Skocz do zawartości

Mapy Zapłonu


kazek
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,czy ktos wie jak to jest z tymi mapami zaplonu,niby osobna dla kazdego biegu. Bawilem sie w zamontowanie TRE  probowalem rezystor 6 i 5 biegu,ale najlepiej chodzi moto gdy rozlacze wtyczki czyli czyta luz,moto zbiera sie na 6 juz nawet od 60km a ja swoje waze,jade w traske to zadko musze redukowac,zastanawiam sie czy to nie jest tak ze jest jedna mapa a komputer steruje tylko wyprzedzeniem zaplonu zaleznie od napiecia podanego z czujnika luzu? Najwieksze napiecie dostaje na luzie 5v  na 6stce 4,7v  co o tym myslicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siema,

 

Opisze ci dokładnie jak to wygląda:)

 

Generalnie w ECU masz to zrobione tak:

 

Mapa zapłonu zapłonu jest przypisana do kazdego cylindra oraz dodatkowo do grup zapłonowych zależnych od biegów. Zazwyczaj sa to 3 grupy zapłonowe dla biegów oraz jedna dodatkowa dla Neutrala (sprzęgło i luz)

 

Podział wygląda następująco:

 

Grupa Neutral:

 

Sprzęgło i luz

 

Grupa pierwsza

 

1 i 2 - opóźniony zapłon

 

Grupa druga

 

3 i 4 - mniej opóźniony zapłon

 

Grupa trzecia

 

5 i 6 

 

brak opóźnienia zapłonu

 

TRE symuluje że na stałe masz wbity 5 czy tam 6 bieg i komp ciągle korzysta z 3 grupy zapłonowej, jeżeli nie jest to A-TRE (z tranzystorem) to również dla neutrala będzie korzystał z grupy 3 co spowoduje wyższe obroty na biegu jałowym lub po wciśnięciu sprzęgła (inna niż powinna być mapa zapłonu dla każdego z cylindrów)

 

Sytuacja którą opisałeś jest bardzo prawdopodobna przy małym TPS%, z tego co widziałem to mapa zapłonu neutrala jest mocno przyśpieszona w niektórych zakresach i może generować większy moment, ale trzeba uważać bo jednocześnie może dochodzić do nieprawidłowości przy hamowaniu silnikiem gdyż różnica pomiędzy grupą Neutral i 2 są na poziomie 12 DBTDC. Kolejna rzecz to to że inna jest mapa STp dla neutrala (tu jest już podział na biegi) więc przy małych otwarciach przepustnicy i niższych obrotach jest gorzej. A ponadto ogranicznik obrotów jest niższy na sprzęgle (lub neurtralu) niż na innych biegach:) 

 

To tak w skrócie:) jeśli masz pytania to śmiało pytaj:)

Edytowane przez Carry87
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Carry87, świetne przekazana wiedza, porządkująca temat map.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki:)

 

Jeśli macie jakieś pytania w tej kwestii śmiało pytajcie postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Carry 87, SZACUN,efektem ubocznym odczuwalnym jest ze nie idzie jechac wolno na 1 bo szarpie,ale zastanawiam sie dlaczego jezeli bieg 5i6 to jedna grupa zaplonowa to dlaczego maja rozne rezystory? wydawalo by sie ze to nielogiczne ale powod pewnie jakis jest. Napisz cos o tym czujniku TPS bo juz go chcialem przestawic lekko w lewo :slash: ,no i pytanie jaki wlutowac lepiej rezystor 15 czy 6,8 ? wybacz za dociekliwosc ale moje roczniki tak maja :oczy: pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiadomo rezystory w czujnikach biegów pozwalają odróżnić w ECU na jakim biegu jest moto, a to z kolei przydaje się chociażby map STP (zależna od biegu), wyświetlaczy biegów oraz wielu innych map których z zasady nie edytuje się podczas ECU hackingu. Grupy zapłonowe są z prostej przyczyny - nie ma potrzeby stosować osobnych map zapłonu dla każdego biegu (zakładam że to również ograniczenie ze względu na małą pojemność pamięci pierwszych procesorów sterujących wtryskiem i zapłonem czyli 256 KB) jeżeli zaczniemy wyliczać ile tak naprawdę jest tych map to dorzucenie rozdzielności na biegi znacznie zwiększy ich ilość:) przykładowo mam 3 grupy zapłonu plus neutral i 4 cylindry więc map obecnie jest 4x4=16, doliczyć trzeba ms0/ms1 więc jest już ich 2x16=32 a jeśli doliczylibyśmy że każdy bieg ma swoją mapę zapłonu to łącznie samych map zapłonu byłoby (N123456) 7 x 4 x 2 = 56:)

 

TPS czyli czujnik położenia przepustnicy, najlepiej ustawić go zgodnie z instrukcją czyli przy delikatnym ruchu powinien odczytać przejście strzałki (w dealer mode) na górę - zapewni to prawidłowe korzystanie z map w ECU (mapy są zależne głównie od TPS RPM i IAP)

 

Co do samego rezystora - z reguły korzysta się z rezystorów przypisanych 5 biegowi. Czemu nie 6? ano dlatego że 6 bieg jest zablokowany na obrotach (odcina wcześniej niż inne biegi - restrykcja fabryczna prędkości maksymalnej). Jeżeli natomiast ECU będzie myśleć, że jest na 5 biegu, to i grupa zapłonowa będzie najwyższa i limiter prędkości będzie zdjęty:)

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Carry87 odnośnie "...TRE symuluje że na stałe masz wbity 5 czy tam 6 bieg i komp ciągle korzysta z 3 grupy zapłonowej, jeżeli nie jest to A-TRE (z tranzystorem) to również dla neutrala będzie korzystał z grupy 3 co spowoduje wyższe obroty na biegu jałowym lub po wciśnięciu sprzęgła (inna niż powinna być mapa zapłonu dla każdego z cylindrów) .."

Na iinym forum widziałem schemat A-TRE z tranzystorem i nie bardzo ogarniałem konieczność jego zastosowania. Jeżeli dobrze rozumiem tranzystor kluczowany jest poziomem bigu N, w przypadku niskiego na tej linii załączany jest rezystor przypisany do biegu nr 5?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, tranzystor spowoduje korzystanie z grupy N na N i sprzęgle z kolei z grupy 3 (5 bieg) na pozostalych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, sprawdzilem umnie ustawienie tps i mam na wolnych czyli 1200 obr.kreska na dole ,przy okolo 2000 na srodku,a na gore wskakuje po przekroczeniu 4000obr,a z tego co zrozumialem to juz na gore powinna wskoczyc kreska juz przy jakis 1500obr,czyli mam ostro przestawiony ten czujnik? dobrze rozumuje :slash: ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jalowy powinien byc o ile dobrze pamietam 1250 +/- 200 a kreska powinna isc w gore w okolicach 1700-2000

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i porazka,przestawiam czujnik w te i wewte,a kreska niechce przeskakiwac szybciej na gore! robie cos zle? czujnik spiepszony? o co kaman?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko powiedzieć, robiłeś wszystk ozgodnie z intrukcja?

 

jezeli w twoim modelu sa STP to moze nie tym czujnikiem kreciles?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niby wszystko tak jak trzeba,powinno byc ze kreska na wolnych ma byc na srodku a ja mam na dole,niewiem jak zrobic zeby byla na srodku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj niestety nie pomoge jezeli wszystko robisz zgodnie z instrukcja to nie powinno byc zadnego problemu chyba ze faktycznei czujnik cos nawala...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.