Skocz do zawartości

Tps - Czujnik Położenia Przepustnicy - Ustawianie


Kukuryku
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

W tym temacie dowiemy się jak ustawić czujnik położenia przepustnicy w przypadku wskazania błędnego jego ustawienia podczas odczytywania błędów w trybie diagnostycznym.

Odczytywanie błędów opisano tutaj: https://polishbanditcrew.pl/topic/28559-odczytywanie-błędów-kostka-diagnostyczna-kody-błędów/

 

Nieprawidłowe ustawienie czujnika wskazuje nam pozycja kreski przed kodem błędu [C##] - w pozycji górnej lub dolnej:

 

ihost_1472564015__diagno_4.jpg

Na obrazku kreska w pozycji dolnej.

 

Prawidłowe ustawienie czujnika sygnalizuje kreska w pozycji środkowej:

 

ihost_1472588471__tps_ok.jpg

 

Do ustawienia czujnika w prawidłowej pozycji będzie nam potrzebny klucz torx T20H i jedno piwo wolnego czasu.

 

Co robimy:

Instrukcja dla wodniaka:

 

  • Lokalizujemy czujnik położenia przepustnicy (TPS) - znajduje się z lewej strony motocykla:

    ihost_1472587085__tps_here.jpg

     

  • Naszym torxem DELIKATNIE LUZUJEMY (NIE ODKRĘCAMY!) śruby przytrzymujące czujnik - zaznaczone na obrazku powyżej.

    Czasem już w tym momencie czujnik ustawia się w prawidłowej pozycji - rzućcie okiem na wyświetlacz czy kreska nie zmieniła położenia.

     

  • Delikatnie przekręcamy czujnik zgodnie lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, zależnie od pozycji kreski przy kodzie błędu.

    Jeśli kreska jest w pozycji dolnej - kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

    Jeśli kreska jest w pozycji górnej - kręcimy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

    Kręcąc obserwujemy wyświetlacz, gdyż nasze czyny przynoszą natychmiastowy efekt w postaci zmiany pozycji kreski.

     

  • Kiedy kreska znajduje się w pozycji środkowej, dokręcamy śruby przytrzymujące czujnik.

    Uważajcie, by nie dokręcić za mocno, bo może pęknąć obudowa (3,5Nm) :P

     

  • Upewniamy się, że przy dokręcaniu kreska nie zmieniła swojej pozycji.

 

 

Instrukcja do ustawienia TPS dla olejaka II generacji (podziękowania dla Franio):

 

 

Niestety i stety nie jest tak fajnie jak w przypadku IIIgen, tu musimy zbadać rezystancję

ihost_1472733922__tps.jpg

  • Zbadać Omega 1 - winno być w zakresie 3,5 - 6,5 kOhm - jak jest fajnie, idziemy dalej, jak niema - zepsuty
  • Zbadać Omega 2 na otwartej full przepustnicy - winno być w zakresie 2,66 - 4,94 kOhm - jak jest, idziemy dalej
  • Prawidłowe ustawienie TPS powinno mieć 76% rezystancji całego czujnika czyli Omega 1 przy full otwartej przepustnicy mierząc Omega 2.

    Tzn. jeśli nasz czujnik w pomiarze Omega 1 ma np. 6kOhm to dokręcamy go na stałe przy otwartej przepustnicy na wartości 4,56kOhm, mierząc Omega 2

    Jeśli nasze 76% nie mieści się w zakresie 2,66 - 4,94kOhm - czujnik można posmarować smalcem i rzucić za psami :P

 

 

GOTOWE! :motorek:

 

Uwagi mile widziane!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ogólnie rzecz biorąc, jakie zadanie na ten czujnik, oraz czym się objawia to, że ta kreska nie będzie na środku? Jakieś niepokojące objawy temu towarzyszą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ustawieniu przestał mi szarpać w czasie wolnej jazdy na niskim biegu w miescie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy gaźnikach ma wpływ na kąt zapłonu.
Przy wtrysku TPS daje główny (zaraz po obrotach) sygnał do komputera o zamierzeniach kierowcy. Skutek - mogą być problemy ze składem mieszanki (to z kolei może mieć skutki różne, czasem bardzo negatywne).

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie są objawy, jeśli wskaźnik jest poniżej, a jakie - jeżeli powyżej? To znaczy co się wtedy będzie działo w tych obu przypadkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będzie na dolnej pozycji przez zbyt duży zakres obrotów, to będzie zbyt uboga mieszanka i będzie się silnik krztusił, szarpał i pracował nierówno.

Jak za wcześnie będzie wchodzić na górną pozycję, to mieszanka będzie zbyt bogata i nie będzie w stanie przepalić paliwa - to się pewnie też objawi przygasaniem po dodaniu gazu, słabszym przyspieszeniem i spalanie wzrośnie.

 

Aha, jak zauważył domban:

- sterowanie mieszanką dotyczy tylko silników z wtryskiem, do tego dochodzi również kąt zapłonu

- w gaźnikowcach TPS ma wpływ tylko na kąt zapłonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jak za wcześnie będzie wchodzić na górną pozycję, to mieszanka będzie zbyt bogata i nie będzie w stanie przepalić paliwa - to się pewnie też objawi przygasaniem po dodaniu gazu"

 

O! To ja tak właśnie mam. Na wolnych obrotach silnik pracuje równo, ale jak przygazuję trochę i puszcze gaz, to silnik przez 2-3 sekundy tak lekko nierówno jakby pracował, jakby mu obroty falowały, ale po tym już pracuje normalnie. Troszkę gorzej jest, jak odpalę zupełnie zimny silnik, gdy pracuje na ssaniu (wtrysk, oczywiście), i przygazuję i puszczę gaz, to wówczas trochę bardziej zaczyna nierówno chodzić, jakby chciał się zaraz dławić, ale po chwili już się uspokaja. Czyli to by było to?

 

 

Aha, a co do ustawienia tego czujnika, to robić to na ciepłym, ale włączonym, czy wyłączonym silniku? Kreska po środku ma być na każdym zakresie obrotów, czy to chodzi tylko na włączonym zapłonie, ale wyłączonym silniku?

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik rozgrzany i pracujący. Kreska powinna przejść do góry przy ok 3tys obr. Ja nawet po jeździłem ze zworka i obserwowałem jak się zachowuje w czasie jazdy. Podobno fabrycznie kreska jest na dole po to aby właśnie w zakresie 2.5 - 3tys obr dostawał mniej paliwa żeby spełnić euro normy przy badaniu spalin

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki QQ dowiedziałem się, że czujnik w różowym tez był przestawiony (pierwsze zdjęcie w pierwszym poście :D ).

Dzisiaj go ustawiłem prawidłowo według powyższej instrukcji, ale łatwo nie było bo jakoś tak krecha nie chciała przeskoczyć - przy próbie dokręcenia przeskakiwało w dół. 

Skończyło się na odkręceniu czujnika, przeczyszczeniu syfu który się pod nim znajdował i przykręceniu - po tym zabiegu ustawianie poszło gładko.

 

Mi też szarpało przy wolnej jeździe - przy następnej okazji sprawdzę czy jest jakaś poprawa to zrobię "edzię"

 

No to edzia:

Po ustawieniu faktycznie nastąpiła poprawa - przy wolnej jeździe już tak nie szarpie, moto porusza się płynniej, co daje się wyraźnie odczuć przy na przykład filtrowaniu. 

Edytowane przez Owca
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zakończyłem regulację.

Oczywiście czujnik był przestawiony,kreska na dole. Cała operacja banalnie prosta

a różnica w kulturze pracy silnika w dolnym zakresie obrotów bardzo duża.

Do tej pory przy wolnej jeździe motocykl lekko szarpał.Sądziłem że może to być 

spowodowane nierówno wyciągniętym łańcuchem,albo przeciętym "magicznego kabelka".

Teraz wszystko jest tak jak powinno, dzięki Kukuryku dobra robota. :oki: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również dodam coś od siebie po przeprowadzeniu kontroli i niewielkiej korekty. Po rozgrzaniu silnika, na wyłączonym silniku, zrobiłem test i kreska była poniżej. Uruchomiłem sinik, kreska w dalszym ciągu była poniżej, jednak po przygazowaniu do około 2500 obrotów kreska na moment wskoczyła na środek, po czym znów spadła. Poluzowałem ten czujnik i już pierwsze zaskoczenie, bo piszecie, że w zależności od położenia kreski obraca się czujnikiem w lewo, bądź w prawo - jednak u mnie ten ruch był w obie strony dosłownie minimalny, na jakieś 2 milimetry - czy to tak ma wyglądać? No więc pokręciłem nim w sumie do oporu w prawo i na wyłączonym silniku kreska wskoczyła na środek. Potem silnik uruchomiłem i  w sumie nic się nie zmieniło - dalej też było na środku. No to jazda próbna. Nie wiem. Wydaje mi się, że może coś tam minimalnie się polepszyło, albo mi się tylko tak zdaje. Może troszkę szarpanie ustało przy dojeżdżaniu powolnym do skrzyżowania... Zobaczymy rano, jak silnik będzie zimny i trochę nim przygazuję, czy też po chwili będzie przez moment nierówno chodził jak było przedtem... W każdym razie nawet nie udało mi się kręcąc czujnikiem doprowadzić kreski na górnej pozycji - ten ruch czujnikiem ma naprawdę minimalny zakres.

A co za czujnik znajduje się zaraz obok tego od TPS, taki na jedną śrubę przykręcany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa milimetry to właśnie taki rząd wielkości, jakiego można się spodziewać. Dlatego napisałem 'delikatnie' :lol:

Daj znać jak już sprawdzisz odczucia :)

 

A ten na jedną śrubkę to STPS - Secondary Throttle Position Sensor - ja go nazwałem 'drugorzędnym czujnikiem położenia przepustnicy' , choć w opisie błędów użyłem słowa 'dodatkowy', bo tak mi mądrzejsi ode mnie zasugerowali - to ten odpowiedzialny za motylki, czyli drugorzędne/dodatkowe zawory w naszych przepustnicach (tak, mamy po dwa zawory).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chciałem ustawić ten TPS i coś chyba nie wyszło 

przed ustawieniem kreska na dole na całym zakresie obrotów ( do 7 tys obrotów ) 
po ustawieniu kreska na dole , przy około 1,6 tys obrotów wskakuje na środek a przy około 3,5 tys kreska wskakuje na górę 

prawdopodobnie jak kolega owca będę musiał odkręcić czujnik i wyczyścić z syfu pod nim 
ale mam pytanie do Was : jeśli macie po włączeniu  na środku kreskę to czy przy dodawaniu gazu wskakuje ona na górę ? i przy  ilu obrotach ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przed ustawieniem kreska na dole na całym zakresie obrotów ( do 7 tys obrotów ) 

po ustawieniu kreska na dole , przy około 1,6 tys obrotów wskakuje na środek a przy około 3,5 tys kreska wskakuje na górę 

 

prawdopodobnie jak kolega owca będę musiał odkręcić czujnik i wyczyścić z syfu pod nim 

ale mam pytanie do Was : jeśli macie po włączeniu  na środku kreskę to czy przy dodawaniu gazu wskakuje ona na górę ? i przy  ilu obrotach ? 

 

To teraz masz prawie idealnie.

Najlepiej jakby na środku była już na wolnych obrotach ~1200rpm i wtedy na górę będzie wskakiwać przy ~3000rpm - do tego dążymy.

Teraz już i tak masz dużo lepiej niż miałeś.

I powyżej masz odpowiedź na pytanie - przy ~3000rpm powinna wskakiwać na górę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zrozumienia zjawiska niezwykle istotna byłaby informacja co właściwie pokazuje ta kreska i jakie ma zadanie DOKŁADNIE.

Czy to jest tylko uproszczone wskazanie położenia przepustnicy, czy większa magia się tam czai.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zrozumienia zjawiska niezwykle istotna byłaby informacja co właściwie pokazuje ta kreska i jakie ma zadanie DOKŁADNIE.

Czy to jest tylko uproszczone wskazanie położenia przepustnicy, czy większa magia się tam czai.

 

 

nie ma tu zadnego zjawiska ani magii. 

Znowu w duzym uproszczeniu bo elektronikiem nie jestem. TSP to sensor, ktory dziala jak potencjometr - generuje rozna rezystancje na podstawie wychylenia/rotacji. Wpada do niego 5V, a ten na podstawie wlasnie tego wychylenia wypuszcza na wyjsciu odpowiednie napiecie (np. przy closed - 1V, a opened - 4V) i to sobie dalej interpretuje ECU co z tym zrobic. 

ten - (minusik) ma byc skalibrowany na odczyt zamknietych przepustnic. Srodkowe polozenie mowi, ze odczyt z czyjnika =1V.. dolne - napiecie < 1V, gorne - napiecie >1V. To oczywiscie nie sa konkretne wartosci co do =, tylko przedzialy i np. w b12,5 moze to byc 0,95-1,15V, lub inny, nie pamietam.

Dolna kreska zatem oznacza, ze mamy odczyt ponizej wartosci referencyjnej dla zamknietych przepustnic niz oczekuje tego ECU. 

Tym bardziej jak bedziemy krecili maneta to kreska musi uciekac do gory (bo odczyt napiecia rosnie) i nie ma to nic wspolnego ze wzbogacanie mieszanki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Moje spostrzeżenia po regulacji TPS - u. Przed regulacją w trybie serwisowym na wyświetlaczu było _C00. Silnik  poszarpywał w przedziale  od 1500-3500obr/min na pierwszym , drugim i trzcim biegu.Trudno było jeździć np. w korku lub z niewielkimi prędkościami na niskich biegach.Po prostu szarpało. Po regulacji TPS-u tak jak to jest opisane na początku tego tematu czyli na wyświetlaczu -C00 na wonych obrotach, nic nie szarpie.Jazda z niewielką prędkością staje się możliwa i przyjemna. Regulacja jest banalnie prosta i nie wymaga nadludzkich umiejętności mechanicznych.Także warto sobie to sprawdzić. 

Edytowane przez gozdzik77
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Wybaczcie za odkop, ale mam pytanko bardziej w stronę wchodzenia tryb serwisowy. U mnie nie ma takiej kostki z takimi kabelkami. W poradniku jest kosteczka 6-cio pinowa, u siebie zaś posiadam 4 pinową z zupełnie innymi kolorami kabli. 2006 - 650. Ktoś ma taki przypadek, to oryginalnie tak jest w wersji bez ABS i które w tym wypadku piny zmostkować? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moze kosteczka nie gra roli?

Moze dlatego, ze opisuja tu wode a nie olej?

kto wie? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w olejaku nie ma opcji wejścia w serwis? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bede przysiegal ale prawdopodobnie nie.

w sieci tez nic nie moglem znalesc. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bede przysiegal ale prawdopodobnie nie.w sieci tez nic nie moglem znalesc. :(

Tez troszkę szukałem ale bez efektu, dlatego też padło moje pytanie o kostkę. No nic, jakos to przeżyje. Pytanie brzmi czy jest jakiś inny sposób na ustawienie TPS bez informacji z odczytu serwisowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez troszkę szukałem ale bez efektu, dlatego też padło moje pytanie o kostkę. No nic, jakos to przeżyje. Pytanie brzmi czy jest jakiś inny sposób na ustawienie TPS bez informacji z odczytu serwisowego?

Sciagnij sobie serwisowke, znajdziesz w "Plikach", tam powinno byc opisane.

 

Przykladowo, w b12 II generacji masz dwie rezystencje

1. 3,5 - 6,5 kohma

2. 2,66 - 4,94 kohma

 

Czujnik ma odpowiednie polozenie jezeli rezystencja 2 osiagnie 76% rezystencji 1.

Jak i gdzie mierzyc, wszystko opisane.

Edytowane przez pioter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki, czyli badanko multimetrem i do przodu bez wstępnego sprawdzania położenia(w trybie serwisowym)  :)

Edytowane przez DriGerO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • krynio unpinned this temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.