie takich informacji - przeoczyłem coś ?

 

 

Masz informacje o wartościach z serwisówki, masz informację o pomiarach innych użytkowników....czego jeszcze oczekujesz? że ktoś pobiegnie do garażu wymontuje swój i Ci wyśle do sprawdzenia?

Wychodzi że masz uwalony czujnik, załóż sprawny i przekaż info dla potomnych że jak się nie zmienia wartość na pinach jak to stoi w serwisówce to należy wymienić czujnik....

no właśnie nie jestem pewniem czy "wychodzi", gość z serwisu wczoraj mi mówi, że jak moto nie gaśnie, nie szarpie, nie przerywa, to na pewno nie jest to czujnik TPS - dlatego myślę sobie, jest forum to pogadam, porównam, wyciągnę wnioski. Kilka dni wcześniej inny gosć co też w serwisie siedzi mówi, że moto może nie szarpać, moze nie gasnąć, może normalnie odpalać ale jak zużycie paliwa sporo odbiega od normy to na 99% uszkodzony będzie TP.

Poleciał byś do ASO po czujnik za 380zł na podstawie tych danych?  Jeśli tak, to przelej mi tę kasę i bądź pewien, że jak nowy okaże się sprawniejszy niż ten co mam, to ci tę kasę oddam na pewno.

 

 

Jeśli chodzi o pomiary TP i STP - w serwisówce nie ma mowy o uruchomieniu silnika podczas pomiarów napięć wyjściowych a jeśli tego się nie zrobi, to można jedynie odczytać pomiar zasilania czujnika (4,5-5,5V) a nie wskazań napięć wyjściowych (zaknięta 0,6 - otwarta 4,3V). O ile w przypadku STP mnie to nie dziwi o tyle w przypadku TP już tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik TPS u Ciebie, to tak naprawdę zintegrowane czujniki TPS/ IAP/IAT. IAP przy wolnych obrotach daje właśnie jakieś 3V, więc może jakiś czeski błąd podczas pomiaru zrobiłeś i nie mierzyłeś tam gdzie trzeba. Jeżeli mierzyłeś dobrze, i pomimo ruchu manetką cały czas masz 3V na wyjściu TPS to masz uwalony czujnik. Jeżeli jest tak jak mówisz i w czujniku jest cewka z ferrytem, to musi też być do tego jakaś elektronika, bo sama indukcyjność dla napięci stałego w tym przypadku jest jak by to powiedzieć niewidoczna. Może właśnie ona dokonała swojego żywota. Możesz też sprawdzić ile by kosztowało podpięcie pod kompa. Wtedy na żywo można obserwować przebiegi sygnałów z czujników. To by pewno rozwiało twoje wątpliwości.

 

*pisane na podstawie przestudiowanej serwisówki :zeby:

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dudzior i wszystko jasne. Obserwowałem z zaciekawieniem ten temat, traktując poruszane kwestie jako materiał poznawczy, niż z konieczności. Uważam, że pomogłeś mi ogarnąć metodykę diagnozowania usterki - należy Ci się plus - co niniejszym czynię. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik TPS u Ciebie, to tak naprawdę zintegrowane czujniki TPS/ IAP/IAT. IAP przy wolnych obrotach daje właśnie jakieś 3V, 

Możesz też sprawdzić ile by kosztowało podpięcie pod kompa. Wtedy na żywo można obserwować przebiegi sygnałów z czujników. To by pewno rozwiało twoje wątpliwości.

 

*pisane na podstawie przestudiowanej serwisówki :zeby:

tak tak wiem że to zintegrowany TP/IAP/IAT... te 3V utrzymywały się niezależnie od obrotów.... sprawdzę raz jeszcze czy nie pomyliłem pinów podczas pomiarów.

 

Właśnie szukam dojścia do interfejsu.

 

Sprawdziłem pomiary pin'ów ... nie ma takeij opcji żebym się pomylił - pomiar 100% wg serwisówki.

 

Tyle że nikt się nie wypoweidzał nt czy też dokonywał takich pomiarów i jakie były wyniki.

Edytowane przez gre8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mierzyłeś może napięcie wejściowe TPS'a. Wg. serwisówki powinno być 4.5-5.5V. U mnie po pomiarach z przed chwili 1.1V. Jutro zaczynam szukać, chyba że ktoś miał podobny problem. Moto poszarpuje w środkowym zakresie obrotów. Na razie sprawdziłem ciągłość obwodów od ECM'a i wykluczyłem wstępnie zwarcia w obwodach. I zastanawiam się co dalej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak mierzyłem zasilanie TPS i u mnie jest równiótko 5V więc zasilanie mam ok.

 

a mierzyłeś u siebie napięcie wyjściowe ? W jakim zakresie zmienia się po przekręcaniu manetki ?

 

a w ogóle masz u siebie dokładnie taki TP Sensor ?

https://youtu.be/woiBtjjCefg

Edytowane przez gre8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak mierzyłem zasilanie TPS i u mnie jest równiótko 5V więc zasilanie mam ok.

 

a mierzyłeś u siebie napięcie wyjściowe ? W jakim zakresie zmienia się po przekręcaniu manetki ?

 

a w ogóle masz u siebie dokładnie taki TP Sensor ?

https://youtu.be/woiBtjjCefg

Mam taki sam TPS K7 i K8 to to samo. Wstyd się przyznać ale napięcie wejściowe mam w normie zgodnie z serwisówką. Poprostu jak mierzyłem włączyłem stacyjkę, ale blokada zapłonu była załączona. Jak już ją wyłączyłem to napięcie na wejściu o.k. 5V. Przekręcanie manetki: też zmienia się napięcie zgodnie z serwisówką.

Błędów komp. nie pokazuje a obroty falują. Nowe świece, filtr powietrza, filtr przy pompie wyczyszczony (nawet nie był bardzo zasyfiony). Błędy z kompa zczytane i nie ma żadnych (oprócz tych które wyskoczyły po odpięciu TPS'a, ale po wykasowaniu nie ma nic). I dalej nie wiem. Nie robiłem zaworów, tylko to mi jeszcze zostało i ewentualnie synchro przepustnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to powiem ci jako ciekawostkę, że w ASO Suzuki powiedzieli mi, że te TPS'y nie powinny występować w rocznikach poniżej K9 i się upierają że u mnie go nie powinno być, bo mam K8 i koniec :) - nieźle co ? a mój kolo ma GSF12,5 i tak samo K8 ma też taki TPS.

 

No ale mniejsza o większość... u mnie nap. wyjściowe się nie zgadzają, ponieważ mam cały czas 3V.  (sprawdzałem dwa razy czy pomiar dobrze zrobiony i wychodzi na to że ok ( czy może jest błąd w serwisówce ? , nie sądzę) 

Ale w sumie dla porównania możesz mi powiedzieć, które piny mierzyłeś sprawdzając napięcia wyjściowe???

 

Synchro robiłem - jest ok , świece nowe , fitry wymieniony.

 

Jutro jak się uda, to będe miał diagnostykę - zobacze co powie.

 

A powiedz ile spala towja maszyna na setkę ? moja przy spacerowaniu po mieście 7ltr :zniesmaczony:

Jeśli chodzi o zawory, to mówią że dopiero przy przebiegu 42tys km można tam zajrzeć, wcześniej nie ma podobno po co.

 

U mnie słychać jakby gubił zapłon, choć jak rozkręcę manetkę to idzie niby dobrze - jednak moim zdaniem jest coś nie halo i drążę temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,umnie tez falowaly obroty,okazalo sie ze mialem zardzewiale cewki w srodku,tzn trzeba zdjac cewke ze swiecy i oczyscic te gniazdo co wciskamy na swiece. Umnie pomoglo i chyba tez zaczal mniej palic,pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gre8 mam dokładnie takiego samego TPS'a jak Ty.

Pomiar napięcia wejściowego dokonałem między 3 (masa) a 5 pinem i wychodzi 5V. Pomiar napięcia wyjściowego wykonuję między 3 a 4 pinem. Teraz ciekawostka (dzisiaj jeszcze raz wszystko pomierzyłem)  przy zamkniętej przepustnicy mi pokazało 1,2V a przy otwartej około 4V. Tylko jak chwilkę silnik popracował to już nie było tak cudownie, przy zamkniętej ok. 3V a przy otwartej raz trochę poniżej a raz trochę powyżej 3V. Także chyba czujnik wariuje. Spalanie mam w miarę w porządku ok. 5,3l przy normalnej jeździe, te 7l to wydaje mi się trochę dużo.

Mam podobne objawy, najbardziej faluje na wolnych obrotach i tak do 5tys., czuć jakby właśnie gubił zapłon. Jak rozkręcę manetkę to jest dobrze. Po prostu nie jest w stanie utrzymać stałych obrotów (faluje +/- 1 do 50obr.), wchodzi i schodzi z obrotów normalnie.

 

kazek -przy wymianie świec też zauważyłem zaśniedziałe cewki i nawet jedna była pęknięta (pewnie ją korozja rozepchała). Cewkę uszkodzoną wymieniłem, pozostałe oczyściłem i potraktowałem contactem.

 

W przyszłym tygodniu prawdopodobnie będę miał TPS'a na podmiankę zobaczymy czy pomoże; I hope :usmiech:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@danx napisz proszę o zachowaniu moto po wymianie czujnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobne objawy, najbardziej faluje na wolnych obrotach i tak do 5tys., czuć jakby właśnie gubił zapłon. Jak rozkręcę manetkę to jest dobrze. Po prostu nie jest w stanie utrzymać stałych obrotów (faluje +/- 1 do 50obr.), wchodzi i schodzi z obrotów normalnie.

 

Skąś to znam....

 

niestety moja diagnostyka nie wypaliła, bo diagnosta "zaginął bez weści" i trochę mnie wystawił, bo wszystko było ugadane a gościu poprostu się nie pojawił :/

 

A ty podmianę TPS'a już zrobiłeś może ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąś to znam....

 

niestety moja diagnostyka nie wypaliła, bo diagnosta "zaginął bez weści" i trochę mnie wystawił, bo wszystko było ugadane a gościu poprostu się nie pojawił :/

 

A ty podmianę TPS'a już zrobiłeś może ?

Podmiankę zrobiłem akurat dzisiaj. Na biegu jałowym wielkiej różnicy nie ma, czyli dalej obroty falują. Ale podczas jazdy jest super, żadnego szarpania nie ma przy utrzymywaniu stałych, w średnim zakresie obrotów, także jest lepiej. Natomiast napięcie wyjściowe dalej ch**owe i teraz nie wiem czy ten czujnik na podmiankę do końca jest o.k. (załatwiłem używkę, podobno na stówę dobry ). Jestem ciekawy jak u Was to napięcie na wyjściu wygląda. Po podpięciu pod kompa nie ma żadnych błędów.

Śledzę ten temat, może ktoś wpadnie jeszcze na jakiś pomysł...

Edytowane przez danx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moze uzytkonik Daniel http://polishbanditcrew.pl/user/810-daniel/  wnioslbycos do dyskusji , z tego co pamietam to dosc wnikliwie sie zaglebial w ten temat w czasach gdy jeszcze mial b12,5 . Moze cos jeszcze pamieta. Sprobujcie do niego napisac panowie i zapodac link do tematu.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A powiedz ile spala towja maszyna na setkę ? moja przy spacerowaniu po mieście 7ltr :zniesmaczony:

Jeśli chodzi o zawory, to mówią że dopiero przy przebiegu 42tys km można tam zajrzeć, wcześniej nie ma podobno po co.

 

Co mi do głowy jeszcze przychodzi to sonda lmbda. Uszkodzona będzie powodować podobne objawy, czyli niestabilne obroty i podwyższone spalanie. Możesz sprawdzić w wolnej chwili

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co mi do głowy jeszcze przychodzi to sonda lmbda. Uszkodzona będzie powodować podobne objawy, czyli niestabilne obroty i podwyższone spalanie. Możesz sprawdzić w wolnej chwili

 

kurde dzięki ... ja całkiem zapomniałem, że to zelastwo ma sondę :/ fuck .... to może być dobry trop

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie pomyślałem o sondzie. Kurdę tylko u mnie spalanie jest dobre, czyli ok. 5l. A jak najlepiej sprawdzić sondę czy jest w porządku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W serwisówce powinna być opisana procedura. Generlnie napięcie powinno oscylować w okolicy 0,5V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w serwisówce wszystko jest .....

 

najpierw na zimnym silniku mierzymy rezsytancję , która przy 23st C powinna wynosić około 8 Ohm ,

potem mierzymy napięcie na grzałce , które powinno wynosić tę samą wartość co napięcie na aku ,

a potem po rozgrzaniu moto mierzymy napięcie pracy Sondy które powinno wynosić 0,3V i mniej  (czyli na początku wskazuje około 0,3V i potem dąży do zera)

Po przegazowaniu napięcie skacze do około 1 - 1,5V i po odpuszczeniu gazu wraca na 0,3V i znowu dąży do zera)

 

ja już jestem po pomiarach - napięcie pracy i rezystancja prawidłowa

 

Doczytałem też, że jeśli sonda jest uwalona, to problemy z pracą silnika są dużo większe niż my mamy w tej chwili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Doczytałem też, że jeśli sonda jest uwalona, to problemy z pracą silnika są dużo większe niż my mamy w tej chwili.

 

Zależy w jaki sposób padnie. Jak będzie zaniżła sygnał, to komputer będzie widział, że ma z ubogo na wyjściu i zwiększy czas otwarcia wtrysków. Sprwdzałeś przy większych i stałych obrotach? Jeżeli wtedy sygnał dąży do zera to po mojemu jest coś nie tak. Sygnał z sondy powinien oscylować w granicy 0,5V przy stałych obrotach i obciążeniu (dla sond 1V). Chyba, że Pan Suzuki wymyślił to inaczej.

 

E: zajrzałem do serwisówki. Sprawdzałeś też z zaciśniętym  wężem PAIR i podwyższonymi obrotami ?

Edytowane przez Dudzior
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, PAIR zaciśnięty, obroty 3000/min i napięcie skacze w górę ponad wartość wskazaną w serwisówce - (czyli 0,6V i więcej)  wszystko prawidłowo

 

nie wiem czy 0,5 V jak piszesz .... w serwisówce napisane jest, że przy obrotach biegu jałowego po rozgrzaniu silnika , napięcie na sondzie ma być 0,3V i mniej - i takie mam.

 

po przegazowaniu napięcie idze sporo w górę bo w okolicę 1-1,5V.... zalezy od zapodanych chwilowych obrotów

 

wykluczam usterkę sondy.

 

 

Wrcając do tematu pierwotnego w tym wątku, czyli czujnika TPS, zacytuję ostatnio znalezione w sieci w artykule nt. czujników TPS:

cyt.

"Ostatnio w celu zastąpienia potencjometrów ze stykami mechanicznymi zostały opracowane bezstykowe czujniki kąta obrotu. Zasada pracy takich czujników opiera się na wykorzystaniu pomiaru pola magnetycznego generowanego przez specjalnie wykonany magnes trwały. Do pomiaru wykorzystano zjawisko Halla. Kalibracja czujnika polega na przyporządkowaniu pozycji kątowej wartości sygnału elektrycznego. Błąd liniowości czujnika wynosi około 0,5%. "

 

i to właśnie z takim czujnikiem mamy doczynienia .

Edytowane przez gre8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest tak jak mówisz i w czujniku jest cewka z ferrytem, to musi też być do tego jakaś elektronika, bo sama indukcyjność dla napięci stałego w tym przypadku jest jak by to powiedzieć niewidoczna.

a jednak jakby to powiedzieć jest widoczna

żadnej elektroniki nie musi być dodatkowej.....  zjawisko Halla się kłania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W czujniku nie ma potencjometru (jak wielu tylko słyszało w teorii i się dumnie chwali , że wie) tylko jest cewka.

Natomiast z przepustnicy wychodzi ferryt (półksiężyc) który jakby oplata tę że cewkę i obraca się wokół cewki zmieniając jej indukcję .... a co za tym idzie napięcie o którym mówi serwisówka.

 

 

 

Sory, ale bez elektroniki to nie zadziała. Po pierwsze jak chcesz zbierać sygnał z cewki. Po drugie jaki wpływ ma indukcyjność cewki na spadek napięcia na niej, dla napięcia stałego. Ano żaden. Prąd stały plus cewka to elektromagnes :zeby: , albo dławik.

A cewka z ferrytem to nie jest czujnik Halla, tylko co najwyżej "pickup coil"

 

A zjawisko Halla znam. Z tego co pamiętam z laborek, a to dawno było, napięcie Halla jakie mierzyliśmy było rzędu mV, więc i tu jakiś wzmacniacz jest potrzebny. To, że nie widać kupy scalaków i oporników biorąc czujnik do ręki, nie znaczy, ze tej elektroniki tam nie ma. Po prostu może być zintegrowana z czujnikiem, miniaturyzacja postępuje :usmiech: .

 

A reasumując. Sam napisałeś, że TPS zachowuje się niezgodnie z serwisówką. Jeżeli nie jest uszkodzony mechanicznie i część, która porusza się wraz z ośką przepustnic nie jest zablokowana, to uszkodzona jest elektronika. Takie jest moje zdanie, ale oczywiście możesz się z nim nie zgadzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no w samym czujniku napewno jakaś elektronika jest (niestety dostępu do niej niema), myślałem że oczekiwałeś jeszcze czegoś więcej mówiąc elektronika - to tu się zgadzamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widze ze kolega gre8 ma jednak z kim dyskutowac  :usmiech:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.