Skocz do zawartości

Wpływ Tłumika Przelotowego Na Silnik - Dyskusja


Gość PrzemekSparrow
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Kupiłem w tym tygodniu motocykl i nurtują mnie sprawy związane z wydechem przelotowym. Wydechy przelotowe/sportowe są rzecz jasna baaardzo popularne wśród motocyklistów, a wśród bandytów chyba jeszcze bardziej ponieważ cóż... jaki tłumik oryginalny jest, każdy widzi;p Szperając po internecie natrafiłem na jednym z forów motocyklowych na taki oto artykuł o bardzo kontrowersyjnym tytule: "Tłumik przelotowy, czyli jak zniszczyć silnik motocykla 4t" LINK: http://forum.mieloch...5839356714e6631 . Odwołałem się do tego artykułu także w moim poście w sekcji "nowe nabytki" , gdzie pytałem o wpływie przelotu na moją nową śliczną niunię :D Lecz postanowiłem napisać o tym także tutaj w dziale TECHNIKA i zmotywować szanownych kolegów do dyskusji, a zawłaszcza tych którzy są mechanikami :) Ja po konsultacjach i przemysleniach stwierdzam że temat to prawdopodobnie ściema, wyolbrzymienie i generalnie w dużej części nieprawda. Ale może jest w tym ziarnko prawdy? A może artykuł jest słuszny? Chciałbym poznać wasze opinie! Zachęcam do dyskusji!

 

Pozdrawiam serdecznie Drodzy Bandyci!

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie czytałem tego artykułu ale ogolna zasada jest taka że zakładając przelot przyspieszysz opróżnianie komory spalania a co za tym idzie zubożysz mieszanke , w motocyklach które sa na to wyczulone jak np. b12 należy wzbogacić mieszankę w gaźnikach po zamontowaniu przelotu , lecz nie wyolbrzymiał bym tego do zniszczenia silnika! ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzyskasz górę, ale za to musisz wzbogacić na składach i najlepiej podnieść igły, jeśli zostawisz serię bez kontroli, to może się okazać że masz za ubogo w skutek czego podniesie się temperatura spalania, a co za tym idzie dostaną w pierwszej kolejności zawory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie kiedys tez trafilem na ten artykul i sie przejalem troche,pozniej mi przeszlo,zamontowałem przelot i cieszyłem sie z dobrego brzmienia :zeby: ,moto jezdzilo rewelacyjnie u mnie przez prawie 20 tys i nic mu nie dolegalo teraz tez mam przelocik microna i nie zalozyłbym serii :oczy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie też zacząłem się troszkę przejmować ale generalnie koledzy mnie od tego odwodzą i mówią żebym wyluzował... ;p Mówicie o regulacji wersji gaźnikowych, a co w przypadku wtrysku? (bo taki właśnie mam ;p - dodam że mam tez teoretycznie tłumik dedykowany do modelu - gsf 650 - i ponoć wg. producenta "DANMOTO" nie wymaga regulacji po założeniu)...

Edytowane przez PrzemekSparrow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyjaśniłem w poprzednim temacie. Zawory są wykonane z bardzo twardych i odpornych materiałów. Temperatura w komorze spalania (na granicy spalania stukowego) to ponad 2500°C. Mimo działania takiej temperatury zazwyczaj kończy się to uszkodzeniem układu korbowego. Temperatura pracy zaworów to 700°C (wydechowych) tak więc do tej granicznej jest jeszcze sporo. W twoim przypadku gdzie mieszanka jest regulowana automatycznie przez sterownik nie masz się czym przejmować. Natomiast w silnikach gaźnikowych (gdzie regulację przeprowadza się manualnie) praca na ubogiej mieszance powoduje wzrost temp. spalania co w dłuższym okresie czasu na pewno przełoży się ja większe zużycie silnika. Sam przelot nie powoduje większego zużycia silnika jeśli skład mieszanki jest odpowiedni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura w komorze spalania (na granicy spalania stukowego) to ponad 2500°C. Mimo działania takiej temperatury zazwyczaj kończy się to uszkodzeniem układu korbowego. Temperatura pracy zaworów to 700°C (wydechowych) tak więc do tej granicznej jest jeszcze sporo.

 

Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem.. Tzn. jaka temperatura panuje normalnie w komorze? 700 stopni:) ? A temparatura destrukcyjna to 2500 ? Więc temp. musiałaby znacznie wzrosnąć żeby przynieść znaczne negatywne skutki silnikowi? O to chodzi? Dobrze rozumiem?

Moje kolejne pytanko (wybaczcie, nie mam wykształcenia technicznego) dotyczy właśnie regulacji? Dlaczego po wymianie wydechu mieszanka się zubaża...? Czy mieszanka jest taka sama, a po prostu "potrzeba" rośnie i należy mieszankę zwiększyć? I wtedy temp. mamy ok, silnik jest zdrowy, a jedyny minus to większe zużycie paliwa?

Fajnie że we wtrysku wszystkim zajął się komputer ;p

 

A jaki wpływ na katalizator ma szybszy przelot spalin? A swoja drogą to kat też daje swój opór prawda? Więc teoretycznie zmniejsza "przepustowość" wydechu w porównaniu do przelotówek montowanych w bike'ach bez kata?

 

Pozdrawiam,

Przemek

Edytowane przez PrzemekSparrow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały układ dolot, silnik, wydech jest zaprojektowany pod określone opory i zjawiska falowe. Podczas fazy współotwarcia zaworów mieszanka jest powstrzymywana przed pójściem w wydech właśnie przez opory tłumika i zjawiska falowe. Przy przelocie oba elementy są zaburzone i część mieszanki leci w wydech (dodatkowo mieszanka jest szybciej zasysana i przy mniej paliwa sobie czerpie przez dysze). Dlatego mieszanka się zubaża. Co zaś się tyczy temperatury granicznej zaworów, to sorry, ale z praktyki warsztatowej wynika że dość często są zawory poupalane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały układ dolot, silnik, wydech jest zaprojektowany pod określone opory i zjawiska falowe. Podczas fazy współotwarcia zaworów mieszanka jest powstrzymywana przed pójściem w wydech właśnie przez opory tłumika i zjawiska falowe. Przy przelocie oba elementy są zaburzone i część mieszanki leci w wydech (dodatkowo mieszanka jest szybciej zasysana i przy mniej paliwa sobie czerpie przez dysze). Dlatego mieszanka się zubaża. Co zaś się tyczy temperatury granicznej zaworów, to sorry, ale z praktyki warsztatowej wynika że dość często są zawory poupalane

 

Czyli sugerujesz by jednak jeździć na oryginalnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze co siądzie przy jeździe na ubogiej mieszance na dłuższą metę to gniazda i zawory- powypalają się w uj :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli sugerujesz by jednak jeździć na oryginalnym?

 

qnerk odpowiedział Ci na twoje pytanie jaki wpływ ma jazda na niewłaściwej mieszance oraz relację oporów spalin a skład mieszanki... Swoją drogą zauważam jakbyś koniecznie chciał zamontować oryginalny tłumik :P

Edytowane przez Conorian
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając ten temat nabrałem sporo wątpliwości co do tego czy mój B12 jest dobrze wyregulowany (Regulacja zaworów i synchro gaźników zrobione jakieś 3 tyś temu). Mam tłumik Bos z wyjętym DB killerem. Podczas jazdy przy schodzeniu z wysokich obrotów po odpuszczeniu gazu strzela serią w tłumik. Szczerze mówiąc zaczyna mnie to irytować i teraz jeszcze zaczynam się martwić czy jest to zdrowe dla silnika. Czy jakiś znawca mógłby się wypowiedzieć na ten temat i czy w Krakowie jest ktoś kto potrafi naprawdę dobrze wyregulować moto. Patrząc do manuala gaźniki w B12 są zajebiście skomplikowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strzelanie to efekt działania układu dopalania spalin. Taki aspekt ekologiczny jakże cieszący ucho. Jeśli nie regulowałeś gaźników po wymianie tłumika to lepiej to zrób :P Miałem taki komin w moim b6 i nic negatywnego nie odnotowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qnerk odpowiedział Ci na twoje pytanie jaki wpływ ma jazda na niewłaściwej mieszance oraz relację oporów spalin a skład mieszanki... Swoją drogą zauważam jakbyś koniecznie chciał zamontować oryginalny tłumik :P

 

Nie nie Conorian hihi :) Ja po prostu chcę być w 100% spokojny o moto i spać spokojnie:) Ale już rozumiem że wszystko to efekt niewłaściwej mieszanki.Tak jak pisałem mam wtrysk, więc powinno być spoko. A tu film z pracy silnika. Nie ma nic niepokojącego prawda? http://www.youtube.com/watch?v=1yASH7SfTgE&feature=youtu.be

 

Pozdrawiam serdecznie,

Przemek

Edytowane przez PrzemekSparrow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedynie niepokojące jest to że nie usłyszałem odcinki :D Poza tym wszystko ok :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie nie Conorian hihi :) Ja po prostu chcę być w 100% spokojny o moto i spać spokojnie:) Ale już rozumiem że wszystko to efekt niewłaściwej mieszanki.Tak jak pisałem mam wtrysk, więc powinno być spoko. A tu film z pracy silnika. Nie ma nic niepokojącego prawda?

 

Pozdrawiam serdecznie,

Przemek

 

Prawda. Nie słychać nic niepokojącego. Silnik na wtrysku to całkiem inna bajka. Nam w gaźnikowcach pozostaje regulacja manualna. Co do artykułu to wcale nie myślę tak jak oni to napisali bynajmniej w kwesti niszczenia silnika. Owszem - trzeba wyregulować jeszcze raz mieszankę paliwowo powietrzną aby to wszystko ładnie ze sobą zgrać. Gdyby przelot miałby wpływ na zużycie silnika to producenci sportowych tłumików raczej by dali sobie spokój jakby nie patrząć. A popyt na to w dużej mierze cały czas jest spory. Tym bardziej, że mamy sporo modeli dedykowanych bezpośrednio pod nasze modele. Jeżeli chcemy zwiększyć wydajność i dźwięk naszego moto to warto kupić przelot znanej i renomowanej marki.

 

Jakieś 2 tygodnie temu nabyłem yoshimurę dedykowaną z dolotem pod GSF 600 I i II generacji. (fotki można zobaczyć w mojej galeri). Dźwięk jak dla mnie miazga, co do pracy silnika nie zaobserwowałem nic specjalnego. Silnik pracuje równo.

Wiem, że uszom nie warto w takiej sytuacji ufać, więc regulacja jest konieczna :]

 

Nagrałem film, co prawda tylko k800i, ale to jedyny jaki na razie mam :P Z góry sorry za jakość.

http://www.youtube.com/watch?v=KcOALtRvckw&feature=youtu.be

Edytowane przez Moras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz skontrolować kolor świec. Był już o tym dość obszerny temat na forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moras- z Twojej wypowiedzi wychodzi że albo nie wiesz o czym piszesz, albo żeś się nie wyspał :P Najpeirw piszesz co trzeba zrobić z gaźnikami przy grzebaniu z wydechem, a później chcesz zasięgnąć porady "czy gaźniki ruszać czy nie" :P:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie ciut się nie wyspałem, jak zawsze ;) ok, spoko. Pościk zedytowany dla dobra ogółu :D

 

Po filmiku wydaje się jakby za wolno schodził z obrotów <_<

Słaba jakość, więc może to być mylące. Na żywo wg mnie jest wszystko w porządku.

Edytowane przez Moras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam przelot i wszystko jest ok , jedynie po wymianie filtra powietrza na K&N silnik przy próbie odpalenia zgłupiał ale po zresetowaniu ECU odpalił jak marzenie , czyli jak by nie patrzeć komp spokojnie daje sobie radę ze składem mieszanki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie... :slash: A na czym polega fakt, iż niektóre tłumiki są dedykowane do konkretnego motocykla? Na czym to właściwie polega? Chodzi o to żeby dolot pasował rozmiarem? Jakie skutki może mieć montowanie tłumików dedykowanych do zupełnie innych modeli... Np. gdyby założyć do bandita tłumik przelotowy dedykowany do powiedzmy GS500 albo hondy cbf600 albo jeszcze innego motocykla (oczywiście po odpowiednim przystosowaniu rozmiaru dolotu)? :oczy:

Edytowane przez PrzemekSparrow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem chodzi tu w większej mierze o krzywiznę kolektorów lub całego układu niż o wpływ mechaniczny. Coś w rodzaju plug and go :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy sportowy wydech powinien być policzony pod konkretny silnik. Stąd się bierze owa dedykacja. Chyba że się kupuje "pseudosportowe" które za zadanie mają tylko ściągać majtki pod gimnazjum...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.