Skocz do zawartości

Opony - Ciśnienie W Oponach


Gość Marqs
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

A tak w ogole to po jakiego psa Ci ciśnieniomierz?

Przeciez na każdej stacji jest rura..

Jak wynik sie nie podoba to jedziesz na drugą lub jak Tomek mowi do wulkanizatora..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiś czas temu w auto świecie zrobili sobie wycieczkę po stacjach i sprawdzali ciśnienie, wszędzie większe lub mniejsze pierdoły.

Osobiście nabijam powietrza do kół, a później sprawdzam i daję tyle co trzeba ciśnieniomierzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Opony motocyklowe

 

Opony to jedyne części motocykla, które są w kontakcie z drogą. Bezpieczeństwo w przyspieszaniu, hamowaniu, pokonywaniu zakrętów zależy od stosunkowo malej powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią drogi. Jest wiec ogromnie ważne, aby opony utrzymane były w dobrym stanie przez cały czas i gdy nadejdzie moment aby je zmieni

to zrobimy to bez zastanowienia. Oryginalne opony do motocykla są wybierane przez wspólne konsultacje miedzy producentami motocykli i opon, uwzględniając wszystkie aspekty ich przyszłego użytkowania. Zmiana rozmiaru opony lub typu (budowy) nie powinna być dokonywana bez uzyskania porady od producenta motocykli lub producentów opon.

W niektórych krajach europejskich zakazane jest stosowanie opon, które różnią się w kwestiach np. wielkości, obciążenia, konstrukcji i indeksu prędkości z oponami zamontowanymi pierwotnie przez producenta pojazdu.

 

 

 

 

Wybór właściwej opony do motocykla

 

W dzisiejszych czasach opony różnią sie w wyglądzie i specyfikacji. Wyróżnić możemy ogumienie do skuterów, quadów i motocykli, które również dzielą się na różne rodzaje, w zależności od przeznaczenia np. na ulice, do sportu, turystyki, off-roadu oraz wypoczynku.

 

 

Opona musi być wybrana odpowiednio do rodzaju motocykla, a w razie wątpliwości co do odpowiedniego rodzaju ogumienia należy:

a) sięgną do instrukcji producenta motocykli

cool.gif zapytać specjalistę

c) stosować instrukcje producenta opon

 

 

 

 

 

OPONA.jpg

 

 

 

 

Utrzymuj prawidłowe ciśnienie opon motocykla

 

Prawidłowe ciśnienie opon ma zasadniczy wpływ na bezpieczne użytkowanie motocykla.

Zalecane ciśnienie opon znajduje sie w instrukcji obsługi motocykla i należy je dostosować odpowiednio do ciężaru motocykla, to znaczy inne będzie dla pojedynczego motocyklisty a inne do jazdy z pasażerem lub dodatkowymi sakwami. Niebezpieczne jest ponowne nadmuchiwanie opony, która przejechała bez powietrza znaczna odległość. Powinna być ona zdjęta i skontrolowana przez odpowiedniego specjalistę.

Ciśnienie ogumienia należy sprawdzać raz w tygodniu, gdy opona jest zimna, ponieważ następuje wzrost ciśnienia po jej nagrzaniu.

 

 

 

kontakt_nawierzchnia.jpg

 

 

 

"Rozruch, ułożenie" opony

 

Określenie rozruchu pozwala na osiedlenie sie opony na obręczy koła, służy do zdarcia powierzchniowej warstwy bieżnika i pozwala kierowcy dostosować sie do obchodzenia z nowymi oponami. Po montażu, zanim ruszysz upewnij sie, że powierzchnia bieżnika nie jest w żaden sposób zanieczyszczona smarami lub olejami używanymi w zakładach wulkanizacyjnych oraz pamiętaj aby odkleić naklejki i napełnij nowa oponę odpowiednim ciśnieniem. Nowe opony nie poddają sie tak łatwo motocykliście jak te, które przejechały już kilka dobrych kilometrów, dlatego przez pierwsze 100km należy unikać gwałtownego hamowania i przyspieszania aż opona sie ułoży.

 

 

 

 

Uwaga na bieżnik

 

Bieżniki maja na celu zapewnienie dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni, ale na drodze suchej również odgrywa on znaczącą role. Ogólnie rzecz biorąc, na mokrej nawierzchni wraz ze zużyciem opony zmniejsza się jej przyczepność. Motocykliści powinni wziąć to pod uwagę i zmniejszyć prędkość, gdy jest mokro. Motocyklowe opon posiadają wskaźniki zużycia w rowkach bieżnika, a w raz ze zbliżaniem sie do jego końca należy zastanowić sie nad wymianą opon.

 

 

indeks_predk.jpg

 

 

Wskazówki dla sprawdzenia opon motocyklowych:

-sprawdź ciśnienie w oponach gdy nadal są zimne, co najmniej raz w tygodniu przy użyciu dokładnego ciśnieniomierza

-napompuj opony do ciśnienia zalecanego przez producenta

-sprawdź opony pod względem cięć, pęknięć, nierównego zużycia lub obiektów osadzonych w bieżniku

-upewnij sie, że głębokość bieżnika nie jest poniżej dopuszczalnego minimum 1 mm

-jeśli felgi są pęknięte lub zgięte należy je natychmiast wymienić

-wymień stary lub uszkodzony zawór

-dobierz odpowiedni typ opon do motocykla i stylu jazdy

-sprawdź czy opony motocykla są wykonane przez tego samego producenta i maja taki sam wzór bieżnika

-upewnij sie czy opona została prawidłowo założona, sprawdzając zaznaczenie strzałek na ścianie bocznej

-przy wymianie opon dętkowych zawsze należy użyć nowej dętki

-sprawdź prawidłowe wyważenie kół

-w razie potrzeby usuń smary, olej i inny bród z opon przy pomocy odpowiednich detergentów

 

 

 

 

 

W razie jakichkolwiek wątpliwości do ogumienia, odpowiedniego ciśnienia lub wyważenia udaj sie koniecznie do specjalisty!!!

 

 

Jak nie było to jest. Jak było to proszę usunąć. wink.gif

  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie, ładnie :)

Konkretny temat.

Przy najbliższej okazji sprawdzę sobie ciśnienie w kółkach!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to kolejny artykuł wydłubany w necie:

 

Korki od szampanów rozpoczynające sezon motocyklowy już dawno wystrzelone. Kilka miesięcy temu na ulicach dosłownie zaroiło się od jednośladów. Zapewne część zapalonych motocyklistów pierwsze po zimie opony już zdarło, dlatego wybór następnych to tylko kwestia czasu. A wybór ten jest naprawdę ważny.

 

Zakup odpowiednich opon do naszej maszyny to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Nie da się także ukryć, że bez dobrych „kapci” nie ma przyjemności z jazdy. Przyczepność minimalizuje prawdopodobieństwo poślizgu, ale także pozwala na lepsze osiągi motocykla. Od opon motocyklowych należy wymagać więcej niż od opon auta, bo to one są newralgicznym punktem maszyny. Tam jedynie dwa niewielkie punkty styku bieżnika z nawierzchnią drogi mają nam zapewnić bezpieczeństwo. Nie da się ukryć, że motocyklista jest bardziej narażony na utratę zdrowia w porównaniu do kierowcy samochodu, jego w razie wypadku chronią pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrze, ale przede wszystkim karoseria samochodu. Kierowcę jednośladu jedynie kask i strój, dlatego dobre opony oraz zdrowy rozsądek to podstawa bezpieczeństwa.

 

Czym się kierować przy wyborze?

 

Mówi się, że ilu ludzi, tyle charakterów. Trochę podobnie jest z motocyklem: ile maszyn i ich zastosowań, tyle różnego rodzaju części eksploatacyjnych. Pierwsza sprawa to oczywiście dobór odpowiedniego jednośladu pod siebie. Gdy już instynkt podpowiedział nam, czego naprawdę chcemy i kiedy w końcu wymarzony motocykl zakupiliśmy, kolejną sprawą jest przeczytanie instrukcji jego obsługi. Tam znajdziemy m.in. jakie opony zalecane są dla naszego cuda. W szczególności są to rozmiar, indeksy prędkości i nośności, często również jakie konkretnie opony (marka, bieżnik) montowane są jako pierwsze wyposażenie w danym modelu (przykład: instrukcja Yamahy XJ6 N, str. 91). Wracając do różnorodności charakterów i temperamentów, przy wyborze opon istotnym jest także nasz gust i sposób prowadzenia. - Opony powinniśmy dobierać biorąc pod uwagę przede wszystkim rodzaj motocykla, a także własne preferencje jeśli chodzi o styl jazdy i warunki użytkowania. Nie zakładamy opon szosowych do motocykla typu cross, a opon off-road do typowo sportowo-turystycznego sprzętu. Jeśli pokonujemy motocyklem sportowo-turystycznym długie trasy, istotną kwestią jest żywotność opon i ich parametry jezdne w różnych warunkach pogodowych, także na mokrych nawierzchniach. Nie wybieramy wówczas ogumienia dedykowanego do sportowej jazdy na suchej szosie czy torze o bardzo miękkiej mieszance i sportowym bieżniku. Jeśli poruszamy się motocyklem typu enduro i lubimy zjechać w teren – nie montujemy opon o typowo szosowych parametrach tylko wybieramy te o agresywniejszej rzeźbie bieżnika, które sprostają wyzwaniu. Jest wiele niuansów związanych z zastosowaniem opon radialnych lub diagonalnych, dętkowych czy bezdętkowych. W kwestii optymalnego dopasowania ogumienia motocyklowego do naszych potrzeb, dobrze jest przed zakupem skonsultować się ze specjalistą, gdyż to nie taka prosta sprawa jak niektórzy sądzą - radzi Justyna Kaczor, ekspertka z firmy NetCar, prywatnie motocyklistka i użytkowniczka wdzięcznej Yamahy XJ6N.

 

1961_Kopia_2_kolo_dunlop.gif

 

 

 

Objaśnienia do diagramu:

 

1 - M/C – opona tylko do motocykli. Obowiązujące oznaczenie dla opon o średnicy minimum 13 cali lub powyżej

 

2 - Indeksy nośności i prędkości

 

(58 W) – 58 nośność do 236 kg/oponę; (W) prędkość homologowana powyżej 270 km/h

 

3 - Maksymalna ładowność i ciśnienie (USA i Australia)

 

4 - Nazwa producenta

 

5 - Kraj pochodzenia

 

6 - Nazwa handlowa (nazwa bieżnika)

 

7 - Kod DOT

 

8 - Europejski numer homologacji i kod kraju wydającego pozwolenie

 

9 - Konstrukcja (w tym przypadku Radial - radialna)

 

10 - Kierunek toczenia

 

11 - Rodzaj opony – TL – Bezdętkowa [ w przypadku opony dętkowej oznaczenie TT + typ dętki]

 

12 - Szczegółowe określenie konstrukcji karkasu

 

13 - Określenie rozmiaru -szerokości profilu, budowy opony oaz średnicy

 

120 – szerokość w mm

 

70 – profil (stosunek szerokości do wysokości opony)

 

R – budowa radialna

 

17 – średnica osadzenia w calach

 

14 – Tydzień i rok produkcji

 

 

 

Zakup „kapci” i ich kontrola

 

Mitem jest, że nieużywana opona nowa po roku czy dwóch latach traci swoje właściwości i nie warto takiej kupować. Jeśli jest odpowiednio przechowywana, tj. z dala od promieni słonecznych, w odpowiedniej temperaturze i warunkach, opona taka może nie stracić swoich parametrów nawet przez pięć lat od daty produkcji. Z pewnością zostanie w kieszeni „parę groszy”, jeśli zdecydujemy się na zakup opon fabrycznie nowych i nieużywanych, ale z nieco odleglejszą datą produkcji. Wcale nie będą to opony mniej bezpieczne od „świeżych”. Sprawy zaczynają się komplikować, gdy zamierzamy kupić opony używane. Nie znając historii opony, nawet doświadczony motocyklista może nie zauważyć od razu, że kupił bubel. Zniszczone opony trafiają do nas najczęściej zza granicy. Po „delikatnej naprawie” często niefachowej można na nich nieźle zarobić. Nieuczciwi sprzedawcy korzystają z tego nagminnie. Opony mogą na pierwszy rzut oka wydawać się nienaruszone. Dopiero przy ich próbie montażu lub po założeniu, napełnieniu powietrzem i jeździe okazuje się, że motocykl nie zachowuje się tak jakbyśmy sobie tego życzyli lub opony zwyczajnie nie da się napompować. Jeśli zaniepokoją nas sygnały typu drgania, niestabilność podczas prowadzenia, nietypowe dźwięki, lepiej skontrolować stan opon nawet jeśli wydawało się, że są „prawie nowe”.

 

- Wybór opon powinien być zgodny z przepisami oraz zaleceniami producenta pojazdu. Aby zapewnić jak najlepsze osiągi i stabilność, konieczny jest montaż opon tego samego typu na kole przednim i tylnym. Opony różnych producentów, o innym wzorze bieżnika, budowie i poziomie zużycia mogą mieć negatywny wpływ na kierowalność i stabilność motocykla. O ile nie jest to rekomendowane przez producenta pojazdu, nie wolno montować na przedniej i tylnej osi opon różnych typów (np. radialnej i diagonalnej). Opony motocyklowe posiadają oznaczenie wskazujące na której osi mają być montowane. Niedopuszczalny jest montaż opon przednich na tylnej, lub opon tylnych na przedniej osi - informuje właścicielka firmy NetCar.

 

Dodatkowo, sprawy komplikuje fakt występowania opon dętkowych i bezdętkowych. Nie każdy wie, że nie można montować opon dętkowych (oznaczenie opon TT-Tube Type) na felgi przystosowane do opon bezdętkowych (oznaczenie opon TL – Tubeless), ale na odwrót już można: opony bezdętkowe często stosuje się z dętką na obręczach do opon dętkowych.

 

Kolejna sprawa to kontrola ogumienia, które użytkujemy. Sprawdzanie ciśnienia jest najważniejszą czynnością kontrolną w przypadku opon. Zbyt niskie skutkować może nieprawidłowym torem jazdy w zakręcie, nierównomiernym zużywaniem bieżnika w miejscach styku, nadmiernym naprężaniem i uszkodzeniem szkieletu opony, pęknięciem z powodu zużycia materiału, nadmiernym nagrzaniem i w efekcie przegrzaniem opony, co trwale ją uszkadza i dyskwalifikuje z dalszej eksploatacji. Zbyt wysokie ciśnienie z kolei wpływa na przedwczesne zużycie opony w centralnej części bieżnika, jak również pogarsza parametry jezdne, gdyż zmniejsza się powierzchnia styku bieżnika z drogą. Wartości ciśnienia należy zawsze dostosowywać do zaleceń producenta opon po uwzględnieniu marki i modelu motocykla. Jeśli jeździmy z pełnym obciążeniem (ładunek, pasażer) zalecane wartości powiększamy o 0,3 bara. Ważne, aby ciśnienie podobnie jak w przypadku aut kontrolować na zimnych oponach. Drugą istotną rzeczą, którą najłatwiej samodzielnie skontrolować jest wygląd bieżnika i jego głębokość. W sprawdzeniu, czy opony nadają się do jazdy pomogą nam wskaźniki TWI widoczne w kilku jego miejscach. Jeśli zrównują się z grubością bieżnika, taką oponę możemy już tylko oddać do utylizacji. Wskaźniki TWI należy kontrolować także w trakcie sezonu. Jeśli jeździmy intensywnie lub użytkujemy bardziej sportowe opony, mogą się one zużyć po zaledwie kilku tysiącach kilometrów.

 

1961_Kopia_Kopia_indeksy.JPG

 

Ważna sprawa to również skrupulatne przyjrzenie się oponom przed dalszą trasą, bo z wbitym gwoździem możemy jeździć przez kilka dni nie wiedząc nawet, że coś takiego nam się przydarzyło. Warto także sprawdzić, czy oprócz ciał obcych opona nie posiada uszkodzeń mechanicznych powstałych w wyniku uderzenia w krawężnik, wjazdu w dziurę czy jej przegrzania. Jeśli struktura gumy się zmieniła, zmienią się także właściwości jezdne i nie pozostaje nam nic innego jak tylko pozbyć się opony. Podobnie jeśli dostrzeżemy pęknięcia lub ubytki bieżnika, uszkodzenia boków opony, wybrzuszenia (tzw. „bąble”). Uszkodzenia najczęściej widoczne są w miejscu stykania się opony z felgą.

 

Jeśli mamy przebitą oponę, lepiej zamiast naprawy wybrać zakup nowej. Większość specjalistów odradza naprawianie opon motocyklowych. Niektórzy dopuszczają, ale wyłącznie jednokrotnych uszkodzeń, nie większych niż 6mm, prostopadłych do szkieletu opony i tylko na powierzchni bieżnika, nigdy z boku. Wynika to z faktu dużych przeciążeń w trakcie eksploatacji jakim podlegają opony, dużo delikatniejszej konstrukcji niż w oponach samochodowych, a także większego ryzyka jakie niesie ze sobą nieprawidłowo wykonana naprawa lub zbyt optymistyczna ocena uszkodzenia.

 

Kwestia montażu opon pozostaje w rękach specjalistów, ale i tam jest dużo więcej pułapek niż w przypadku opon do samochodów. Dlatego uważnie wybierajmy warsztat w którym chcemy dokonać montażu. Po zakupie i szczęśliwym zmontowaniu nowych opon, pamiętajmy o ich dotarciu. Każda nowa opona pokryta jest warstwą wosku, który musi się wytrzeć podczas jazdy. Powoduje on że pierwsze kilometry trzeba pokonywać z niższą prędkością, szczególnie na mokrej nawierzchni i zakrętach, co pozwoli uniknąć przykrej niespodzianki w postaci poślizgu czy gleby. Również w przypadku zakupu nowego motocykla w salonie: nie możemy o tym zapominać.

 

Krótkie podsumowanie

 

Podsumowując rozważania na temat wyboru odpowiednich opon i dbania o nie, trzeba wiedzieć, że zastosowanie się do kilku sprawdzonych zasad z pewnością zminimalizuje ryzyko zrobienia sobie krzywdy na drodze. Zminimalizuje, bo nic tak naprawdę nie zastąpi zdrowego rozsądku. Ale rozsądkowi trzeba pomóc, dlatego kupując opony trzeba dokładnie się nim przyjrzeć i dostosować zakup do parametrów naszego motocykla. Warto też sprawdzić jaka jest data produkcji: przy oponach starszych niż 2 lata cena powinna być bardziej atrakcyjna. Najlepiej unikać zakupu ze źródeł niepewnych czy „wyjątkowych okazji!”. Opony nowe kupione u sprawdzonego sprzedawcy będą posiadać gwarancję producenta, co również jest istotne. Pamiętajmy o systematycznym comiesięcznym sprawdzaniu ciśnienia, nie wystawianiu opon niepotrzebnie na działanie promieni słonecznych, wysokiej czy zbyt niskiej temperatury. Po większych czy mniejszych „szarżach” dobrze jest opony skrupulatnie obejrzeć, by w porę zareagować jeśli uległy uszkodzeniu. Nie będziemy oryginalni podsumowując jedną krótką wypowiedzią wszystkie te zalecenia, powtarzaną znów - jak mantra! Bo powód jest tylko i aż jeden – nasze bezpieczeństwo. Konsultacji technicznych udzieliła Justyna Kaczor, właścicielka firmy NetCar s.c

Edytowane przez Marqs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciśnienie ma zejebisty wpływ na prowadzenie moto ja miałem u siebie za malo o 0.4 bara i już inaczej się jeździło (czyt. gorzej) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja ostatnio byłem na torze w Poznaniu i po rozmowie z mechanikami i kierowcami spuściłem powietrze z przodu z 2,5 na 2,2 a tył z 2,9 na 2,0 w celu zwiększenia powierzchni kontaktu opony z asfaltem podczas pokonywania zakrętów.

 

Faktycznie ciężej się schodziło ale ... zamknęłam oponę i lekko przytarłem końcówkę, więc nie do końca jest tak z tym ciśnieniem faktycznie do jazdy turystycznej w B12,5 powinno być 2,5/2,9 ale już do latania na winklach warto spuścić troszkę powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na torze opony rozgrzewają się bardziej a co za tym idzie ciśnienie rośnie. Do normalnej jazdy najlepiej nabić tyle ile zaleca serwisówka i po problemie (normalnej, czyli nie torowej, nie znaczy to że bez pałowania)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzecz w tym, że to producent motocykla podaje wartość a nie producent opony. A jak wiadomo opona oponie nie równa. Co więcej nie wszędzie podana jest wartość do jazdy z obciążeniem (np w serwisówce a nawet w Haynesie mojego Bandziora) a zdecydowanie powinno się wtedy zwiększyć ciśnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co więcej nie wszędzie podana jest wartość do jazdy z obciążeniem (np w serwisówce a nawet w Haynesie mojego Bandziora) a zdecydowanie powinno się wtedy zwiększyć ciśnienie.

 

niby tak, ale w serwisówce bandita są wyraźnie podane wartości:

- solo przód i tył 2,5

- z pasażerem przód i tył 2,5

 

takie same wartości podaje naklejka na wahaczu.

Są podane takie same wartości i nie jest to błąd druku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaję za instrukcją do Bandziora 650.

 

Solo: przód i tył : 2,5 kg/cm3

Z pasażerem: przód 2,5 kg/cm3 ; tył 2,9 kg/cm3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To możliwe że w poszczególnych rocznikach tył różni się o 0,4 bara?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim 600 rocznik 2000 - 2004 przód - 2,25 tył - 2,5. Dla jazdy z obciążeniem nie ma podanych danych. Jednakże, we wszystkich pojazdach powinno się zwiększyć ciśnienie aby uniknąć odkształcania się opony. Stąd to uniwersalne 0,3 bara.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years later...

Ja w moim GSF 400 nie mam naklejki ale znalazłem takie zalecenia:

              opona przód 110/70 ZR17        opona tył 150/70 ZR17 

ciśnienie                    2,0                                       2,5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DZIĘKI WIELKIE :usmiech:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłącz CapsLock. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.