Skocz do zawartości

Adaptacja Sprzęgła Z Gsxr


krynio
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Poniższy tekst jest autorstwa robzzonskiego skopiowany stąd: http://polishbanditc...post__p__239475

Oryginalne źródło: http://www.customfig...ead.php?t=42931



Ode mnie: Nie do końca pasował mi oryginalny styl pisania Lee Workmana, który odbiega od czysto technicznego, pozwoliłem sobie nieznacznie zmodyfikowac niektóre fragmenty, podzielić przydługie zdania z dużą ilością przecinków na krótsze i bardziej przyswajalne.

Jeśli ktoś widzi błędy to jestem otwarty na sugestie/poprawki
Na pewno po wykonaniu tego typu przeróbki własnoręcznie łatwiej byłoby przetłumaczyć tekst.

Nazwy własne:
GSX-R ‘Slabside’ – GSXR ‘Płaskoboki’ zgodnie z http://www.thefreedi....com/slab-sided
GSX-R Slingshot – GSXR ‘Proca’ zgodnie z http://pl.bab.la/slo...olski/slingshot


Spis słówek technicznych użytych w tekście:

nut washer - podkładka
thrust washer - podkładka oporowa
feeler gauge - szczelinomierz
countershaft threads - trzepienie wału
ball bearing - kulka łożyska
push rod - popychacz
push piece - tłoczek (tłumacznie dot. raczej mechanizmu w zegarkach)
thrust bearing - łożysko oporowe
spacer - podkładka dystansowa
biting point - punkt łapania (sprzęgła)
diameter - średnica
friction - tarcie
gearing - mechanizm napędowy
needle roller bearing - łożysko igiełkowe
pitch of teeth - podziałka zębów koła zębatego
driven gear - koło zębate napędzane
counter shaft - wałek
assy - zespół zestaw (skrót od assembly)



GSX-R 1127 Konwersja do sprzęgła sprężynowo-śrubowego

Tekst i zdjęcia: Lee Workman

Zanim zaczniemy - nie jestem dziennikarzem, więc musicie wybaczyć mi brak długiego wstępu i humorystycznych wstawek. Jestem inżynierem z zawodu i grzebię w chłodzonych olejowo silnikach Suzuki od wieków więc podłapałem kilka sztuczek a także wymyśliłem kilka własnych. Wykonałem kilka konwersji do sprzęgła sprężynowo-śrubowego w GSX-R-ach (a także w Banditach 1200). Jest ono tanie, bardzo efektywne a zrobienie go jest bardzo proste więc oto fakty.

Istnieją dwa typy sprzęgła montowanego do wachlarza GSXR-ów. Pierwsze podejście Suzuki – sprzęgło sprężynowo-śrubowe – jest zdecydowanie najlepsze. Było montowane do wszystkich GSX-Rów „Płaskobokich” od 1986 do 1988 (modele G/H/J o pojemności 1052 cm3). Używa ono dziesięciu stalowych tarcz napędzanych i jedenastu tarcz napędzających z z okładzinami ciernymi, które są ściśnięte za pomocą czterech sprężyn śrubowych działających na aluminiowy docisk. Jak w każdym sprzęgle czynniki ograniczające to całkowita wytrzymałość jednostki, dostepna powierzchnia oraz obciązenie zacisku na tarczach napędzanych oraz napędzających. Konstrukcja sprzęgła sprężynowo-śrubowego przoduje we wszystkich trzech obszarach – ta jednostka może sobie z łatwością poradzić nawet z najbardziej brutalną jazdą na kole/upalaniem gumy a w jeździe drogowej powinna obsłużyć w stanie fabrycznym ponad 160 KM. Dla wymagających lub na tor, może być jeszcze bardziej poprawione przez użycie wytrzymalszych sprężyn śrubowych, a dla profesjonalnych drag racerów istnieje jeszcze kilka typów konwersji typu ‘blokującego’ , wymieniających istniejący aluminowy docisk. Sprzęgło typu ‘blokującego’ jest ostatecznym rozwiązaniem w super-wytrzymałych antypoślizgowych sprzęgłach.


Istnieje także sprzęgło sprężynowo-membranowe. Montowane było do wszystkich GSX-Rów „Proca” od 1989 do 1991 (modele K/L/M/N o o pojemności 1127 cm3), używa podobnego kosza sprzęgłowego i tych samych tarcz napędzających i napędzanych jak we wcześniejszym sprzęgle montowanym w„Płaskobokich” (z tą różnicą, że w tym sprzęgle jest tylko 10 tarcz napędzających). Tu tarcze są ściśnięte za pomocą dwóch sprężyn membranowych działających na docisk innej konstrukcji. Ta jednostka jest dosyć wytrzymała i jest mniej podatna na drgania niż typ sprężynowo-śrubowy, ale zaczyna mieć problemy z mocą powyżej 140 KM. Jeśli lubisz stawiać na koło, palić gumę lub topornie traktujesz swój sprzęt, ten typ sprzęgła szybko wyzionie ducha.
Na rynku jest dostepny zestaw kowertujący od APE, kosztuje on około 190 funtów, konwertuje sprzęgło sprężynowo-membranowe do sprężynowo-śrubowego takiego jak w „Płaskobokich” i tym samym umożliwia późniejsze zamontowanie zestawu ‘blokującego’ w razie potrzeby. Zamierzam powiedzieć wam jak zrobić to w niedrogi sposób (używając kompontentów wysokiej jakości). Możecie zdobyć cześci z odzysku za około 30 funtów, lub użyć nowych oryginalnych części Suzuki za około 80 funtów – czyli około połowę kosztów zestawu.

W kolejnym artykule, mam zamiar powiedzieć jak to dopasować do waszych Banditów 1200, więc miejcie na to oczy otwarte, ok?
Tak czy owak, przygotowując ten artykuł odwiedziłem lokalnego dealera Suzuki by zdobyć odpowiednie numery cześci i najnowsze ceny (wszystkie są z VAT-em).
Aby upewnić się, że Ci z was którzy sięgną po używany sprzęt z rozbiórki dostaną odpowiednie części z odpowienich modeli, sprawdziłem które numery części zostały zastąpione. Przedstawione informacje są poprawne według mojej wiedzy i doświadczenia etc. Czyż nie jestem dla was dobry?
Jeśli będziesz przerabiać GSX-R 1127 „Proca” (modele K, L, M lub N) potrzebujesz następujących części

Numer Opis Numer Części Suzuki Ilość Cena £ (ea.) Model Źródłowy
1 Piasta wewenętrzna sprzęgła 21410-06B02 1 49.46 GSXR1100 G,H & J
2 Docisk 21462-06B00 1 23.49 GSXR1100 G,H & J
3 Sprężyny śrubowe 09440-20013 4 1.31 GSXR1100 G,H & J
4 Dystanse śrub 09180-06174 4 1.72 GSXR1100 G,H & J
5 Podkłaski 09160-06020 4 0.53 GSXR1100 G,H & J
6 Śruby 01107-06307 4 0.71 GSXR1100 G,H & J
7 Tarcze napędzające (z okładzinami ciernymi) 21441-48B00 1 9.53 Wszystkie GSXRy 1100

Potrzebujesz także dwóch dodatkowych elementów - 10 milimetrowej kulki z łożyska z lokalnej fabryki łożysk i dystans nakrętki piasty. Sporządzi ci go ktoś z dostępem do tokarki lub dowolna firma inżynieryjna powinna taką wykonać za piątaka. Wymiary to 35 mm średnicy zewnętrznej, 25.5 mm średnicy wewnętrznej i 10 mm grubości.
Masz je wszystkie? Dobrze, wieć teraz opiszę jak to zrobić.

Po pierwsze ustaw skrzynię biegów na pierwszym biegu i usuń dziewięć śrub z pokrywy sprzęgła. Następnie zdejmij pokrywę sprzęgła i wyjmij wielki pierścień z centrum piasty zanim usuniesz popychacz docisku, tłoczek i jego łożyska.
Za pomocą narzędzia nr. 1 zabezpiecz docisk przed poruszaniem się, odkręć dużą nakrętkę przytrzymującą i wyjmij sprężyny membranowe, gniazdo spręzyny oraz docisk. Wyjmi tarcze napędzające i napędzane za którymi znajdują się tłumik drgań i piasta. Następnie przytrzymaj piastę za pomocą specjalnego narzędzia nr. 2, odkręć nakrętkę piasty i wyjmij ją, tłumik i zespół piasty.
Ważne – upewnij się, że długi (ze stali spiekanej) stop popychacza i podkładka oporowa pomiędzy koszem a piastą jest wciąż na miejscu inaczej będziesz miał kłopoty.

Teraz dopasuj nową piastę.
Problem numer jeden – zauważysz, że nakrętki piasty i tłumika nie da się dokręcić ponieważ nie ma wystarczającej ilości trzpieni na wale. Jest to spowodowane tym, że piasta „Płaskobokiego” mają cieńszą podstawę i wał „Płaskobokiego” jest krótszy, więc to jest miejsce dla nowej podkładka dystansowa na wale napędzanym.
Umieść ją na wale, teraz możesz zabezpieczyć nową piastę oryginalną nakrętką i podkładką za pomocą specjalnego narzędzia nr. 2 którym przytrzymasz piastę kiedy będziesz dokręcał nakrętkę z odpowienią siłą (140 do 160 Nm lub 102 do115 lf-lbs).


(Sprawdź czy tarcze nie są zniszczone - sprawdź czy okładziny cierne mają odpowiednią grubość – 2.52 do 2.68 mm/ 0.100 do 0.106 cala i czy tarcze stalowe nie są odkształcone - używając szczelinomierza i kawałka płaskiego szkła (maksymalny limit odchyłu to 0.10mm/ 0.004 cala).

Teraz ponownie dopasuj swoje oryginalne tarcze sprzęgłowe Zacznij od tarczy z okładziną cierną, potem załóż stalową i tak dalej (powinieneś skończyć na stalowej jeśli nie jesteś kompletnym idiotą) Teraz dopasuj dodatkową tarczę z okładziną cierną, którą dokupiłeś.

Teraz problem numer dwa da o sobie znać - z powodu różnicy w długości wałów , twój popychacz sprzęgła jest teraz za krótki. To jest miejsce gdzie zamontujesz kulkę łożyska – zajmie ona miejsce pomiędzy popychaczem a tłoczkiem.
Zamontuj swój tłoczek razem z jego łożyskiem oporowym i podkładką a następnie zamontuj nowy docisk uzywając nowych podkładek dystansowych, sprężyn, podkładek i śrub.
Zapezpiecz śruby krzyżowo z odpowiednim momentem (11 do 13 Nm lub 8.0 do 9.5 fl-lbs). Ponownie dopasuj pokrywę sprzęgła, sprawdź poziom oleju i już Cię nie ma!
Jesteś teraz właścicielem sprzęgła sprężynowo-śrubowego – mówiłem Ci, że to proste!

Teraz, dodatkowe wskazówki i porady.
Porada 1: Przed wykonaniem konwersji, umieść motocykl na stopce bocznej i ostrożnie podnieś przednie koło, następnie zaklinuj je na cegle – to powstrzyma wyciek oleju kiedy zdemontujesz pokrywę sprzęgła.
Porada 2: Kupuj tylko nowe oryginalne tarcze sprzęgła SUZUKI – wiem, że są droższe , ale montowanie tańszych tarcz jest tylko pozorną oszczędnością. Wiem bo próbowałem WSZYSTKICH super grubych-/ super wytrzymałych tarcz sprzęgła i po prostu nie mają porównania do oryginalnych rzeczy. Zostałeś ostrzeżony!
Porada 3: Po tej konwersji dostroisz punkt łapania sprzęgła przez zmienianie kulki łożyska – jeśli ciągnie za bardzo potrzebujesz większego dystansu więc spróbuj dopasować 11.5milimetrowe. Jeśli się ślizga potrzebujesz mniejszego dystansu
więc zamontuj 9milimetrowe. Ta zmiana naprawdę robi różnice!
(zakładam, że używasz prawidłowego rodzaju oleju i tarcze tarcze nie są pokrzywione)

Znajdź czas by wykonać specjalne narzędzia, zrobienie ich jest bardzo proste, a naprawdę ułatwiają życie.

Specjalne narzędzie numer jeden: Potrzebujesz dwóch stalowych prętów o długości 200mm, szerokości 25mm i 5mm grubości, wywierć dwie 6 milimetrowe dziury w każdym pręcie ze środkami 165 mm od siebie. Na końcu każdego pręta zamontuj śrubę M6x30 i zabezpiecz mocno nakrętką z drugiej strony. Gdy będziesz używał narzędzia, śruby M6 zgrabnie wpasują się w szczeliny docisku typu membranowego a śruba M8 wpasuje się prosto we wrzeciono wahacza – kiedy już odwala robotę z przytrzymywaniem za ciebie, masz obie ręce wolne aby odkręcić/ dokręcić wielką 50mm przytrzymującą nakrętkę!
Specjalnie narzędzie numer dwa: Najpierw załatw 400 mm długości kawałek kwadratowegoo (20x20mm) pręta i dwie stare tarcze napędzane ze starego GSX-R (stalowe). Połóż tarcze jedna na drugiej I wywierć trzy dziury jednakowo wokół średnicy i przytwierdź je do kwadratoweg pręta za pomocą dwóch śrub M6x60, 20mm podkładek dystansowych i kilku nakrętek M6 (w ten sposób możesz wspierać kosz naprawdę dobrze i zredukować szanse ślizgania się jako, że tarcze będą głęboko w jednostce) Na koniec umieśc małą śrubę M6x10 i nakrętkę przez pozostałą dziurę by zabezpieczyć tarcze razem. To niezastąpione narzędzie kieyd próbujesz zdmontować/zabezpieczyć nakętkę piasty przy 160Nm!


Bandit

Sprzęgło na wyposażeniu wszystkich slinków Bandita 1157 jest prawdę mówiąc gówniane.

Działa na tych samych zasadach jak jednostka GSX-R “Procy”, spręzyny-membranowe z dziesięcioma tarczami napędzanymi i dziesięcioma tarczami napędzającymi średnicy 225 mm (GSX-Rowe są średnicy 230mm, co nie brzmi na wiele, ale oferuje ogromny wzrost powierzchni dla tarcia) i posiada tani aluminowy koszt ze stalowym wzmocnieniem które ma zapobiec rozpadowi na kawałki (w przeciwieństwie do dużego całego ze stali kosza użytego w GSX-R)

W normalnych warunkach to sprzęgło jest ok, ale jak tylko zaczniesz ją odpowiednio nadużywać lub ztuningujesz silnik, zacznie borykać się nadzwyczajnymi wymaganiami i ostatecznie zacznie się ślizgać. Dostępne akcesoryjne wytrzymalsze spręzyny membranowe nieznacznie poprawią sprawę kosztem cięzko pracującej klamki sprzęgła, ale miejsce całego sprzęgła tego typu jest w koszu. Uwierz mi...


Aby skonwertować sprzęgło swojego B12 potrzebujesz następujących części Suzuki:

Numer Opis Numer Części Suzuki Ilość Cena £ (ea.) Model Źródłowy
1 Piasta wewenętrzna sprzęgła 21410-06B02 1 49.46 GSXR1100 G,H & J
2 Docisk 21462-06B00 1 23.49 GSXR1100 G,H & J
3 Sprężyny śrubowe 09440-20013 4 1.31 GSXR1100 G,H & J
4 Dystanse śrub 09180-06174 4 1.72 GSXR1100 G,H & J
5 Podkłaski 09160-06020 4 0.53 GSXR1100 G,H & J
6 Śruby 01107-06307 4 0.71 GSXR1100 G,H & J
7 Tarcze napędzające (z okładziną cierną) 21441-48B00 11 9.53 Wszystkie GSXR 1100
8 Tarcze napędzane (stalowe) 21451-48B00 10 5.47 Wszystkie GSXR 1100
9 Kosz sprzęgła 21200-40814 1 176.53 GSXR1100 K,L,M & N


Musisz wymienić ten kiepski kosz sprzęgłowy, nowe są drogie, ale powinieneś dostać taki z odzysku, możesz użyć dowolnego z modelu „Proca”.
Uważaj – wyglądają identycznie jak we wcześniejszych „Płaskobokich” ale slinik 1052 cm3 ma inny mechanizm napędowy na wale. Podstawowa przekładnia napędzana z tyłu kosza sprzęgłowego silnika „Płaskobokiego” ma 73 zęby. Podstawowa przekładnia napędzana Bandita ma 72 zęby – tyle samo co „Proca”(będąc zasadniczo 1mm ponad rozwiercone 1127)


Postępuj zgodnie z poprzednimi instukcjami dla GSXRa a kiedy piasta wewnętrzna będzie już całkowicie zdemontowana wyjmij także kosz zewnętrzny.

Częściowo wyciągnij kosz, następnie wepchnij go spowrotem - to odsłoni łożysko igiełkowe i podkładkę dystansową.
Usuń je z wału a następnie zdemontuj kosz sprzęgłowy i koło napędzające alternatora/pompy oleju.
Ostrożnie zdemontuj koło napędzające z kosza b12 i dopasuj ją do kosza „Procy”.
Jeśli koło napędzające jest wciąz zablokowane w koszu, musisz (ostrożnie) zdemontować banditowskie koło napędzające i dopasować je do kosza GSXR
Są zupełnie inne, koło napędzające alternatora/pompy oleju GSXR-a ma inną podziałkę zębów i nie będzie pasować do koła zębatego napędzanego alternatora i pompy oleju.


Kiedy to skończysz możesz dopasować nowy kosz GSXR używając oryginalnych podkładek oporowych w ich oryginalych miejscach.
Upewnij się, że koło napędzające alternatora i pompy oleju jest zazębione z kołem zębatym napędzanym.umiejscowionym za koszem sprzęgła.

Kiedy będziesz umieszczał kosz na wale i przesuwał go na pierwotne miejsce – zachowaj szczególną ostrożność zrównując koło napędzające alternatora/pompy oleju z kołem napędzanym - jeśli nie są w pełni zazębione, a ty dokręcisz nakrętkę piasty, WYŁAMIESZ ZĘBY, a nowe koła zębate kosztują około 80 funtów !


Dopasuj nowy zespół piasty spężynowo-śrubowej dokładnie jak dla GSXR z jednym wyjątkiem - wał banditowego silnika jest dłuższy od „Płaskobokiego”, ale jest inny od „Procy”, wymiary podkładki dystansowej dla Bandita to 35mm zewnętrznej średnicy, 25.5mm wewnętrznej i 6mm grubości. Jako że oryginalna piasta bandita ma inną grubość podstawy w porównaniu do obu gixerów, to nadal potrzebujesz 10 milimetrowej kulki łożyska by zapełnić miejsce pomiędzy oryginalnym popychaczem i tłoczkiem.
Zabezpiecz piastę używając oryginalnej nakrętki i podkładki.
Na nowej podkładce dystansowej zamontuj tarcze sprzęgła i docisk jak w opisie powyżej dla GSXR.

I masz sprzęgło sprężynowo-śrubowe zgodne ze specyfikacją GSXR!
Teraz możesz zamontować docisk ‘blokujący’ jeśli chciałeś!
Lub zostawić jak jest i robić głupie rzeczy ze świadomością, że sprzęgło to wytrzyma!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.