Skocz do zawartości

Oleje - Informacje O Olejach Samochodowych


qnerk
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo ciekawa i przydatna lektura tylko szkoda że nie traktuje stricte o motocyklowych specyfikacjach olejowych które jak wiadomo są specyficzne (sprzęgło, skrzynia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skrzynia nie ma nic do rzeczy - sprzęgło owszem, generalnie większość nie uszlachetnionych (bez dodatków zmniejszających tarcie) olejów samochodowych można śmiało lać do moto - jednak lejemy olej motocyklowy i mamy spokój (w przypadku osobnych skrzyń lejemy olej do mokrego sprzęgła)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiem dokładnie gdzie umiescić tego posta, ale skoro o olejach to chyba tu :rolleyes:

 

Mój Bandziorek ma przejechane juz 46 tyś i z racji kończącego się sezonu mysle o wymianie. Słyszałem kiedyś ze jak moto ma większy przebieg to lepiej syntetyk mu zalac... Prawda to?

 

Teraz mam motula 5100 10w40, Sprawdzałem na starym forum ale nie mogłem się dokopać do takiej informacji.

Edytowane przez Pkuczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiem dokładnie gdzie umiescić tego posta, ale skoro o olejach to chyba tu :rolleyes:

 

Mój Bandziorek ma przejechane juz 46 tyś i z racji kończącego się sezonu mysle o wymianie. Słyszałem kiedyś ze jak moto ma większy przebieg to lepiej syntetyk mu zalac... Prawda to?

 

Teraz mam motula 5100 10w40, Sprawdzałem na starym forum ale nie mogłem się dokopać do takiej informacji.

 

 

Masz rację, ale zmiana oleju na bardziej lepki powinna być przeprowadzana po większych przebiegach, te 46tys to nie tak dużo jak dla bandziora, (oczywiście mówimy o prawidłowo obsługiwanym silniku).

Jak wiadomo po pewnym czasie, w silniku jak i w każdym urządzeniu mechanicznym zaczynają pojawiać się oznaki zużycia np. luzy na łożyskach, tulejach cylindrów itp. Gęściejszy olej powoduje lepsze przyleganie i równoczesne uszczelnienie silnika od wewnątrz.

 

ps. Mechanicy poprawić mnie jeżeli mówię coś nie tak. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam Motula 300V Factory Line. Mój B12 jeździ na takim prawie od nowości.

Jeżeli silnik miał regularnie wymieniany olej to zmiana na syntetyk nie będzie

miała żadnych skutków ubocznych. A jak wiadomo ŻADEN mineralny ani półsyntetyk

nie umywa się do oleju syntetycznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, ale zmiana oleju na bardziej lepki powinna być przeprowadzana po większych przebiegach, te 46tys to nie tak dużo jak dla bandziora, (oczywiście mówimy o prawidłowo obsługiwanym silniku).

Jak wiadomo po pewnym czasie, w silniku jak i w każdym urządzeniu mechanicznym zaczynają pojawiać się oznaki zużycia np. luzy na łożyskach, tulejach cylindrów itp. Gęściejszy olej powoduje lepsze przyleganie i równoczesne uszczelnienie silnika od wewnątrz.

 

to co piszesz to prawda, ale tyczy to sie oleju mineralnego. Olej syntetyczny wykazuje mniejsza lepkos, a co za tym idzie gestosc, ma wiecej srodkow utrzymujacych silnik w czystosci, no i przechodzenie z getszego na mniej gesty nie jest raczej polecane:).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepkość jest parametrem zależnym od składu oleju a nie jego typu.

A syntetyki mają tę przewagę że tą lepkość mają bardzo mało zależną

od temperatury. I to tylko jedna z ich zalet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak słyszałem - jak pisze Moomin. Z czasem podczas normalnego eksploatowania silnika należy przechodzić na olej niższej kategorii, jeżeli można to tak nazwać - czyli:

syntetyk - > półsyntetyk,

półsyntetyk - > mineralny

 

Oleje syntetyczne mają dodatkowo więcej substancji czyszczących co może spowodować wypłukanie nagarów zalegających w silniku, które pełnią pewną pozytywną rolę, tj. uszczelniają go.

Myślę, że przy przebiegu 46 tys. (co absolutnie nie jest dużo, bandit jest w stanie przejechąc ponad x2 tyle bez żadnego problemu, pod warunkiem, że dbamy o wszystkie regulacje i wymiane oleju i nie katujemy go na zimno) spokojnie możesz dalej jeździć na dobrym oleju półsyntetycznym - osobiście polecam Castrola GPS 10W40. Patrz na normy API i JASO, aby były jak najwyższe - Castrol GPS ma SJ więc jak na półsyntetyk bardzo wysoką.

Jeżeli chcesz dodatkowo jakoś pomóc temu silniczkowi to zalej mu Ceramizer (i postępuj zgodnie z instrukcją!) - nie zależnie co inni mówią o tym specyfiku to moim zdaniem warto go zapodać do silnika z większym przebiegiem.oką

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli lepiej poczekać jeszcze z wymianą na syntetyk kilkadziesiąt tyś.?

 

Czy to prawda ze jesli sie lata na półsyntetyku potem na syntetyku to nie jest zalecane wracać na pół?

 

Chciałbym zeby silnik mi posłużył jak najdłużej stąd te pytania.

Dzięki za odpowiedz :rolleyes:

 

 

Ja na syntetyka w twoim przypadku bym nie zmieniał, jak już to lał dobrego półsyntetyka, tym bardziej że jeździsz w okresie letnim. W lato przy wyższych temperaturach zrobi się z niego "woda", wypłucze te dopuszczalne osady i będzie kupa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie chyba zaleje castrola jak pisał Masher. Po porównaniu z motulem 5100, jakosciowo wypada lepiej.

Dzięki za pomoc ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd Wy te fakty bierzecie? :) Detergentów każdy olej ma mieć tyle ile potrzeba. Syntetyk nie potrzebuje

mieć ich więcej niż pół-syntetyk, bo i po co? Zadbany silnik jeżdżony na dobrym oleju nie ma prawa mieć

osadów i nie ma tam co się rozpuszczać! A jak silnik zaczyna być stary i bierze olej to trzeba wymienić

pierścienie i zrobić szlif a nie zmieniać olej na de facto gorszy :) To są zabobony dziadków, które na krótką

metę starczały za komuny bo inaczej się nie dało. To tak jak by wymieniać płyn hamulcowy na gorszy bo

puszczają uszczelki tłoczków :D Niestety olej syntetyczny ma jedną, bardzo poważną wadę. Jest 2 razy droższy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana na inną lepkość to bujdy z PRLu. Powinno się jeździć na takim jak ma być, mój bandzior ma 73 tys km i jeździ na półsyntetyku 10W40 (lepkość nie oznacza jaka jest baza olejowa). Akurat tak się składa że liczba TBN (liczba śr. myjących) w oleju mineralnym jest większa niż w półsynt czy syntetyku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ze strony castrola: http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=82916980&contentId=7001110

 

Czy do każdego silnika dobry jest olej syntetyczny?

 

Należy uważać ze stosowaniem wysokojakościowych (syntetycznych) olejów do silników, które uprzednio pracowały na niskiej jakości oleju mineralnym gdyż prawdopodobnie są one wewnątrz pokryte nagarem. Oleje wysokiej jakości posiadają zaś silne własności "myjące" - co oznacza że cały ten nagar zostanie wypłukany i silnik może się "rozszczelnić" co zaowocuje głośną pracą, zwiększonym zużyciem oleju i spadkiem mocy. Niezależnie od tego może dojść do zablokowania filtra i kanałów olejowych przez wypłukany nagar, a co za tym idzie do zatarcia silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ze strony castrola: http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=82916980&contentId=7001110

 

Czy do każdego silnika dobry jest olej syntetyczny?

 

Należy uważać ze stosowaniem wysokojakościowych (syntetycznych) olejów do silników, które uprzednio pracowały na niskiej jakości oleju mineralnym gdyż prawdopodobnie są one wewnątrz pokryte nagarem. Oleje wysokiej jakości posiadają zaś silne własności "myjące" - co oznacza że cały ten nagar zostanie wypłukany i silnik może się "rozszczelnić" co zaowocuje głośną pracą, zwiększonym zużyciem oleju i spadkiem mocy. Niezależnie od tego może dojść do zablokowania filtra i kanałów olejowych przez wypłukany nagar, a co za tym idzie do zatarcia silnika.

 

 

Dlatego też po zmianie na mniejszą lepkość zaleca się wymianę filtra oleju po 5 tys km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtr wymienie na pewno. Olej na połsyntetyk i napewno 10w40. Co do marki to muszę jeszcze poczytać co lepsze motul albo castrol.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yeah :D

 

"Należy uważać ze stosowaniem wysokojakościowych (syntetycznych) olejów do silników, które uprzednio pracowały

na niskiej jakości oleju mineralnym gdyż prawdopodobnie są one wewnątrz pokryte nagarem." Kto mi pokaże japońca,

który jeździ na mineralnym i to złej jakości? Kto widział dobry markowy olej pół-syntetyczny niskiej jakości? A reszta się

zgadza.

 

A teraz konkluzja, Czyli co Castrol miał na myśli i napisał to między wierszami:

FLEJTUCHU iFANIE WIEJSKIEGO TUNINGU JAK NIE DBAŁEŚ O SWOJEGO MALUCHA, NIE WYMIENIAŁEŚ

OLEJU I ZAJEBAŁEŚ GO DOKUMENTNIE TO OLEJ SYNTETYCZNY MOŻE GO JESZCZE DOBIĆ. NIE MA CUDÓW :)

 

 

Na szczęście nas to nie dotyczy bo jesteśmy dbający o nasze maszyny:)

Edytowane przez Tolinek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wychodzę z założenia ze nie warto zjeżdzać ani o oczko wyżej, ani nie wierzę że lepszy olej wypłucze.

W motocyklach musimy jedynie uważać bo niektóre sprzęgła na syntetyku nie będą dobrze pracować - czytaj- będą się ślizgać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana oleju na gęstszy w celu zlikwidowania przecieków to nic innego jak odkładanie w czasie remontu. W końcu i mineralny będzie za rzadki to co wtedy towotu napchać? A jeżeli nic nie cieknie wtedy taka zmiana jest jeszcze bardziej bezsensowna gdyż w żadnym razie nie wpłynie to pozytywnie na silnik. Należy tez pamiętać i oleje mineralne mają większą tendencje do „zasyfiania” silnika. Silniki te były konstruowane z myślą o oleju syntetycznym więc jeżeli nie jest nic uszkodzone/ zużyte to nie będzie przecieków. A jeżeli jest to zalanie gęstego oleju i tak nic nie pomoże. Takie manewry miały sens w czasach fiatów 125p.

  • Downvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując jak nic się nie dzieje to lej dalej półsyntetyk jeżeli wcześniej na takim oleju jeździłeś. Osobiście uważam, że Castrol jest o level wyżej niż Motul (świadczą o tym chociażby wcześniej wymienione normy, które Castrol ma wyższe). Jeżdżę na nim od jakiś 20tyś km. i nie zauważyłem, żeby Bandit brał go bardziej niż jakikolwiek inny olej. Dodatkowo uważam, że świetnie smaruje silniczek i odprowadza ciepło o czym może świadczyć to, że nigdy nie udało mi się go (600cc) bardziej zagrzać niż 100 stopni C mimo długich (~200km) przelotów autostradami w gorącej chorwacji z prędkościami >160km/h, obładowany na maxa i z pasażerem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie pytanie to tez w strefie olejowej...

Jakiej marki filtr oleju najlepiej zastosować?

Pamiętam ze w gs 500 wsadziłem hiflofiltro i było ok.

 

 

Dobra już znalazłem na starym forum :)

 

http://polishbanditcrew.pun.pl/viewtopic.php?id=3062

 

Nie było pytania B)

Edytowane przez Pkuczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakikolwiek - jak Cię stać to nawet K&N, używałem oryg Suzuki, Hiflo - różnicy żadnej - byleby wymieniać co wymiane oleju :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie Panowie spokojnie :)

 

Już tłumaczę o co biega z tym wypłukaniem przez dobry olej :)

Tak jak napisał Tolinek.Jak ktoś nie zmieniał na czas oleju czy to syntetycznego czy półsyntetycznego czy tez mineralnego lub stosował olej bo najtańszy a po co przepłacać to w silniku nagromadziło się pełno syfu.Teraz jak zastosujemy dobry olej Motul, Castro, Shell, LiquiMoly itd. to ten syf zostanie wypłukany z silnika.Niestety może to pomimo tego że mamy filtr oleju zapchać kanały olejowe.Konsekwencją tego moze być i na 99% bedzie zniszczenie wałków rozrządu zatarcie panewek na wale itd itp. Czyli Zatarcie silnika.To że silnik się poci to tylko niechlujstwo użytkownika któremu nie chciało się dokręcić na czas śrub!

Obecnie jak przeglądasz specyfikacje olejów silnikowych to można znaleźć oleje mineralne które na głowę bija syntetyki.Technologia, chemia poszły tak do przodu że dobre oleje różnych typów nie różnią się znacząco od siebie tak jak to było kiedyś.

Dlatego zwracajmy uwagę na to co wymaga producent pojazdu.Chce 10W-40 to lejemy 10W-40 chce żeby olej spełniał specyfikacje od SF to możemy stosować SF

A co do zmiany oleju na lepszy.Jeżeli mieliśmy olej o specyfikacji SF możemy przeskoczyć na SG

Jak był SG możemy na SH

SH na SJ

SJ na SL

SL na SM.

Nigdy nie wolno przeskakiwać więcej niż o jedna klasę podczas zmiany.Bo jak mamy zapieprzony silnik to tak jak pisałem wyżej zamiast poprawić popsujemy.

 

Doklejam post napisany w innym temacie.

samo oznaczenie 50 niewiele mówi :)

Różnica w 40 a 50 jeśli biega o oznaczenia jest minimalna.

Dolna granica 10W a 15W powie nam więcej co wcale nie znaczy że ten gorszy czy lepszy.

Motul 5100 (Półsyntetyk)

10W-40 Spełnia normy: API SG, JASO MA

15W-50 Spełnia normy: API SG, JASO MA

Motul 300V 4T Factory Line / Double Ester (Syntetyk na bazie Estrów)

10W40 Spełnia normy: API SG, JASO T904

5W40 Spełnia normy: API SG, JASO T904

Motul 7100 Ester (Pełny syntetyk)

10W-40 Spełnia wymagania JASO MA2

20W-50 Spełnia wymagania JASO MA2

 

Zacząłem poznawać stronę Motula i co czytam

Motorcycles: GSF 1200 T/ST 1996-

Motorcycles: GSF 600, -S Bandit 1995-

Motorcycles: GSF 650, -S Bandit 2005-

Motorcycles: GSF 1250, -S Bandit 2007-

 

Best 300V 4T FACTORY LINE 10W-40 (g)

Better 7100 4T 10W-40 (g)

Good 5100 4T 10W-40 (g)

 

g. Zalecenia alternatywne, Silnik (4-taktowy): 10W-50; 15W-40; 15W-50; 20W-40; 20W-50

Znaczy łyka wszystko.Dalej zagłębiam się w stronę

g.Zalecenia alternatywne: -20°C do 40°C, 10W-50; -20°C do 30°C, 10W-30; -15°C do 40°C, 15W-40/15W-50; -10°C do 40°C, 20W-50

 

Castrol

Motorcycles: GSF 1200 T/ST 1996-

Motorcycles: GSF 600, -S Bandit 1995-

 

Best Power 1 GPS 4T

 

Motorcycles: GSF 650, -S Bandit 2005-

Motorcycles: GSF 1250, -S Bandit 2007-

Best Power 1 Racing 4T

Better Power 1 GPS 4T

 

Zalecenia alternatywne: -20°C do 40°C, 10W-50; -20°C do 30°C, 10W-30; -15°C do 40°C, 15W-40/15W-50; -10°C do 40°C, 20W-50

 

Power 1 Racing 4T (syntetyk)

10W-50 - API SL, JASO MA-2

Power 1 GPS 4T (półsyntetyk)

10W-40 - API SJ, JASO T 903:2006 - MA

 

Tu firma poleca półsyntetyk do starszych i syntetyk do nowszych

 

Myślę że na podstawie danych tych firm już co nieco łapiecie.

Gęstość oleju dobierać zależnie od temperatury w jakiej użytkujemy motocykl.

To czy syntetyk czy półsyntetyk ma obecnie mniejsze znaczenie.Liczy się stan silnika.Jedyne czego tutaj nie zalecają to olej mineralny.

 

Dla uzupełnienia normy:

API:American Petroleum Institute

Pierwsza litera

S-silniki benzynowe

C-silniki diesel

T-silniki 2T

Druga litera to klasy.Ułożyłem pełne oznaczenie od najgorszej do najlepszej:

SG

SH

SJ

SL

SM

JASO:Japanese Automotive Standards Organisation- określenie w jakich warunkach będzie eksploatowany

FA-lekkie obciążenie (motorowery,motocykle,kosiarki spalinowe,pily spalinowe= 2T)

FB-średnie obciążenie (motorowery,motocykle,kosiarki spalinowe,pily spalinowe= 2T)

FC-średnio,ciężkie obciążenie (motorowery,motocykle,kosiarki spalinowe,pily spalinowe= 2T)

FD-ciężkie obciążenia i silniki zaburtowe (motorowery,motocykle,kosiarki spalinowe,pily spalinowe= 2T lodzie,jachty)

MA-motocykle 4T Dzielimy na:

MA1(często bez 1)- starsza norma wprowadzona w 1999r.

MA2 -nowsza norma wprowadzona w 2006 roku

Więcej już raczej nie jest potrzebne :)

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.