Skocz do zawartości

Yamaha Mt-09 Street Rally Abs 2014


Daniel
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Motocykl kupiony nowy w kwietniu 2015 w salonie Yamaha Kłodzko… Jestem pierwszym i jedynym właścicielem od nowości.

Przebieg aktualny ~6000km (1000km - pierwszy przegląd/wymiana oleju, 5500km - wymiana oleju/filtra). Moto jest w ciągłym użytkowaniu więc przebieg się zmienia.
Stan techniczny i wizualny bdb, z minimalnymi śladami użytkowania. Robił głównie "traski na Czechy" i czasami (dokładnie 2 razy) do roboty. Nie miał żadnej gleby czy innego "obtarcia parkingowe". 
 
O parametrach motocykla można wszystko wyczytać w Internecie. Moto fabrycznie jest już bardzo mocne (~115KM, ~90Nm, ~180kg) dodatkowo mój egzemplarz został perfekcyjnie wystrojony (pod modyfikacje) oraz otrzymał całkowicie poprawioną charakterystykę (o tym więcej poniżej) pracy silnika.
 
Motocykl to wersja Street Rally, czyli taka wypasiona wersja (a’la M-pakiet) 
- wyższa, bardziej komfortowa kanapa
- szerokie, podgumowane stopki
- dodatkowe owiewki, lotki, spojlery, handguardy
 
Następnie został zmodyfikowany o dodatkowe (w nawiasie cena, jeśli interesuje Cię ten element, przyjąłem 50-60% nowej):
- pełny układ wydechowy MIVV Suomo black/carbon (2000) 
- akcesoryjna kanapa PJII (300)
- szyba PUIG (150)
- stelaż pod kufer centralny z płytą (150)
- filtr K&N
- dodatkowy zmodyfikowany airbox
- rolki wahacza pod stojak centralny
- mechaniczne zaślepki AIS
- dodatkowy kontroler przesuwający zakres sondy lambda z 14,7 na 13,4
- szeroka stopka
 
Poza tym, jak już wspominałem, motocykl został przeze mnie przeprogramowany - czemu? - poniżej mała historyjka do poduszki (cytat ze strony mt09.pl, którą prowadzę) - 
 
Każdy właściciel MT-09, po chwili zachwytu, która mija wraz z każdym przejechanym kilometrem, zaczyna dostrzegać jego wady, a w zasadzie jedną – największą – upierdliwy charakter pracy jednostki napędowej wraz z jej sterowaniem. Objawia się ona, z jednej strony bardzo żywiołowym temperamentem, z drugiej ów temperament męczy zwłaszcza kiedy mamy przejechać kilkadziesiąt/kilkaset kilometrów na raz.
Motocykl świetnie przyspiesza na mapach “A” i “STD”, ale za to jeszcze świetniej hamuje silnikiem w momencie odpuszczenia gazu. W efekcie bardzo nieprzyjemnie buja. Sytuacja taka w większym złożeniu potrafi mocno wybić z toru jazdy, a kierującego – przestraszyć.
Na mapie “B” eMTek jest potulny i bardzo smooth, ale stosunkowo słaby. Chwilowa chęć przyspieszenia np. przy wyprzedzaniu prawie zawsze wymusza pełne odwinięcie manetki gazu, a to szybko zmęczy nadgarstek.
 
Kolejnym elementem zepsucia MT-09 są aspekty ekologiczne czystości spalin i spełniania norm euro. Te objawiają się w postaci tzw. closed-loop i open-loop. Ta pierwsza występuje przy obrotach do 6000 rpm oraz otwarciu manetki do 20%, i charakteryzuje się bardzo ubogą mieszanką podawaną do silnika (AFR ~14,7) – w efekcie silnik generuje mniej mocy, spalanie ma wyższą temperaturę, a obroty są mniej stabilne.
Open-loop to już prawdziwy power (AFR ~13,4), najlepsze warunki pracy dla silnika. Niestety w przypadku tzw. cruisingu (czyli utrzymywania stałych warunków pracy silnika – prędkości/obrotów) silnik przebywa najczęściej w closed-loop albo przełącza się pomiędzy nimi dwiema. Tutaj, nawet bez zamykania manetki odczuwalne są szarpania łańcuchem, oraz niespodziewane przyrosty mocy – naprzemienne skoki/spadki obrotów, w efekcie wiele osób skarży się na kiepskie prowadzenie motocykla przy obrotach ~3000 rpm.
 
W przypadku wszystkich tych, którzy zapragnęli poprawić walory akustyczne MT-09 pojawia się problem spalania detonacyjnego w układzie wydechowym. Głównym czynnikiem jest tutaj zaburzenie przepływu spalin w układzie wydechowym (jest on bardziej przelotowy). Część mieszanki nie zdąży spalić się w cylindrze i ucieka do wydechu. Niemałe znaczenie odgrywa również zawór AIS (tzw. układu PAIR) dopuszczającego powietrze do układu wydechowego (za komorą spalania). W przypadku MT-09 różnica w AFR wynosi aż 2 w momencie otwarcia zaworu. Powietrze, które zostało doprowadzone do układu w bardzo wysokiej temperaturze spalin spala się i po prostu strzela.
 
w związku z powyższym motocykl posiada następujące modyfikacje (w ECU)  - najważniejsze:
- mapa paliwowa (TPSxRPM oraz MAPxRPM) zostały wystrojone pod układ wydechowy i filtr K&N: closed-loop ~13,4 (dla cruisingu), open-loop ~13,2 (dla acceleration oraz WOT). Silnik generuje maksymalna moc, oraz pracuje w najzdrowszych warunkach (niska temperatura spalania, stabilne obroty, itd). Nie odbiło się to specjalnie na znacznie zwiększonym spalaniu. Ganiając z dużymi sportami i dotrzymując im kroku nie jestem w stanie przekroczyć spalania 7/100, a taka trzeźwa jazda - 5,8-6,4l/100.
- mapy przepustnic (A/STD/B) - tutaj są throttle by wire - zostały wygładzone i zmodyfikowane pod największy komfort jazdy z jak najszybszym dostarczeniem mocy. Mapy w początkowej fazie otwarcia są bardzo progresywne, przez co moto łagodnie (i bezpiecznie) przyspiesza, następnie w zależności od trybu A/STD/B dostarcza odpowiednią dawkę mocy. Przepustnice są całkowicie odblokowane - jeśli odkręcisz 100% manetki - 100% przepustnic zostanie otwartych.
- wtryskiwacze przy zamkniętych przepustnicach działają i podlewają paliwa tak aby silnik nie hamował gwałtownie i nie szarpał kierującym.  
- zawór AIS (PAIR) został zdeaktywowany (a także zaślepiony mechanicznie) - nie dopuszcza powietrza do układu wydechowego, a ten nie strzela ogniem. 
- silnik całkowicie odblokowany
- przesunięty zakres pracy wentylatora - 96 ~ 92 stopnie. 
 
Jeśli jesteś zainteresowany samemu zgłębić tajniki ECU-tuningu jestem w stanie przeszkolić Cię i sprzedać dedykowany interfejs do tego modelu - 1700 zł. 
 
Podsumowując modyfikacje - ten motocykl jeździ zupełnie inaczej niż fabrycznie nowy eMTek (nawet rocznik 2016), więc jeśli nie jeździłeś nigdy MT odwiedź najpierw salon i poproś o jazdę testową, następnie dopiero zapraszam na jazdę do mnie.
 
Jestem w stanie przywrócić mu stan fabryczny (założyć wszystkie duperele z powrotem) łącznie z programem w ECU - tylko po co? 
 
Sprzedaję ponieważ interesuje mnie przesiadka na wersję bardziej turystyczną - Tracer - więc teoretycznie wchodzi w grę również zamiana, z moją dopłatą. Motocykl uwielbiam za silnik oraz ogólny czynnik "fajności", jednak golaskiem nie polecę w Alpy z 3 kuframi i żoną na plecaka… 
 
Cena wersji takiej jaka wychodzi z salonu (daje wszystkie oryginalne wydechy, owiewki, itd) 29000, a jeśli masz ochotę na jakieś dodatki to finalną cenę wylicz sobie sam. 
Motocykl jest w leasingu, więc po decyzji zakupu potrzebuję kilka dni zrobić szybkie machniom z bankiem i dopiero wtedy motocykl jest Twój. 
 
Daniel 
604 59 52 75
 
 
IMG_7304_resize.jpg
 
IMG_0340_resize.jpg
 
IMG_8135_resize.jpg
 
IMG_8139_resize.jpg
 
00_DSC1311_resize.JPG
 
01_DSC1263_resize.JPG
 
IMG_1308_resize.jpg
 
IMG_1416_resize.JPG
 
IMG_1628_resize.jpg
 
IMG_1690_resize.jpg
 
IMG_1653_resize.jpg
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.