Skocz do zawartości

Cb Radio I Motocykl. Praktyczne Uwagi Użytkowe I Techniczne.


Gość therminator
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

W samochodzie używam CB od ponad 15-u lat. Byłem ciekaw jak będzie się sprawować na motocyklu.

Przed sezonem 2014 zamontowałem CB radio w moim GSX-ie.

Poniżej skondensowany komentarz na bazie własnych doświadczeń i spostrzeżeń.

 

Co do radiotelefonów: do montażu na moto, to nie ma dużego wyboru. Albo Alan 42 albo Intek 520.

Z anten to tylko helikalne albo o podobnych właściwościach (głównie firmy Sirio) - do 1m długości. Żadnych z cewkami - z uwagi na zbierane zakłócenia i gorszy zysk. Oczywiście pod uwagę należy brać tylko wersje montażowe. Magnesówki są nie przydatne - wiadomo dla czego ;-).

Zalety:

- takie same jak w samochodzie (korki, ostrzeżenia przed przydrożnymi myśliwymi, popyszczenie na puszkarzy).

- pierwsze zaoszczędzone punkty w tym sezonie. A to dopiero jego początek...

Wady:

- większe zakłócenia

- mniejszy zasięg

- nieco większa upierdliwość obsługi - a raczej brak tej możliwości.

 

Generalnie jestem bardzo zadowolony i radio zostanie na stałe w motongu.

Co więcej, polecam CB na moto, kolejnym zastanawiającym się nad potrzebą jego instalacji.

 

Jak by ktoś chciał poczytać, znacznie więcej uwag użytkowych i technicznych znajdzie pod linkiem: http://inazuma.m4i.pl/?p=279

Chciałem napisać coś krótkiego, ale w trakcie pisania okazało się, że chcąc opisać temat dokładnie popełniłem prawie 5 stron zwartego tekstu.

Zachęcam do przeczytania i konstruktywnych komentarzy, zarówno na forum jak i blogu.

 

Serdecznie pozdrawiam

T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakieś zdjęcia by się przydały,

da rade odbierać np. alan 42 na oryginalnej antenie? czy trzeba koniecznie przykręcać bata do motocykla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem w Kawasaki Versys 2x CB i 2x zestawy słuchawkowe (jeszcze gdzieś leżą)- pomysłem był intercom przez CB :-P

niestety ręczniaki mogły działać tylko na bateriach - podłączenie zasilania z aku robiło wielkie zakłócenia :-/

Jak w Bandicie nie robi to muszę pomyśleć 1-dno radio zostało :-)

 

tak można działać na org antence... ale zasięg będzie mizerny :-P

ja miałem zrobiony uchwyt do radia przy kierownicy... = można było zmieniać kanały :) i regulować lewą ręką w trakcie jazdy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myślałem nad jakimś uchwytem ala gopro ches mount co by zamontować przy ramieniu połączyć kablem do kasku, zasilanie na baterii, wykluczyło by to problem z kablami,

jeśli taka standardowa antena ma zasięg do 1km, to chyba wystarczy na porozumienie się  z mijającym mobilkiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dorzucę też swój głos w temacie.

CB chciałem wstawić już w zeszłym roku - ale jakoś nie poukładałem sobie tego do kupy tak jak chciałem

Ten post przywrócił moje myślenie w temacie

1. wiem że antena musi być nie za długa i przykręcana na stałe - myślę o jaimś płaskowniku przymocowanym do stelaża kufra centralnego

2. radio - powinno mieć regulator RF i wypadałoby aby miał automatyczną regulację szumów (w puszcze mam presidenta johny III i jestem z niego zadowolony)

3. oglądałem lafayette venus - ale nie ma RF

kusi mnie wstawienie np takiego johny'ego właśnie po płytę kufra i zrobienie przystawki regulującej polegającej na wstawieniu potencjometrów gdzieś z przodu - natomiast regulację potencjometru odwzorować serwomechanizmem na potencjometry radyjka (aby nie wprowadzać zmian w cb).

Aby nie zwariować to myślę o wstawieniu głośnika (po co mi to w kasku skoro małe głośniki przenoszą głównie wysokie tony czyli szumy) - a niechaj gra sobie - w końcu silnik też słychać

Jakoś mam wątpliwości co do słuchawek - poza tym "kopnięcia" mocniejszym sygnałem mogą być nieciekawe w skutkach.

 

Może jak w końcu opanuję szczegóły to doprowadzę do końca temat

Edytowane przez syku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , mam CB Alan 42 w motorze około 3 lat.

Radio zamontowane w kufrze, zasilanie po stacyjce na stałe. W momencie właczenia zapłonu automatycznie uruchamia się CB. Aby uzyskać SWR na noramlnym poziomie - 1,6-1,8 musiałem nawinąć wewnątrz kufra cały przewód CB - na krótkim nie dało sie ustawić. Antena też jest zamontowana do kufra. Wewnątrz jest porządny kawał blachy obszyty materiałm , który masuje antenę.

Dodatkowo masa z kufra jest podłaczona kawałkiem blachy z ramą motocykla. Przez pewien czas masa była połaczna plecionką z masy od malucha - ale nie zdało rezultatu  - było gorzej.

Do Alana mam podłączony zestaw BPA100 i przez bluetooth łączy się z BT NEXT  przy kasku. Obecnie BPA 100 coś nie chce współpracować po zimie - musze sparować  urządzenia, na razie chodzi na kablu.

Działanie ogranicza się do prędkości około 120km/h  - szybciej duże szumy - chyba że nadawca jest blisko. Straszne zakłucenia z wtryskiwaczy, alternatora itp. Zasięg około2-3 km.

Zazwyczaj zwalniam do 90 nasłuchuję co w drodze i dalej jazda.

Reasumując w dłuższe trasy fajna sprawa, kilka razy dupę uratowała.

Radio ustawiam raz na początku sezonu i w zasadzie więcej nie raguluję - chodzi mi o głośność i takie tam ragulacje.

 

P.S. Jeżeli kogoś interesuje mogę wrzucić kilka fotek (w wolnej chwili bo nie mam na razie zdjęć)

Edytowane przez Pasek90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wrzuć - chyba spróbuję postawić moją magnesówkę i sprawdzić tego presidenta (aby sprawdzić jakie zakłucenia idą od samego motocykla)

ja mam układ który dostaje impulsy z koła do liczenia przebiegu - mogę je wykorzystać do obliczania prędkości i zrobienie automatycznego sterowania głośności w zależności od prędkości.

Bo przy sterowaniu serwem zawsze można trochę podkręcić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , tak to u mnie wygląda. Tak jak pisałem chwilowo do radia podłączony kabel do odsłuchu bo BPA nie współpracuje.

efd1437a1d6981d4.jpg

ca3bc2578d47db0f.jpg

ff3d258d7a7b179a.jpg

 

Tan element widoczny za radiem o obszyty materiałem to blacha - masa . Jest do niej przykręcona antena . Masa jest tak wyprofilowana  - docięta że idzie za gniazdo zapalniczki i tam przez śrubę masuje z motorem.

 

Wygląda to tak sobie , ale kufer nie stracił swojej funkcji a wczasie jazdy nie widać :). Tylko przy tak zamocowanym przewodzie antenowym udało się uzyskać w miarę normalne SWR.

Pozdrawiam.

Edytowane przez Pasek90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej zamiast bawić się w całe te instalacje i okablowanie zarzucić do smartphona janosika i słuchawke do ucha lub tel przymocowac uchwytem do kierownicy??? Korzystam w ten sposób i zawsze sie sprawdza jak jest jakis patrol wypadek czy cos takiego .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak instalowałem CB janosik chodził w pieluchach a może nawet  jeszcze się nie narodził :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz sie już rozwinął całkiem całkiem i ma sporo userów. Po krajówkach się sprawdza, a nawet jeżeli ktos nie zaznaczył alertu o policji to w pamięci programu zostaje że kiedys tu stali więc asekuracyjnie można zwolnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.