Skocz do zawartości

Jak Sprawdzić Ustawienie Kół W Motocyklu, Jednośladowość Kół.


obieżyświat
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Co jakiś czas słychać o tym jak ktoś próbuje ustawić zbieżność kół, jedni robią pomiar od końca wahacza, inni od początku - jednym słowem kombinowanie bez gwarancji czy mamy dobrze ustawione koła - czyli wciąż pozostaje zagadką czy nasze moto jest pojazdem jednośladowym, czy też dwu :)

 

Co nam potrzeba?

- pomocnik, niekoniecznie ale przydaje się

- coś długiego idealnie prostego np poziomica

 

ihost_1357483208__imageqzy.jpg

 

Jeśli centralka nie będzie przeszkadzać stawiamy na centralce, jeśli nie to na bocznej. Przykładamy poziomicę do koła w ten sposób, by początek poziomicy był na tylnej oponie, a koniec przy przedniej:

 

ihost_1357483232__imagexpz.jpg

 

Poziomica musi dotykać obu krawędzi kół, w ten sposób poziomica określi nam kierunek jazdy tylnego koła.

 

Kierunek ten widać przy przednim kole:

 

ihost_1357483300__imageuad.jpg

 

Jak określi teraz czy moto jedzie idealnie prosto? Otóż trzeba ustawić przednie koło równolegle do poziomicy. Przy obu krawędziach opony powinniśmy mieć tę samą odległość:

 

ihost_1357483326__imagejvia.jpg

 

Jak określić prawidłową odległość?

Jest to różnica szerokości opon. Dajmy na moim przykładzie. Na powyższym zdjęciu widać, że po kilku regulacjach mam 2cm różnicy. Moja tylna opona ma szerokość 140mm, przednia 110mm. Różnica wynosi 3cm. Oznacza to, że prawidłowa odległość to 1,5cm. Śrubkami do regulacji napięcia łańcuch ustawia się kąt odchylenia koła i napięcie łańcucha. Dlatego też każdy się stara by po obu stronach osi robić po tyle samo obrotów by kąt się nie zmienił. Życie tak piękne nie jest i z czasem może się to zmienić i warto to dać kontrę.

 

Kąt ustawiamy śrubą regulacji po prawej stronie osi koła. Często trzeba przy okazji znów łańcuch naciągnąć. Po skręceniu osi może być tak, że oś nam się przesunie i trzeba trochę poprawić. Z czasem po jednej lub kilku próbach skręcenia koła może nam się udać i mamy znów jednoślada:

 

ihost_1357483352__imagekky.jpg

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba 140mm ma opona, bo ciezko by Ci sie jezdzilo na prawie 1,5 metrowej oponie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jakiś czas słychać o tym jak ktoś próbuje ustawić zbieżność kół, jedni robią pomiar od końca wahacza, inni od początku - jednym słowem kombinowanie bez gwarancji czy mamy dobrze ustawione koła - czyli wciąż pozostaje zagadką czy nasze moto jest pojazdem jednośladowym, czy też dwu :)

 

Co nam potrzeba?

- pomocnik, niekoniecznie ale przydaje się

- coś długiego idealnie prostego np poziomica

 

 

 

Jeśli centralka nie będzie przeszkadzać stawiamy na centralce, jeśli nie to na bocznej. Przykładamy poziomicę do koła w ten sposób, by początek poziomicy był na tylnej oponie, a koniec przy przedniej:

 

 

Poziomica musi dotykać obu krawędzi kół, w ten sposób poziomica określi nam kierunek jazdy tylnego koła:

 

Kierunek ten widać przy przednim kole:

 

 

Jak określi teraz czy moto jedzie idealnie prosto? Otóż trzeba ustawić przednie koło równolegle do poziomicy. Przy obu krawędziach opony powinniśmy mieć tę samą odległość:

 

Jak określić prawidłową odległość?

Jest to różnica szerokości opon. Dajmy na moim przykładzie. Na powyższym zdjęciu widać, że po kilku regulacjach mam 2cm różnicy. Moja tylna opona ma szerokość 140cm, przednia 110cm. Różnica wynosi 3cm. Oznacza to, że prawidłowa odległość to 1,5cm. Śrubkami do regulacji napięcia łańcuch ustawia się kąt odchylenia koła i napięcie łańcucha. Dlatego też każdy się stara by po obu stronach osi robić po tyle samo obrotów by kąt się nie zmienił. Życie tak piękne nie jest i z czasem może się to zmienić i warto to dać kontrę.

 

Kąt ustawiamy śrubą regulacji po prawej stronie osi koła. Często trzeba przy okazji znów łańcuch naciągnąć. Po skręceniu osi może być tak, że oś nam się przesunie i trzeba trochę poprawić. Z czasem po jednej lub kilku próbach skręcenia koła może nam się udać i mamy znów jednoślada:

 

Witam.

Sposób dobry, tez tak robiłem... ale jest obarczony podstawowym błędnym założeniem... ustawiasz tylne koło do ustawienia przedniego.. a powinno być odwrotnie :D .... aby korzystać z Twojej metody musisz byc 100% pewny,że przednie koło jest ustawione poprawnie, bo to ono jest bazą do ustawienia koła tylnego a tym samym ustawienia zębatek łańcucha w jednej płaszczyźnie.

Jest fajny przyrządzik do ustawiania zębatek...http://www.moto-akcesoria.pl/profi-cat-laser---przyrzad-do-ustawiania-osiowosci-zebatek,p,27328

Przyklejasz na tylna zębatkę ( magnes) i obracasz tylnym kołem o kat ok 30stopni i promień lasera pięknie pokazuje jak biegnie krawędź łańcucha... wtedy jesteśmy pewni ze zębatki są w jednej płaszczyźnie .. bo tak musi być ( i to jest nasza baza) i wtedy od tylnego koła możemy sprawdzić ustawienie przedniego :D

czyli odwrotnie jak opisałeś :D

pozdrawiam

nezka

Edytowane przez nezka
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko ładnie pięknie i dziś to sprawdzę u siebie bo muszę naciąg poprawić, ale te skarpetki mogłeś już sobie podarować :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sposób ciekawy, ale pracochłonny bardzo. Wyobrażam sobie to ciągłe poprawianie naciągu łańcucha i mierzenie z obu stron do przedniego koła. Pewnie jeden mm na kole to jakieś 10 po lini prostej przy przednim kole.

Chyba jestem na coś takiego zbyt leniwy, albo to faktycznie syzyfowa praca i wolę jednak miarką się poslużuć, a moto jakoś prosto jedzie w moim mniemaniu i niech tam pozostanie, skoro nie widzę wpływu na jazdę żadnego.

Poza tym nezka chyba dookreślił, że metoda może sie nie sprawdzić na dłuższą metę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Metal, to jakieś 2-3 min roboty więc nic pracochłonnego :)

Nie musisz z obu stron mierzyć. Z jednej wystarczy

 

A jak ktoś ma lagi krzywe to nic mu nie pomoże, czy to laser czy linijka będzie jechał krzywo :P

 

Większa szansa na to, że zębatka jest źle ustawiona jeśli takowego pomiaru nie zrobi i będzie jechał przy złej zbieżności niż to, że ma lagi bądź półki krzywe i o tym nie wie.

Edytowane przez obiezyswiat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sposób dobry, tez tak robiłem... ale jest obarczony podstawowym błędnym założeniem... ustawiasz tylne koło do ustawienia przedniego.. a powinno być odwrotnie :D .... aby korzystać z Twojej metody musisz byc 100% pewny,że przednie koło jest ustawione poprawnie, bo to ono jest bazą do ustawienia koła tylnego a tym samym ustawienia zębatek łańcucha w jednej płaszczyźnie.

Jest fajny przyrządzik do ustawiania zębatek...http://www.moto-akce...zebatek,p,27328

Przyklejasz na tylna zębatkę ( magnes) i obracasz tylnym kołem o kat ok 30stopni i promień lasera pięknie pokazuje jak biegnie krawędź łańcucha... wtedy jesteśmy pewni ze zębatki są w jednej płaszczyźnie .. bo tak musi być ( i to jest nasza baza) i wtedy od tylnego koła możemy sprawdzić ustawienie przedniego :D

czyli odwrotnie jak opisałeś :D

 

Coś mi w twojej metodzie nie gra.

Powiedz proszę jak się ustawia przednie koło w stosunku do tylnego?

IMHO przednie koło się samo ustawia, a my musimy ustawić tylne koło, bo te za cholerę samo się nie ustawi :P

Stary jestem więc mogę się mylić :D

Edytowane przez RobRoy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś podjechałem do kumpla, co pracował w warsztacie, gdzie robili motocykle od zera, ale także wyklepywali te ciągane ze stanów. Głównie choppery.

Zaproponował, że jak chcę, to mogę wstawić bandziora na pomiar ramy komputerowy :)

Dodał tylko, żebym się zastanowił mocno, jesli mi się dobrze moim bandziorem jezdzi, bo po pomiarze może już się jezdzić źle. Wiecie co miał na myśli? Swojej hondy też nie miał ochoty postawić pod pomiar.

Może kiedyś się skuszę, a póki co spróbuję tego sposobu i zobaczę na ile to się kupy trzyma. Chociaż jak będzie coś qrna nie tak, to.... @*$*)!@! :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątek przeczyszczony z offtopów. Panowie, dajcie sobie na wstrzymanie, bo to jest forum motocyklowe, a nie Glamour.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi w twojej metodzie nie gra.

Powiedz proszę jak się ustawia przednie koło w stosunku do tylnego?

IMHO przednie koło się samo ustawia, a my musimy ustawić tylne koło, bo te za cholerę samo się nie ustawi :P

Stary jestem więc mogę się mylić :D

Witam.

kochany ... a gdzie ja napisałem,ze się ustawia przednie koło??? napisałem, ze możemy sprawdzić ustawienie przedniego koła :D

ustawiamy tylko tylne koło aby zębatki przednia i tylna była w jednej płaszczyźnie, bo o to tylko chodzi...a ustawianie tylnego koła względem przedniego jest błędem wg mnie..

ja też jestem stary i mogę się mylić :D

pozdrawiam

nezka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nezka, własnie przez źle ustawione tylne koło prędzej będziesz miał zębatki krzywo ustawione w tej chwili, niż po ustawieniu byś zrobił nierówną zębatkę. Na moje oko, lepiej jechać moto które zostawia jeen ślad, niż myśleć o tym czy zębatka przesunie się o mikrometry. Po to też właśnie łańcuch jest o 1mm szerszy od zębatki by nie było problemu z tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

kochany ... a gdzie ja napisałem,ze się ustawia przednie koło??? napisałem, ze możemy sprawdzić ustawienie przedniego koła :D

ustawiamy tylko tylne koło aby zębatki przednia i tylna była w jednej płaszczyźnie, bo o to tylko chodzi...a ustawianie tylnego koła względem przedniego jest błędem wg mnie..

ja też jestem stary i mogę się mylić :D

 

Napisałeś, cytuję - ... ustawiasz tylne koło do ustawienia przedniego.. a powinno być odwrotnie :D

Z tego zdania nasuwa się jeden tylko wniosek, jeśli odwrotnie to wg Ciebie ustawiasz przednie koło do tylnego i tyle :)

No chyba że ja już straciłem umiejętność czytania ze zrozumieniem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie żebym się czepiał ale to nie jest zbieżnośc ,ale śladowość raczej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie żebym się czepiał ale to nie jest zbieżnośc ,ale śladowość raczej

 

Słuszna uwaga. Nawet jednośladowość :D

 

Pytanie do autora - można zmienić w tytule na: Jak sprawdzić ustawienie kół w motocyklu, jak sprawdzić jednośladowość kół w motocyklu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam że metoda na poziomice jest chyba najlepsza z możliwych , znaczki na wahaczu to jakiś żart nie mają nic wspólnego z osiowością kół .

Co mnie zaniepokoiło że łańcuch ma wyświecone ogniwka wewnątrz tylko z jednej strony a po ustawieniu na poziomkę łańcuch zaczął pływać po tylnej zębatce i problem zniknął a rozbieżność znaczków na wahaczu jest chyba o dwie kreski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam że metoda na poziomice jest chyba najlepsza z możliwych , znaczki na wahaczu to jakiś żart nie mają nic wspólnego z osiowością kół .

Co mnie zaniepokoiło że łańcuch ma wyświecone ogniwka wewnątrz tylko z jednej strony a po ustawieniu na poziomkę łańcuch zaczął pływać po tylnej zębatce i problem zniknął a rozbieżność znaczków na wahaczu jest chyba o dwie kreski.

Dwie kreski? chyba przesadziłeś.

PS. Obi ale białe skarpetki i sandały ? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie kreski? chyba przesadziłeś.

PS. Obi ale białe skarpetki i sandały ? :D

 

Byłem sprawdzić te kreski :usmiech: no dokładnie różnica jest o jedną z małym kawałeczkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem sprawdzić te kreski :usmiech: no dokładnie różnica jest o jedną z małym kawałeczkiem.

 

Ciekawe czy taką róznice będzie czuć podczas jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.