Skocz do zawartości

Ingerencja W Instalacje Elektryczną


Micrus
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Micro jak to dobrze że z pyrlandii jesteś , zawsze doradzisz i pomożesz   :usmiech: . Pamiętam dwa lata nazad ,Topornia wyjazd z ekipą do Radomia , sklep motoryzacyjny - miałem kupić przekaźnik  :oczy:  Pytanie pana sprzedawcy : zwierny czy rozwierny  :o:  , błagalne spojrzenie na Sika i podpowiedź  :zeby: To jest czarna magia ,tak jak "chrabąszcze " w ścianie - prawda micro  :lol-1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym zrobię kolejnego posta :) Przekaźniki ich rodzaje oraz sterowania ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla jednych oczywiste, dla innych czarna magia, super że to opisałeś bo na pewno wielu osobom pomoże! 

Ja u siebie też po przekaźniku dałem manetki, woltomierz i gniazdo zapalniczki, żeby nie musieć nic wyłączać po wyjęciu kluczyka. 

Sorry Micrus, że się wtrące trochę do tematu :)

Dodam tylko, że jak dajecie jakieś dodatkowe oświetlenie, to jak ma większą moc to też warto zastosować przekaźnik, i nim sterować światłem przez wyłącznik. Często spotykałem u znajomych że zakładali do quadów, terenówek czy lawet oświetlenie przez wyłącznik tylko załączane, i wyłącznik się wypalał wtedy, gdy światło było najbardziej potrzebne... 

 

No i jak dokładacie kable to układajcie je z głową - ile kabli się stopiło na silniku, wydechach w samochodach itp od temperatury, ile się przetarło od drgań jak się o coś obcierały, dlatego warto użyć upasek, trytytek i peszli samochodowych. Nawet taka instalacja dużo ładniej wygląda. Dla elektryków ładnie ułożona instalacja jest jak pornografia :P

 - Teraz łatwo dostać w sprzedaży fajne peszle : (różowych nie widziałem ale są szare, niebieskie, czerwone), są naprawdę wytrzymałe na przetarcie : 

 

peszel-oplot-plecionka-3mm-na-przewod-do

 

- Zamiast ciąć instalację to można użyć bajpasa bezpiecznikowego :

2210-2430.jpg

 

70_1250671470.jpg

 

 

0_1233997994.jpg

 

 

-Jeżeli korzystacie już z takich złączek, to proponuje dobrze dociskać i zwracać uwagę na jakich przewodach je stosujecie, bo czasem potracią nie złączyć dobrze lub osłabić przewód : 

49245542-61F5-4C5D-899B-5CE44A9A085F.JPE

 

do tego są fajne złączki, koszulki termokurczliwe i taśmy izolacyjne typowo samochodowe... zawsze dziwie się jak widzę w samochodzie czy motocyklu kostkę elektryczną owiniętą foliową izolacją z wychodzącym z niej klejem od temp :D

 

coś takiego nie jest fajne w motocyklu / samochodzie :

DSC_2294a.jpg

Edytowane przez darekb1
  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja właśnie takie kostki z ostatniego zdjęcia stosuje w zasilaniu różnych rzeczy pomprzekazniku mamy gotową listwę do podłączania urządzeń rozłączają po wyjęciu kluczyka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja powiem tak.

ci co zastosują szybkozłączki pokazanych przez barekb1 należy wysłać do piekła

 

to działa - ale przez jakiś czas (może miesiąc, może rok).

nie chcesz kłopotów ma być zalutowane i najlepiej na to termokurczliwa z klejem

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram Sylwka. Trzeba lutować bo to najbardziej trwałe bezpieczenie rozwiązanie

Edytowane przez Asterix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ja tez za njmi nie przepadam. dzialaja moze na grubych przewodach ale na grubych w miedz a nie izolacje... dlatego napisalem : "jesli korzystacie juz z takich zlaczek" przez co rozumialem ze nie zachecam do korzystania z nich :) lutowanie jest dobre ale czasem np. w nowym samochodzie ktos sie nie zgadza na az taka ingerencje w przewod...

Beny- montujesz na tych elektrycznych? te elektryczne przy jak ktos zaklada na lgy to najlepiej zalutowac koncowke przewody albo lepiej zacisnac na niego tulejke miedziana wtedy lepiej siedzi w takiej kostce, ale i tak nie lubie ich w motoryzacji ( ale je montuje jak robie instalacje elektryczna w przyczepie, ale wtedy robie puszke hermetyczna pod spodem i tam w niej daje listwe gdzie spinam przewody)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w przyczepce samochodowej tez mam zamontowaną puszkę hermetyczną tak jak pisał darekb1 Puszka schowana pod spodem i wszystkie przewody są w niej połączone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli łączymy jeden przewód zerwany lub uszkodzony można zastosować rurkę termokurczliwą z klejem i cyna . Metoda naprawy bardzo szybka i sprawna , łączymy doczołowo przewody z odizolowanymi kilkumilimetrowym końcówkami i lekko wpychamy jedno w drugie . Podgrzanie roztapia cynę i i zaciska rurkę z klejem . Połączenie jest pewne i szczelne . Jeśli jest potrzeba dołączenia się do wiązki najpewniej będzie przeciąć przewód nasunąć rurkę z klejem zalutować i zagrzać rurkę z klejem ( ważne by zostawić troszkę więcej miejsca bo często podczas lutowania  temperatura przenoszona przez przewód powoduje zaciskanie koszulki ) . Dlaczego upieram się przy rurkach z klejem  ?? Jest to pewne i szczelne zaizolowania przeciętej izolacji . kleju jest sporo więc wpłynie spokojnie między dwa przewody z jednej strony w złączu . Kolejnym ważnym aspektem jest miejsce cięcia instalacji . Najlepiej w miejscu które nie rzuca się w oczy i robić to kaskadowo tzn przesunięcie o długość złączki . Wiąże się to z potrzebą otwarcia wiązki na dłuższym odcinku ale nie powstaje zgrubienie w miejscu połączenia . Do zamknięcia wiązki można użyć rury peshla typowo samochodowej jest ona odporna na UV i zwiększona odporność na uszkodzenia mechaniczne . Jeśli instalacja jest zabezpieczona taśmą warto użyć taśm opartych na płótnie zapewniając większą w porównaniu do PVC odporność na uszkodzenia mechaniczne , przetarcia . Układanie nowej wiązki . Jeśli nie będziemy korzystać z wyżej opisanej rurce peshla a taśmować nową wiązkę warto ułożyć wiązkę w miejscu jej prowadzenia i taśmować co ok 10 cm co pozwoli na zachowanie kształtu w innym przypadku będzie ciężko ułożyć ja idealnie przylegając do ramy . Mocowanie do ramy . Warto zastosować opaski dość szerokie by wiązka nie była dociśnięta na małej powierzchni by nie przecierała się podczas użytkowania . Dobrym rozwiązaniem są opaski otwierane są szerokie i bardziej elastyczne . Układając wiązki unikajcie miejsc narażonych na uszkodzenia mechaniczne oraz termiczne . Jeśli nie ma dużej możliwości i wiązka będzie prowadzona w pobliżu rozgrzewających elementów warto zastosować osłonę termiczną . Przyłączenie do urządzeń . Tutaj warto zastosować złączki rozłączne , zapewniają pewne połączenie oraz możliwość szybkiego rozłączenia w przypadku uszkodzenia lub wymiany a nawet prac serwisowych . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Kilka zdjec jak nie nalezy robic instalacji dodatkowej.
Dodane halogeny, wciagarka, kieunkowskazy, grzane manetki. Przez niechlujna robote skutkowalo to zapaleniem sie instalacji, a w konsekwencji wlasciciel targal kable pokolei.
Przewody puszczone nie w peszlach, miedzy ruchomymi elementami, do tego bez zadnych przekaznikow i bezpiecznikow. Sprawca zamieszania okazal sie przewod plusowy wciagarki podlaczony do aku bezposrednio.
Najgorsze w takiej robocie jest to, ze musisz odkrywac co ktos mial na mysli i w ktorym miejscu, czyli 3x wiecej roboty niz jak robisz to od podstaw.

 

To coś poklejone to chyba jakiś samoróbka czujnika wstecznego (po co w quadzie czujnik wstecznego jak lepiej zrobić lampkę załączaną na przycisk kiedy potrzeba) 

a338efdb37f4d425b11c236ea07e14d0.jpg

 

Pięknie poprowadzone przewody przy zbiorniku paliwa, bez żadnej izolacji, nawet nie wiem jeszcze do czego są :)

82f6bb58fc30a11f14e0e058f29aa8bb.jpg

 

42027dd1e12e6cd72eccbb02a5c17cde.jpg

 

Grzane manetki... nadmiar kabli wciśnięty gdzieś pod kierownicę, to nic że przecierała się izolacja, ważne że się upchać udało :)

44c372a8e87b080cfc774b5849c3edd0.jpg

 

535068295d88eebb137daf5cbdb0b885.jpg

 

 

3e62cd3d431136ef81d0903a661b1b24.jpg

 

a tu pajęczyna do ogarnięcia. 

ea5fc254260f46ce61b9cb41227b2edd.jpg

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez darekb1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, że wstawiłeś zdjęcia bo zastanawiałem się po cholerę Ci wciągarka w Bandziorze? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, że wstawiłeś zdjęcia bo zastanawiałem się po cholerę Ci wciągarka w Bandziorze? :D

przygotowania Panie, przygotowania :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

darekb1

1.Peszle OK. Takie są stosowane w motocyklach zwłaszcza w okolicach główki ramy w wiązce głównej.

2.Drugie rozwiązanie do bani - nie cierpię wpinanych przewodów na takie wynalazki.

3.Złączka skręcana? Świetne rozwiązanie w moto, ale....

Ja to robię tak: Zakładam złączkę na przewody przesuwając ja za końce przewodów. Lutuje przewody. Gotowe złącze smaruje swoim super mazidłem i nasuwam złączkę na lutowane przewody. Skręcam i "dzida"

Zapytacie czemu lutowanie i skręcanie? Przypadłość znana użytkownikom AT - przewody fazowe z alternatora (nie tylko) Jak coś dupnie daleko od domu na zadupiu wtedy łatwo odciąć lutowanie a można połączyć zapasowy "regler"

właśnie kostką i jesteśmy uratowani. Złączka najlepiej jak jest zrobiona z nierdzewki/kwasówki.

thumb_ihost_1521746224__zlaczka.jpg

thumb_ihost_1521746583__at_zl_faz.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Micrus czy przekaźniki dają sporo na światłach mijania?

 

Tak się zastanawiam czy nie zainwestować, bo ostatnio mi w serwisie już gadali o listwie zasilającej i pyknięciu przekaźnika na grzane gacie ;) mam przy akusie nawalone tyle kabli, że aż żal hehe

to może od razu bym pociągnął drugi na światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pezekaźniki na światłach dużo dają. Kolega sobie w samochodzie założył i różnica była. Jak włączyło się dużo odbiorników prądożernych to światła potrafiły przygasać. A przez przekaźnik nic takiego nie miało miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dają czego ?? mocy ??? 

 

Zacznijmy od początku . Co daje nam przekaźnik dodatkowy wiemy wszyscy nie trzeba tego wałkować .. Ale czy daje coś ??? Tak daje czytając wcześniejszy post zrozumiesz że im dłuższy i cieńszy przewód tym rośnie rezystancja a co za tym idzie spada napięcie tak pozwolę sobie żartobliwie : 

ce5994e74be7.jpg

 

 

Producent motocykla policzył przekroje , spadki , obciążalności i przyjęta została tolerancja wahania napięć w jakich mogą pracować np żarówki ( nawiązując do tematu żarówek ) 

Zakładając przekaźnik na odpowiednich przekrojach przewodów  zapewnimy sobie nie dość bezpieczeństwo przed rozładowaniem aku to jeszcze dostarczenie odpowiedniej ilości prądu bez większych spadków napięć ( należy pamiętać by odpowiednio zabezpieczyć obwód ) . 

 

Reasumując dokładając akcesoria wymagające zasilania warto założyć przekaźnik zasilany bezpośrednio z akumulatora  co nie obciąży nam fabrycznej instalacji . 

Czy poprawiać fabrykę dodając przekaźnik na światła ?? Wychodzę z zasady że nie poprawiam fabryki ale to już indywidualna sprawa . 

  • Upvote 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzies juz pisalem jak mozna rozwiazac problem z dodatkowymi odbiornikami.

mam dwie listwy podlaczone bezposrednio pod aku poprzez przekaznik i dziala bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzies juz pisalem jak mozna rozwiazac problem z dodatkowymi odbiornikami.

mam dwie listwy podlaczone bezposrednio pod aku poprzez przekaznik i dziala bez problemu.

Możesz foto wrzucić jak masz zrobione te listwy ?

Wsumie to tez bym zrobił coś takiego u siebie. Będzie łatwiejszy dostęp do aku ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekopalem caly ihost i nie moge znalesc ale jest to kawalek listwy aluminiowej z otworami na kabelki oraz sruby do klemowania. Wszystko zaizolowane koszulka termokurczliwa. Kabelek dochodzacy do aku ma moze z 10 mm².

 

ihost_1522227319__2018-03-28_105121.jpg

 

Lepsze zdjecie nie znalazlem ale kolega Owca takze ciekawie to rozwiazal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko. No to pomysł jest. Jak będzie okazja to się za to zabiorę.

Dzięki 😉ðŸ»

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł jak najbardziej dobry ale .... 

 

zasilasz złączkę przewodem LGY 10 mm2  który wytrzymuje w zależności od ułożenia od 61-73 Amper 

w momencie powstania zwarcia powiedzmy na dokładanych manetkach gdzie producent zaleca (w moim przypadku ) 5A gdzie przewód jest 0.5 lub 0.75 przewód zapala się ponieważ nie jest zabezpieczony a w przypadku pełnego zwarcia akumulator po prostu wybucha  . Szyna gwintowana jest dobrym rozwiązaniem ale dla ujemnego biegunu instalacji . Dodatni powinien być zabezpieczony na odpływach o czym pisałem już wyżej . Stosując przekaźnik w gnieździe modułowym np. Wittrin do przekaźników typu MIKRO uzyskujemy listwę którą można przymocować w motocyklu rozwiązując problem . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Micrus

 

U mnie nie ma zadnego urzadzenia bez zabezpieczenia.

Wszystko co dodatkowo podlaczone ma naturalnie swoj wlasny bezpiecznik, takze ta listwa.

Edytowane przez pioter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak powinno być :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na innym forum motocyklowym, jedne z użytkowników stworzył "pudełko rozdzielacz" do podłączania dodatkowych odbiorników. W pudełeczku mamy przekaźnik i odbiory. Warianty są różne: wszystko przez przekaźnik, lub 3 przez przekaźnik 1 na stałe itp. Wszystko puszczone przez bezpiecznik. Jest wersja mini oraz wersja większa hermetyczna. Wg mnie rozwiązanie warte uwagi.

 

Cena w zależności od wariantu od 85zł.

 

Jak są zainteresowani mogę podać kontakt.

 

ihost_1522256422__rozdzielacz2.jpg

 

ihost_1522256303__rozdzielacz.jpg

Edytowane przez krakus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.