Skocz do zawartości

[Abs] [Ecu] Odczytywanie Błędów, Kostka Diagnostyczna, Kody Błędów


Kukuryku
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

W tym poście opisana diagnostyka ECU.
Diagnostyka ABS opisana parę postów niżej przez Dszczera.

Ponieważ najwyraźniej ciężko odnaleźć informacje o używaniu kostki diagnostycznej w Bandziorach, postarałem się pozbierać porozrzucaną wiedzę i wrzucić ją w jeden temat, do którego będzie można kierować wszystkich wątpiących ;) 
 
Oto w skrócie jak sczytujemy błędy używając kostki diagnostycznej.
Cały proces włącznie z kodami błędów znajdziemy w serwisówkach do naszych motocykli. Serwisówki można znaleźć tutaj: https://polishbanditcrew.pl/files/category/1-instrukcje-i-serwisówki-suzuki-bandit/

  • Zdejmujemy siedzenie.
     
  • Lokalizujemy kostkę diagnostyczną - należy jej szukać pod siedzeniem, bardziej z tyłu z prawej strony, niedaleko zbiorniczka z płynem hamulcowym czy chłodniczym (oba są blisko siebie) - to po prostu ta wtyczka z kabelkami:

    ihost_1472563979__diagno_1.jpg
     
  • Odkorkowujemy wtyczkę.
     
  • Odnajdujemy piny dla dwóch kabelków - czarnego z białym paskiem i białego z czerwonym paskiem:

    ihost_1472563997__diagno_2.jpg
     
  • Upewniamy się, że stacyjka jest WYŁĄCZONA, blokada zapłonu (killswitch, ten guzik od marchew) ODCINA ZAPŁON i moto ma wrzucony luz. Mostkujemy odnalezione piny (można to zrobić zwykłym spinaczem do papieru):

    ihost_1472564006__diagno_3.jpg
     
  • Włączamy stacyjkę i wyłączamy blokadę zapłonu. Pompa paliwa powinna się załączyć, światła zapalić i wszystko powinno zadziałać jak przy normalnym włączaniu stacyjki przed odpaleniem. Różnicą będzie to, że jesteśmy teraz w trybie diagnostycznym i na wyświetlaczu, pod wskaźnikiem prędkości powinny wyświetlać się nam kody błędów.
    Jeśli nie ma błędów, to zobaczymy kod C00:

    ihost_1472564015__diagno_4.jpg
     
  • Warto tu również wspomnieć o ustawieniu TPS (Throttle Position Sensor - czujnik położenia przepustnicy) - trzy pozycje myślnika przed kodem błędu [C##] (górna, środkowa i dolna), nie dotykając manetki gazu winno być na środku -C.
    Ustawienie sprawdzamy na włączonym, rozgrzanym silniku, z dobrze ustawionymi wolnymi obrotami (ok. 1200 obrotów/minutę).
    W Bandziorze na zdjęciu kreska znajduje się w dolnej pozycji - silnik nie pracuje, więc nie oznacza to jeszcze nieprawidłowego ustawienia.
    Instrukcja ustawiania TPS znajduje się tutaj: https://polishbanditcrew.pl/topic/28572-tps-czujnik-położenia-przepustnicy-ustawianie/
     
  • Popularne kody błędów (lista w serwisówce :p: ):
  • CHEC - brak zapłonu (Bandit nie pali :cry: )
  • C11 - czujnik położenia wałka rozrządu
  • C12 - czujnik położenia wału korbowego
  • C13 - czujnik ciśnienia powietrza dolotowego
  • C14 - czujnik położenia przepustnicy (TPS)
  • C15 - czujnik temperatury płynu chłodniczego
  • C17 - czujnik ciśnienia powietrza dolotowego
  • C21 - czujnik temperatury powietrza dolotowego
  • C22 - czujnik ciśnienia powietrza atmosferycznego
  • C23 - czujnik przewróconego motocykla (TOS - Tip Over Sensor)
  • C24 - cewka zapłonowa #1
  • C25 - cewka zapłonowa #2
  • C26 - cewka zapłonowa #3
  • C27 - cewka zapłonowa #4
  • C28 - siłownik dodatkowego zaworu przepustnicy 
  • C29 - czujnik położenia dodatkowego zaworu przepustnicy
  • C30 - układ kontrolny dodatkowego zaworu przepustnicy
  • C31 - czujnik biegu
  • C32 - wtrysk paliwa #1
  • C33 - wtrysk paliwa #2
  • C34 - wtrysk paliwa #3
  • C35 - wtrysk paliwa #4
  • C40 - czujnik zaworu wolnych obrotów
  • C41 - system sterowania pompą paliwa
  • C42 - przełącznik zapłonu
  • C44 - sonda lambda
  • C49 - zawór układu PAIR (dopalanie spalin)
  • C60 - przekaźnik wiatraka chłodnicy
  • C62 - zawór układu EVAP (odprowadzanie oparów paliwa)

Przepraszam za kiepskie opisy kodów. tłumaczyłem sam, a nie znam się na tym :(
 
Seebst i Owca - dzięki za pomoc w uaktualnieniach instrukcji!
Franio - dzięki za informację o ustawieniach TPS!
 
Instrukcja powstała w oparciu o wiedzę zgromadzoną na tym forum, ja tylko wrzuciłem to do tego tematu.
 
Pozdrawiam i powodzenia w diagnostyce! :rock::bunny::motorek:

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Moze  byc i XXXL.

Wy wiecie co mialem na mysli a z tego powodu nie bede studiowal oznaczen. :D

W kazdym badz razie w roczniku 2010 czy tez od, kolory kabelkow maja byc inne.

 

Tutaj macie jeszcze raz kody a w nich pare nowych i jak nie bedziecie sie z mojej niewiedzy nabijac to wam przetlumacze i moze dopisze jeszcze pare innych danych  :P

 

CHEC- Kein Steuermodulsignal

C00 – Kein Fehler vorhanden

C11 - Nockenwellensensor

C12 - Kurbelwellensensor

C13 - Ansaugluftdrucksensor

C14 - Drosselklappensensor

C15 - Motortemperatursensor

C21 - Ansauglufttemperatursensor

C22 - Umgebungsluftdrucksensor

C23 - Neigungswinkelsensor / Umkippsensor

C24 - Zündspule Zyl.1

C25 - Zündspule Zyl.2

C26 – Zündspule Zyl.3

C27 – Zündspule Zyl.4

C28 - Sekundärdrosselklappen-Stellmotor

C29 - Sekundärdrosselklappen-Potentiometer

C31 - Getriebepositionssensor

C32 - Einspritzdüse Zyl. 1

C33 – Einspritzdüse Zyl.2

C34 – Einspritzdüse Zyl.3

C35 – Einspritzdüse Zyl.4

C36 - Sekundäre Einspritzdüse Zyl. 1

C37 - Sekundäre Einspritzdüse Zyl. 2

C38 - Sekundäre Einspritzdüse Zyl. 3

C39 - Sekundäre Einspritzdüse Zyl. 4

C40 - Leerlaufdrehzahlregelung

C41 - Kraftstoffpumpen(relais)-Kontrollsystem

C42 - Zündschloss / Wegfahrsperre

C44 - Lambdasonde

C46 - Auspuffventil/klappe/Stellmotor

C49 - Sekundärsystem-Regelventil-Servo (NICHT K3+K4)

C60 - Kühlventilatorrelais

C91 - Geschwindigkeitssensor

C93 - Lenkungsdämpfer

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Czy ktoś z szanownych kolegów ma na stanie serwisówkę do bandziora 650 SA model K9 z 2009r  n.p. w PDF-ie? Czy to jest jakaś tajemna tajemnica bo nigdzie w necie nie mogę znaleźć (nawet wujek google rozkłada bezsilnie ręce - większość linków to wyłudzacze adresów mailowych).

Druga prośba to czy znacie może jakiś sprawdzony (działający) interfejsik diagnostyczny w możliwej do przełknięcia cenie?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z szanownych kolegów ma na stanie serwisówkę do bandziora 650 SA model K9 z 2009r n.p. w PDF-ie? Czy to jest jakaś tajemna tajemnica bo nigdzie w necie nie mogę znaleźć (nawet wujek google rozkłada bezsilnie ręce - większość linków to wyłudzacze adresów mailowych).

Druga prośba to czy znacie może jakiś sprawdzony (działający) interfejsik diagnostyczny w możliwej do przełknięcia cenie?

Jest na manualslib czy cus takiego.

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest na manualslib czy cus takiego.

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Wielkie dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months later...
37 minut temu, Kiełbasa napisał:

jaka może być przyczyna że nie mogę wejść w tryb serwisowy pomimo tego że robię wszystkie czynności jak w pierwszym poscie

Urwany kabelek

Nie ta kostka

Nie te PINy

Zaśniedziałe styki

inne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Witam, u mnie jest błąd 61 ABS-u tzn "błąd elektrozaworu". Jak podejść do tematu?próbowałem odpowietrzać, kasować błędy.Jakieś sugestie? Ktoś miał podobny przypadek? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.04.2021 o 13:41, Marekir1 napisał:

Witam, u mnie jest błąd 61 ABS-u tzn "błąd elektrozaworu". Jak podejść do tematu?próbowałem odpowietrzać, kasować błędy.Jakieś sugestie? Ktoś miał podobny przypadek? 

Padła pompa ABS. Jest nierozbieralna. Znana przypadłość. Najpewniej teraz źle działa tylny hamulec, gdyż ten zawór najczęściej się blokuje.

Jeżeli natomiast przedni i tylny hamulec działa poprawnie, to wystarczy wymienić lub naprawić elektronikę pompy ABS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, u mnie jest błąd 61 

1 godzinę temu, Tomek napisał:

Padła pompa ABS. Jest nierozbieralna. Znana przypadłość. Najpewniej teraz źle działa tylny hamulec, gdyż ten zawór najczęściej się blokuje.

Jeżeli natomiast przedni i tylny hamulec działa poprawnie, to wystarczy wymienić lub naprawić elektronikę pompy ABS.

Dzisiaj z czytałem błędy i wyszło 55 błąd komputera i 61 błąd elektrozaworu. Hamulce działają normalnie, ostatnio zrobiłem ok 200km i przez 80km abs działał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Panowie, po zmostkowaniu kostki mam zero błędów i nie swieci sie kontrolka. Po rozłączeniu mostka i odpaleniu, odrazu zapala sie dioda od błędów.  Czy po zmostkowaniu koge odpalić motocykl ? 

Po z czytaniu błędów z kostki abs wskazuje na błąd 48 jak się do niego zabrac ? 

W dniu 29.04.2017 o 15:40, deszczu napisał:

Czasem jest potrzeba zdiagnozowania problemów z ABS. Niniejszy poradnik oparłem na podstawie serwisówki do bandyta GSF650. W razie niejasności lub błędów chętnie się poprawię :)

  • Przed rozpoczęciem operacji należy WYŁĄCZYĆ ZASILANIE (stacyjka w pozycji OFF) oraz ODCIĄĆ ZAPŁON (killswitch).
  • Zdjąć lewy boczek, siedzisko może zostać na miejscu, można ściągnąć - komu i jak wygodniej.
  • Zlokalizować kostkę diagnostyczną ABS.
    thumb_ihost_1493462746__lokalizacja_kost
  • Za pomocą spinacza biurowego lub kawałka przewodu zmostkować ze sobą piny w kostce (nie ma jak się pomylić, są tylko dwa). NALEŻY UWAŻAĆ BY ZWORKA NIE DOTYKAŁA INNYCH METALOWYCH ELEMENTÓW!
    thumb_ihost_1493463472__tryb_diagnostycz

Odczyt kodu błędów z kontrolki ABS.

  • Przekręcić kluczyk stacyjki w pozycję ON, NIE URUCHAMIAĆ SILNIKA ANI WŁĄCZAĆ ZAPŁONU (zapalone CHEC).
  • W trakcie auto-diagnostyki zegarów trzeba sprawdzić czy kontrolka ABS pali się ciągle. To tylko sprawdzenie czy żarówka nie jest wypalona.
  • Po zjechaniu obrotomierza na pozycję zerową rozpocznie się powiadamianie kontrolką ABS o WSZYSTKICH zapamiętanych błędach, zaczynając OD NAJSTARSZEGO.
  • ABS powiadamia o błędzie migając określoną liczbę razy dla DWUCYFROWEGO KODU błędu.
  • Etap I (zaczyna się 3 sekundy po auto-diagnostyce zegarów), przedostatni kod błędu. Migam liczbę dziesiątek co 0,5 sekundy zapalając i gasząc kontrolkę ABS. Przerwa 1 sekundy. Migam liczbę jedności co 0,5 sekundy.
  • Przerwa 3 sekundy.
  • Etap II, ostatni kod błędu. Migam liczbę dziesiątek co 0,5 sekundy zapalając i gasząc kontrolkę ABS. Przerwa 1 sekundy. Migam liczbę jedności co 0,5 sekundy.
  • Przerwa 3 sekundy.
  • Cykl się powtarza (kroki 5-8).

Prezentacja wideo odczytu kodów 22 oraz 48, na przykładzie mojego motocykla GSF 650 N/A K7 (ok. 36MB): https://www.dropbox.com/s/6726xvyjjgcg871/odczyt kodow abs.mp4?dl=0
Poniżej lista kodów błędów ABS:

  • 13 - błąd czujnika obrotów przedniego koła
  • 14 - błąd czujnika obrotów tylnego koła
  • 22 - błąd siłownika w module ABS, przednie koło
  • 23 - błąd siłownika w module ABS, tylne koło
  • 25 - niezsynchronizowana prędkość obrotowa przedniego i tylnego koła
  • 35 - błąd pompy ABS
  • 41 - nieprawidłowy sygnał czujnika obrotów przedniego koła
  • 42 - przerwany obwód czujnika obrotów przedniego koła
  • 43 - zwarcie w obwodzie czujnika obrotów przedniego koła
  • 44 - nieprawidłowy sygnał czujnika obrotów tylnego koła
  • 45 - przerwany obwód czujnika obrotów tylnego koła
  • 46 - zwarcie w obwodzie czujnika obrotów tylnego koła
  • 47 - zasilanie ma zbyt wysokie napięcie
  • 48 - zasilanie ma zbyt niskie napięcie
  • 55 - błąd komputera ABS
  • 61 - błąd elektrozaworu ABS

 

 

UZUPEŁNIENIE: Kasowanie błędów ABS.

 

Komputer ABS pamięta błędy nawet po odłączeniu akumulatora, więc czasami konieczne jest też ręczne skasowanie tych błędów.

W serwisówce można natknąć się na taką instrukcję sekwencji sygnału kasowania błędów za pomocą kostki diagnostycznej ABS:

ihost_1505663667__kasowanie_bledu_abs.jp

 

By skasować błędy należy najpierw wejść w tryb odczytu kodów ABS. Następnie, kilka sekund od momentu gdy komputer zacznie podawać błędy kontrolką ABS należy wykonać 4 impulsy jednosekundowe zwierając i rozwierając mostek w kostce diagnostycznej. Potem mostek zostawia się rozpięty i kontrolka ABS powinna krótko i szybko zamigać jako potwierdzenie skasowania błędów. Na koniec należy wyłączyć zapłon i odczekać 3-5 sekund.

Czy świeciła ci sie kontrolka f1 podczas jazdy ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zaczął od czyszczenia wszystkich styków ABS . Może dlatego za niskie napięcie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielokrotnie miałem za niskie napięcie (odczytane SDS), ale nigdy mi nie wywaliło błędu na liczniku.

A błąd Ci świeci w trakcie jazdy czy tylko do momentu aż ruszysz?

Wysłane z mojego Realme GT2 przy użyciu Srapatapatalka



Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Ragor napisał:

A błąd Ci świeci w trakcie jazdy czy tylko do momentu aż ruszysz?

No właśnie, bo sam się tak zdziwiłem u siebie 😊

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontrolka abs się swieci do momentu aż nie ruszę, ale to chyba normalne. Blad f1 nie swieci się odrazu po starcie silnika tylko po 2-3 sekundach i w czasie jazdy i prostu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób zworkę i przejedź się, może coś pokaże.  Ja jeździłem ze zworką jak ustawiałem TPS. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, kazek napisał:

Zrób zworkę i przejedź się, może coś pokaże.  Ja jeździłem ze zworką jak ustawiałem TPS. 

Czyli mam zrobić zworkę na kostce diagnostycznej i się przejechać ? 
 

o ile w pierwszej generacji, jakieś pojęcie miałem to tutaj jestem zielony.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy, że odpalisz moto, jeżeli na postoju też Ci się zapala kontrolka.  Jeżeli nic nie pokaże to musisz gdzieś moim zdaniem pod komputer podjechać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślałem 😊 . A wkręca się normalnie w obroty w czasie jazdy?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Względnie tak, wydaje mi zie trochę mułowaty, chce go zaślepić lambdę.  Odświerzyłem temat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam przypadek, co prawda w skucie Suzuki Burgman. Że pokazywało błąd lambda a przyczyną był przypchany filtr paliwa w zbiorniku.  Po wyczyszczeniu  błąd zniknął.  

Jak nie zaglądałeś , to warto to zrobić. Też pokazywało c 44 😊

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.