Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

jak juz ogarniesz temat to powiedz ile bierzesz za strojenie :D

  • 2 years later...
Napisano

Witajcie, 

 

Dostałem już kilka zapytań w kwestii tego tematu dlatego przybliżę go z radością :) Jeśli ktoś ma jakiekolwiek pytania to śmiało pisać, dyskusja to podstawa!

 

ECU hacking to zmiana programu wewnątrz fabrycznego modułu ECU. Sam proces jest skomplikowany i bardzo czasochłonny, zajmuje się tym od 3-4 lat z niezłymi efektami:) Zaczęło się w stanach (jak zawsze) na początku z problemami ale po znalezieniu analogii prawie każdy komp w Suzuki może być "zrobiony".

 

Proces: Znaleźć kompa o odpowiednim wyznaczniku, otworzyć, zrzucić wsad (bin), rozpracować w np C++ na liczby z użyciem odpowiednim parametrów, potem IDA PRO, potem poprawki i wrzucenie do aplikacji - i mamy widok znaczków hex na normalne przyswajalne liczby i parametry jakie są wgrane w standardowym module. Jest tego sporo np: dawki paliwa, kąt wyprzedzenia zapłonu, parametry wł/wył wiatraka, mapy STP, balans wtrysków itd itp

 

Temat jest coraz lepiej znany w firmach które wykonują tuning motocykli, korzystają z różnych oprogramowań - akurat my (Ja i mój przyjaciel z Mińska) jesteśmy wpsółtwórcami jednego z nich.

 

Jak to się robi? Trzeba mieć po pierwsze bin i definicje żeby cokolwiek zmienić, potem trzeba zrobić odpowiedni interface do komunikacji między komputerem a ECU oraz wiedzę jak się w niego wpiąć by do komunikacji doszło. Jak to się już ma to jest z górki:) Bierzemy ECU, przygotowujemy nowy wsad i nagrywamy:)

 

Z ciakawszych rzeczy które można zrobić w Bandicie (małym i dużym):

 

Zmiana map paliwa (np zastosowanie gotowych map z Power Commandera) - nie trzeba kupować PC, wystarczy nagrać zmienioną mapę paliwa bazując na zmianach z PC

Zmiana map zapłonu - można przyśpieszać i opóźniać zapłon w zależności od potrzeb (+4 stopnie dają niezły wzrost momentu - więcej nie polecam)

xTRE - czyli TRE które nie wpływa na bieg jałowy oraz na wyświetlacze biegów (zamiast kupować XTRE za 500 zł można zrobić flash i już)

Odcinki - przestawienie odcinek do dłu czy tam do góry jak kto chce

Zdjęcie ogranicznika prędkości

wł/wył sondy lambda, zaworu PAIR, itd itp

 

Możliwości jest dużo, temat się rozwija więc warto próbować z takimi modami - dla niektórych to może być czarna magia ale magia ta naprawdę działa:)

Napisano

przychodzi do Ciebie gościu, który nie miał zainstalowanego PC, jak mu wystroisz moto?

 

a z tym rozprcowywaniem cyferków, i kawał innej elektroniki to na poważnie ;) ? czy macie interfejs ecoeditora czy inny od woolich'ów? ... a tam przyznasz chyba, że proces nie jest taki skomplikowany i bardzo czasochłonny...

Napisano

Panowie proszę nie odbiegać od tematu.

Napisano

Po kolei:)

 

1. Używamy Ecueditora i WRT przy czym i jeden i drugi program właśnie współtworzymy:) Większość starszych GSXR, GSR, Bandit itp jest w tym programie dzięki nam. Z resztą w creditsach WRT jest moje imie i nazwisko:) Bez całego tego procesu po prostu by tego nie było - obecnie (jak napisałem) wystarczy interface, dostęp do binów i definicji aby zacząć coś działać - dostęp do Bin jakies 300 zł plus interface około 200 zł (jak samemu się poklei) i wiedza. Do Kawasaki i Yamahy już inny interface

 

2. Żebyśmy mieli tutaj jasność - to nie jest strojenie. Zmiany które wprowadzamy to gotowe zastosowania któe zamieniają różne urządzenia któe ktośchce kupic np PC, XTRE, wyprzedzenie zaplonu itp. Tą metodą można stroić i to bez hamowni z sondą szerokopasmową i autotune - licze ze w tym sezonie rozpoczniemy takie strojenie i to na ulicy pod dane AFR:)

 

3. Co do olejaka i wodniaka to nie chce porównywać, samo flashowanie kosztuje niewiele (ja robie za 200 zł ale w serisie ceny zaczynaja sie chyba od okolo 400-500 złw góre) do tego trzeba doliczyc hamownie na dzień więc koszty są spore - to co my robimy to substytut który nie jest tak dobry jak pełne strojenie - ale jednocześnie jest tańsze i daje odpowiedni efekt

 

W zeszłym roku udało nam się razem z Baba_zanetti zaprogramować mu zarządzanie turbiną w jego Gixie na 1/4 na fabrycznym ECU więc możliwości są ogromne jak widać:) 

 

Jeszcze raz powtórze żeby to było jasne - to nie jest strojenie w pełnym tego słowa znaczeniu - mapy są gotowe i przygotowane przez Dynojet, Baazaz itd, bazujemy na tych rzeczach i nie wprowadzami sami zadnych zmian w mapach paliwa (chyba ze ktos chce) co do efektów duzo moto zrobilismy, zadnych wykresow przed i po nie mam bo nie dostalem chociaz czesto prosilem:) Lizcfe ze swoim pojade w tym sezonie i cos wtedy moge wrzucic:) Mam nadzieje ze juz jest to jasniejsze:)

  • Upvote 3
  • Downvote 1
Napisano (edytowane)

Trochu się więc na(współ)siedziałeś :) Masz plusa za dobrego toola.

Edytowane przez Tolinek
Napisano

Ok, a o co chodzi z tymi pierwszymi wtryskowymi SVkami? Czemu ich nie da się opętać w ten sposób a od 2004 już tak?

Napisano

Problem polega na odnalezieniu pinoutu do flasha. Mapy są rozczytane, definicje zrobione i wszystko tak naprawde gotowe ale... nie można odnaleźć PINu który odpowiedzialny jest w ECU za wprowadzenie w tryb bootowania (FWE) dzięki czemu da się cokolwiek nagrać. Temat zszedłna tyłz racji na małe zainteresowanie modelem, Justin Woolich postanowił wcześniej wrzucić Kawasaki i Yamahę (Yamah ma wyjść w przeciągu 2-3 tygodni więc może wtedy coś ruszy do przodu?)

Napisano

Temat się olejem usyfił, więc przeczyściłem :takaemotka:

 

 

Ja dam plusika jak będzie SV2003. "Małe zainteresowanie" phi, też mi argument...

A może ktoś się orientuje, czy mogę wsadzić ecu od 2004 do 2003?

 

Daniel, trik, który kilka osób już przerobiło to zakup PC, zrobienie map (czytałem tylko o robieniu map na dyno, na ulicy to tylko Ciebie znam B) ) a potem Marcin wgrywa mapy to ecu, a PC idzie na allegro.

 

Chciałem jeszcze zwrócić uwagę na inny trik, którego nie ogarniesz PC. W bandicie wywaliłeś motylki a potem mówiłeś, że jednak za duży agresor się zrobił i nie było za komfortowo. Tu możesz otworzyć motylki pojeździć zobaczyć jak Ci to leży, jak pasuje to wywalić dokumentnie, a jak nie pasuje, to fik pstryk i wracasz do starych ustawień... a nie, że przykręcasz motylki :P

 

Bo ja właśnie z motylkami mam dylemat, wywaliłbym, ale się trochę boję że w korku, w deszczu między samochodami nie ogarnę B)

Napisano

W TLce nie było motylków i ponoć jest mega dzika- ile w tym prawdy nie wiem, ale bez motylków zdaje się "ssanie" (fast idle) nie działa? 

 

Kruku jak ogarną kompy do 2k3 to pożyczysz PC? :P 

Napisano

Niedawno puściłem dwie SV1000 2005 z otwartymi na maxa drugimi przepustnicami - koledzy mocno się zdziwili bo nagle się zrobiło ostro i agresywnie:)

 

To prawda że mody w ECU dają więcej możliwości niż mechaniczne, mechanika to zabawa trochę jak 0,1 albo jest albo nie, w ECU można sporo rzeczy ustawić na pół lub jeszcze inaczej jak się tylko podoba:) to główna zaleta:)

 

Jeżeli już chcesz wrzucać ECU z nowszego to musisz z 2005 roku o odpowiednim numerze (mogę ci podać jeśli chcesz) trzeba sprawdzić tak naprawdę czy czujniki są te same żeby nie było problemu z sygnałem i zapewne trzeba będzie przepinować wiązkę ale to jest do zrobienia akurat. Mam kilku gości, którzy przerzucali sobie kompy z gsxr k7 do starszych, po zmianie pinów w wiązce chodziło to bez problemowo a funkcji możliwych jest znacznie więcej niż przy starych motocyklach (myk jest taki że w Suzuki po 2007 roku ogółem jest inny procesor który jest bardziej pojemny, dlatego jest więcej map, można go flashować więcej razy i dopisywać dodatkowe kody jak np QS i Turbo)

 

o do strojenia na ulicy to fakt faktem jest to najlepsze co można zrobić, po pierwsze (wg mnie) nie powinno stroić się pod moc czy moment ale pod AFR. Na ulicy jest taka możliwość. Dodatkowo żadna hamownia nie odda warunków drogowych więc strojenie na ulicy to najbardziej efektywny sposób. Póki co znam 3-4 osoby które tak wystroiły sobie moto naprawdę z fajnym efektem:)

 

Sam mam plan żeby swoje moto tak stroić ale u mnie problemem jest to że w moim K6 nie ma autotune, które jest bardzo przydatne. Właśnie chodzi mi po głowie zmiana ECU na nowsze co nie powinno być problemem, na dniach zamawiam też 2 zestawy sond szerokopasmowych i możliwe że jak wszystko dobrze pójdzie to będziemy proponować takie strojenie do motocykli które mają podejście tzn montaż sprzętu, potem kilka spotkań i po tygodniu moto wystrojone, sprzęt do demontażu i gotowe:)

 

Się rozpisałem:)

Napisano

Megpaj, gdzie czytałeś o tym ssaniu? Rodzi się pytanie czy w rzędówkach również, bo nie spodziewam się, żeby było jakoś inaczej, a jednak Daniel jak wyebał motylki to nie sygnalizował problemów ze ssaniem.

 

Carry, jak "puściłeś z otwartymi przepustnicami" to znaczy, że przekręcasz zapłon i no matter what przepustnice się otwierają na maksa od razu immediately? Czy zostają w półprzysiadzie do nagrzania silnika i dopiero potem się otwierają?

 

Edit

 

Bo kombinuję co zrobić, jak carry nie ogarnie 2003 i może jak z danielem drzewiej rozmawiałem, krokowy z czujką puścić na osobną ośkę niech sobie rozmawiają, a ośkę motylków z ręki. I to w sumie jest chyba nienajgłupsza opcja, bo poza ssaniem, to wtedy będę mógł sobie ręką przełączać między agresorem a trybem "rain in the city"

Napisano

W motocyklach bez ISC (silniczek krokowy przy obrotach jałowych) przy otwarciu STP czyli drugich przepustnic powstaje problem taki ze wolne obroty trzeba skorygować śrubka, po prostu są za wysokie bo powietrza jest więcej niż powinno (norma, robiłem u siebie, zajelo mi to 10 min)

 

mapy STP podzielone są następująco:

 

każdy bieg to inna mapa

 

mapa skalowana jest tak:

 

oś X to kąt otwarcia przepustnicy manualnej

 

oś Y to obroty

 

wartość tabeli to procentowa wartość otwarcia STP

 

Więc my np robimy tak, że mapy dla neutrala nie zmieniamy, więc odpala sobie normalnie, robi test przepustnic i ustawia jes normalnie po bożemu, potem przy przejściu na 1 STP otwierają się maxymalnie. W momencie gdy moto nie ma ISC wszystkie mapy razem z neutralem zmieniamy żeby nie było problemu z jałowym i obrotami:)

Napisano

Trochę się pogubiłem. Proszę o info czy dobrze rozumiem, bo ja jestem prosty człowiek i z mechaniki i elektroniki to dwie lewe ręce.

 

Znaczy mamy tak:

1) silniczek krokowy  do regulacji mieszanki przy zamkniętych "przepustnicach ręcznych" (to ten ISC?)

2) TPS na przepustnicach ręcznych - na podstawie jego wskazań ecu reguluje składem mieszkanki silniczkiem krokowym (powyższym) oraz ustawia położenie drugich przepustnic na podstawie mapy procentowego otwarcia w zależności od biegu

3) A do tego jakiś silniczek (pewnie też krokowy), który obraca ośką drugich przepustnic i

4) jakiś czujnik na ośce drugich przepustnic który powie ecu ile faktycznie jest otwarta druga przepustnica.

 

I teraz:

 

W gixxie nie masz (1) i musiałeś ustawiać śrubką wolne obroty. Brak (1) powoduje, że mapy dla wszystkich biegów masz jednakowe przykładowo (2) mówi, że przepustnica manualna zamknięta, więc drugie przepustnice też zamyka (no nie wiem 20%), a jak (2) mówi, że niezamknięta to drugie przepustnice otwiera (100%). To po co zamykać drugie przepustnice?

 

Nie można odpiąć (3) i otworzyć 2 przepustnic bo (4) podkabluje ecu, że cały czas otwarte i ecu wywali błąd, ale jesli (3) i (4) wywalę na osobną ośkę i drugie przepustnice przestawię w 100% open, to jaki to będzie miało wpływ na wolne obroty przy zamkniętych przepustnicach? No i w sumie nie czuję różnicy między układen z (1) i bez.

Napisano (edytowane)

Właśnie, jak to jest z TPS? Czy decyduje on tylko o wyprzedzeniu zapłonu czy

również o dawce paliwa, czy może jakieś MAPsensory decydują o dawce? Oczwiście

w funkcji obrotów. Chodzi mi o to co jest decyduje co jest informacją bazową do wyliczenia

dawki paliwa Wychylenie przepustnic, podciśnienie w gardzieli czy może jeszcze coś innego?

Edytowane przez Tolinek
Napisano

TPS o niczym nie decyduje, on tylko mówi jak jest :P

 

Nie mniej jednak na SVforum piszą by przestawić TPS, tak by wcześniej była podawana większa dawka paliwa, więc..

Napisano

A w B12 służy do opóźniania wyprzedzenia zapłonu :P

Napisano (edytowane)

Kruk, nie czaje tych rozważań może dlatego że piłem xD Postaram się to opisać tak żeby to co pisałeś bbyło pokryte i inne pytania były załatwione:)

 

Więc zaczynamy:)

 

Zacznijmy od map, jak wyglądaja i od czego zależą.

 

W podstawowym kompie są mapy paliwa podzielone na 2 grupy: dla neutrala i dla biegów, mapy te dodatkowo są podzielone na cylindry więc już jest ich 8, dodatkowo są zestawy dwóch map czyli MS0/MS1 więc jech ich 16, a jeszcze dodatkowo są bazowane na IAP i TPS więc jech map łącznie 32 samego paliwa:)

 

czyli zaczynając od góry Mamy tryb MS0 (zależy on od zmasowania pinu w ECU, można sobie to wybierać przez dostarczenie masy lub jej odcięcie, więc standardowo Bandit ma 2 tryby map, tak jak w nowych moto tryby ABC) w tym trybie MS0 podział jest na cylindry czyli 4 mapy paliwa i są one dodatkowo różne dla biegu i luzu. I teraz zaczyna się dawkowanie paliwa, poniżej 10% otwaria przepustnicy używa się map IAP czyli bazujące na cisnieniu (powiedzmy MAP) a powyżej 10% otwarcia przepustnicy (ciągle mówimy o manualnej) są bazowane na TPS. Czyli przy normalnej jeździe nie ma mowy o MAP, mowa tylko o TPS - chyba tutaj jest to jasne:)

 

Dalej. Mapy drugich przepustnic (STP) są bazowane na kącie otwarcia przepustnic manualnych i obrotach, na niczym innym (jest to podzielone na biegi więc jest ich 7 łącznie).

 

Mapy zapłonu są zależne od TPS i obrotów tak jak mapy paliwa.

 

SV - faktycznie przestawia się czujnik TPS żeby wcześniej "łapał" przejscię na mapę zależną od TPS a nie IAP (10% otwarcia przepustnicy manualnej) z racji na to, że IAP to śmieszne wartości w porównaniu do TPS, chodzi o to żeby była żwawsza i bardziej agresywna

 

Reasumując wszystko zależen jest od TPS i obrotów, niczego więcej. MAP (IAP) jensor nie jest w żaden sposób przydatny przy normalnej jeździe

 

I teraz praktyka:

 

Odpalamy moto, jest na luzie, włącza się tryp MS0 lub MS1 w zależnosci czy odpowiedni PIN ma mase czy nie i się zaczyna. Manetka w spokoju zostawiona więc manualne przepustnice się uchylają, tylko a te sterowane ECU są otwarte w 5%-10% ( po zrobieniu testu czyli pełnym otwarciu i zamknięciu). Potem wrzucasz bieg i im wieksze masz otwarcie manualnych przepustnic i obroty tym wieksze otwarcie STP. Koniec tematu:)

 

ISC to silniczek krokowy który steruje obrotami na biegu jałowym. z tego co widzę w Bandziorach tego nie ma (przynajmniej w programie nie moge tego przesterować) więc regulacja obrotami jest na śrubie. W momencie przestawienia przepustnic 2 na w pełni otwartą pozycję na kazdym biegu w kazdym punkcie po odpaleniu obroty skaczą bo jest więcej powietrza niż było i tyle, trzeba obniżycć obroty srubką :)

 

Samo zdjęcie manualne przepustnic sterowanych ECU (STP) w niektórych modelach może powodować błędem ECU (gsxr) albo niczym (bandit) więc można albo je przesterować albo zdjąc same motylki:) daje to bardziej agresywne zachowanie, szybśza reakcję na gaz (bo obecnie mimo że odciągasz manetkę do końca to komp steruje dawką powietrza poprzez STP, jak ich nie ma to ty jesteś panem swego losu).

 

Co do zapłonu to mapa zapłonu budowana jest identycznie jak paliwa więc zasady są takie same, a opóxnienie zapłonu to zło totalne bo kastruje silnik, przyspieszanie zapłonu to jest dopiero zabawa;)

 

Z ciekawostek: Mam gixa k6 600, modyfikacje mechaniczne to karbonowe powiększone doloty powietrza, V-Staxy z factory pro i filtr piper cross, uklad 4-2-1 bez kata tytan z bandażem z rurką krótszą niż życie intymne Rysia z klanu, do tego AIRBOX owinięty materiałem odbijającym ciepło (bardziej z nudy niż dla efektu ale jest) z rzeczy elektronicznych zapłon +4 w całym zakresie, xTRE które nie zmienia wyświetlacza biegów ,mapy wuropejskie (mam wersję USA) zmioenoe przez baazaz, otwarte na maxa STP, wyłączone PAIR, wywalony EXUP, wyłączona sonda lambda i z grubsza tyle:) moto z samego dolu do 3-4 tyś to muł, od 4 wariat, od 8 szatan od 12 gałki obiijają się o potylice a do 16 czasem boje się go kręcić bo nie wiem co się stanie:) to w skrócie;)

 

Jeśli coś nie jasne to pytać postaram się wyjaśnić ale starałem się jak najlepiej to wytłumaczyc, jak coś to dzwonić do mnie śmiało to też wytłumacze przez tel będzie szybciej sprawniej i bez pytań ;) 600403686

Edytowane przez Carry87
  • Upvote 1
Napisano

Carry, a gdybyś miał motocykl z gaźnikami i chciałbyś przejść na wtryski to które ECU byś wszczepiał?

Napisano

Dobieralbym po wtryski bezpośrednio:) ale to nie takie proste bo trzeba sprawdzić czy czujniki są te same w moto z którego jest ECU i do którego wkladam i czy dają taki sam sygnał... Ogółem takich rzeczy sie nie robi, szybciej wymiana sie silnik z odsprzedał i wiazka.

 

Mozna za to przerzucac ECU w rożne moto pod katem modelu:) np mój K6 to model na starym procesorze więc często niektórych rzeczy nie mogę zrobić, dlatego chce wsadzić do niego komputer od K8 który jest juz na nowym prochu i tak mam większe możliwości:) bede musiał dać nowe wtyczki i w sumie temat sie tutaj zamyka z rzeczy manualnych, reszta to przygotowanie map:)

Napisano

A czego nie można zrobić na K6 a można w k8 ?

Napisano

Autotune, mapy ABC, QS z grubsza tyle:)

Napisano

Cenks Carry :-] 

 

BTW. Da się wyciepać immobilizer z modułu od K8 w razie gdybym się

zdecydował na szczepienie takowego i adaptację potrzebnych czujek do b12?

Napisano

Da sie:)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.