Skocz do zawartości

Serwis Zawieszenia - Koła - Wahacz, Amortyzator, Łożysko Główki Ramy


darekb1
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie widzicie jak to wygląda :(

naziro właśnie dzwonie i nikt nie odbiera. Pochlastać się idzie. Taka prosta rzecz kupić części a tu klops. Obdzwaniam od 9ej, tracę czas i nigdzie nic. Sama wymiana łożysk (które są dostępne nawet od 30zł na miejscu) nic nie da jak tuleje są wyżarte, bo problem wróci bardzo szybko. 

 

pioter - cena faktycznie spora i czas. A do tego po niemiecku :D

 

luk 137 - te pierwsze są bez tulei.  Drugi link wyglada obiecująco... ale drogo na maxa. 

Muszę coś wymyślić. Widzę, że szybko tego nie ogarnę :(

Cens też średnia ale ... :

 

http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7611140034

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cens też średnia ale ... :

 

http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7611140034

z nieba mi to zrzuciłeś!

 

hahah, patrzyłem na allegro, wpisywałem sws-305 i nic. 

Możliwe że wystawili to teraz specjalnie dla mnie ;D

Biorę, nie ma co! Wiszę Ci piwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wyglądają łożyska kołyski ?

 

A miło, że pytasz :)

Chyba pominę to milczeniem bo to co tam zastałem jest dalekie od ideału.  Co ciekawe luzów tam nie było i wszystko obraca się dość gładko, więc wyczyściłem i nasmarowałem.  Tuleje wyglądały na nieco wytarte, ale nic złego poza tym nie znalazłem. A spodziewałem się, że wszystko mi się w rękach rozsypie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, temat ogarnięty prasą. Próbowałem metodą, która pioter podał. Ni cholery. Za duża średnica wew łożyska i za płytko. Nie ma się za co złapać bo w środku jest tuleja.
Wypchałem prasą z jednej strony za pomocą oryginalnych tulejek (bieżni) i tej tulei co w środku. Później odwrócić i to samo. Można też tak wybić młotkiem na upartego.

 

https://drive.google.com/file/d/1GQlVjNHTt0PIk-SeLvar1kfIvq16R1BU/view

 

Nie przejdzie temat walenia w łożysko z jednej strony. W środku są frezy i łożysko głębiej nie pójdzie.

Zastanawia mnie kwestia techniczna, czysto teoretyczna. Między wahaczem A ramą nie ma nic co by ograniczało ruch wahacza na boki. Może on się przesuwać po tulejach. Jedyne co to ogranicza to rama. A jak widzicie łożyska nie są stożkowe i same nie ustalają wahacza w jednej pozycji. Widać to na schemacie, albo poniższym obrazku poglądowym.

 

https://drive.google.com/file/d/15Ut9OnB10H6cBCF4CgFMv8OkC4D9DJSJ/view

Zwykle oprócz łożysk igiełkowych na osi są też takie małe igiełkowe promieniste, które niwelują tarcie między ramą a wahaczem.
Zajrzałem tam na ramę i owszem, są miejsca gdzie stykają się tuleje osi i widać wytarcie na lakierze gdzie wahacz trze.

 

Foto: https://drive.google.com/open?id=1eLupT49eoV7lEV6AgDjddYkfOY-HezSC

Wrzucę foty, ale spójrzcie też na schemat w 1 poście.

gallery_1413_992_1606318.jpg

gallery_1413_992_1709348.jpg

mam nadzieję, że komuś się te informacje przydadzą.

Edytowane przez MetalBeast
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko grosz od siebie. Za wahacz zabieramy sie tylko i wlacznie z prasą zadne mlotki zadne łomy itp. Zaoszczedzicie przez to troche nerwow i byc moze ktos ocali lozyska zamiast je niszczyc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko grosz od siebie. Za wahacz zabieramy sie tylko i wlacznie z prasą zadne mlotki zadne łomy itp.

Potwierdzam. Poszlo jak w masło i bez stresu.

 

Curuś, masz większe doświadczenie i pewnie wiele widziałeś. Możesz podpowiedzieć jak to jest technicznie ogarnięte, że między wahaczem,a ramą nie ma żadnego łożyska? Te co są w wahaczu nie ograniczają ruchu wahacza w żadną że stron po osi. Jedynie rama to blokuje i powstaje tarcie między ramą a wahaczem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tuleje nr 5 razem z tuleja nr 4 .po skręceniu tworzą wałek, który na sztywno jest razem z rama..Wahacz pozycjonuje kołyska amortyzatora.Dlatego nie masz luzów dopóki amortyzator wszystko trzyma w kupie :)

Tak mniemam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tuleje nr 5 razem z tuleja nr 4 .po skręceniu tworzą wałek, który na sztywno jest razem z rama..Wahacz pozycjonuje kołyska amortyzatora.Dlatego nie masz luzów dopóki amortyzator wszystko trzyma w kupie :)

Tak mniemam :)

 

Myślisz, że to kołyska trzyma wahacz, żeby nie jezdził te setki milimetrów na boki?  Z tulejami masz rację - je ściska oś i rama, a po nich jezdzi wahacz, który jest o kilka setek węższy niż tuleje 5 i 4.

 

Popatrzyłem na kołyskę i w niej też tuleje oraz kości mogą minimalnie się przesuwać na boki. Tuleja jest szersza - ta sama sytuacja co w wahaczu i ramie. 

 

To zwykła ciekawość, w kawasaki KX są jeszcze bieżnie między ramą a wahaczem, tego typu:

 wieniec-oporowy.png

widocznie ze względu na mniejsze obciążenia wystarczy takie rozwiązanie jak jest w naszych B

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopóki wszystko sprawne to jest spoko. Ale wystarczy żeby jeden element z tej układanki był wadliwy i jest lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Odkopuję temat luzu wahacza na boki. Czy ktoś z was próbował to niwelować? Przecież takie luzy - ustalone pewnie przez fabrykę-  są moim mechanicznym zdaniem i okiem za duże... Luz to około 1-2mm i nie, wyrobienie łożysk czy bieżni czy czegokolwiek nie ma tu nic do rzeczy. Co z tego, że pozycjonuje je kiwaczka i amortyzator skoro sam wahacz będzie się "kolebotał" lewo-prawo. Ja mam zamiar zmniejszyć ten luz gdyż latam trochę ostrzej na bandziorze i takie coś jest raczej niedopuszczalne. Czy już coś podobnego robił? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Koledzy rozebralem wahacz w celu oceny stanu lozysk i łożyska wyglądają całkiem nieźle ale wahacz po odkreceniu amortyzatora i kołyski od ramy ma luz na boki około 1.5mm . Czy to normalne czy on powinien sztywno siedzieć bez żadnego luzu ? Łożyska nie wyglądają źle dlatego mnie to zastanawia i potrzebuje Waszej porady kto wymieniał łożyska wahacza i ma porównanie . Dzięki za odpowiedź 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Siemano. 

Mam problem, postanowiłem wymienić łożyska w wahaczu. Problem polega na tym, ze po zainstalowaniu tulejek zamontowaniu wahacza i dokreceniu osi do 100Nm wg serwisowki wahacz względem ramy ma na oko ok 1,5mm luzu. Zastanawia mnie powód ww sytuacji, z tego co mogę stwierdzić ani amortyzator ani kołyska nie są elementami które ustalają wahacz w osi ramy. Zależy mi na poprawie prowadzenia a taka praca wahacza jest niedopuszczalna. 

 

Pozdrawiam

 

 

 

 

Powinienem jeszcze dodać że łożyska zostały wprasowane w tuleje wahacza do płaszczyzny czolowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TAk jak juz wczesniej ktoś wspominał. Zanim nie przykręcisz kołyski i amortyzatora, wystepuje taki efekt. Można to zniwelować stosując dodatkowe łożyska wzdłużne.

nie pamiętam wymiaru- ale coś takiego

HTB16zlnPCzqK1RjSZPxq6A4tVXar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bandit byl robiony mlotem i przecinakiem takze nie ma co panikować.

 

Wahacz ma byc rozebrany przynajmniej raz na 100 tys km i zregenerowany a przynajmniej wyczyszczony i przesmarowany w przypadku bandita, gorsza opcja jest amortyzator tyl ktory jest po prostu budzetowka i najlepiej zmienic go na akcesoryjny, z pewnoscia wiele osob zaskoczy jak ten kloc moze sie prowadzic w zakrecie (oczywiscie jak cala reszta tez jest zrobiona)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie po skręceniu wszystkiego dalej wahacz lata na boki. Zastanawiałem się również nad tym czy przypadkiem łożysko nr powinno być wysunięte poza rurę o jakiś wymiar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amortyzator od RF 900 w stanie bdb (takie same wymiary jak seria) łożyska w kolysce są również w dobrym stanie ale z moich obserwacji wynika że kołyska jest osadzona na tejkach które "pływają" względem łożyska także ten element nie jest w stanie ustalić wahacza względem ramy. Wg mnie są 2 opcje albo położyć podkładki pomiędzy wahacz a ramę (din988 28x40 powinna pasować oczywiście po uprzednim ustaleniu grubości), albo szlifowanie czopow łożysk igielkowych ale to z kolei sprawi że rama podczas dokręcania będzie się odksztalcala. Spróbuję opcje nr1 i dam znać jak to wyszlo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zlozeniu nie ma prawa byc zadnego luzu takze moze jak wymieniales ktores lozysk to byla roznica w wymiarach albo w tulejach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tuleje 37mm szerokości łożyska koyo takie jak powinny byc. Nie znam tylko szerokości tej tulejki w wahaczy

 

Tak na świeżo chyba ogarniałem temat. Zamontowałem 2 podkładki regulacyjne o wymiarach 38x26 u mnie grubość 0,5mm każda. Wahacz pracuje bez luzu. Podkładka ładnie mija się z tuleja łożyska i kasuje luz pomiędzy wahaczem a ramą. Podkładki są dostępne co 0,1 mm.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Wklejam tutaj filmik z wymiany zestawu napędowego, ale ze zdjęciem wahacza w pierwszej generacji Bandziora.
 


Sam zestaw napędowy mało istotny, w związku z tematem, do którego to wklejam, ale filmik w miarę dobrze przedstawia jak rozmontować wahacz, a to może kiedyś się komuś przyda.

Więcej informacji w wątku "Co dzisiaj zrobiłem przy swoim motocyklu" - strona 106.

  • Like 1
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Pytanie orientacyjne.

TRW ogólnie ma mieszane opinie.

A co powiecie o łożyskach z tej firmy? Taki sam klops, jak wszystkie inne ich produkty?

Raczej nie planuję zakupu łożysk tej firmy, niemniej jednak chcę wiedzieć, czy w razie czego ich unikać na 100%, czy nadają się do ułożyskowania mniej istotnych elementów (o ile w ogóle takowe można znaleźć w motocyklu 🙃).

Edytowane przez maniomen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, darekb1 napisał:

A co sie stalo z trw? 

Nawet w robocie coraz więcej klientów kręci nosem na produkty z tej firmy.

O tarczach sprzęgła słyszałem, że czasami się lipne trafią. Ale o łożyskach właśnie nie słyszałem.

Wiem, że Koyo lepsze i tak dalej, ale tak na prawdę pytanie, kto dla TRW robi łożyska. Chyba że TRW samo sobie je robi i nie zleca tego nikomu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z lozyskami nie wiem. Z przekładkami kiedys mialem problem to fakt. Do samochodu czasem zakładałem hamulce trw i nie bylo problemów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.