Skocz do zawartości

Czy ktoś słyszał o takim sposobie odpowietrzenia hamulców ?


Zdanek
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Hej!

Muszę się was o coś poradzić. 

Podczas wymiany płynu hamulcowego z przodu, niestety zassałem odrobinę powietrza co wiązało się z zapowietrzeniem układu. Próbowałem domowymi sposobami odpowietrzyć układ poprzez pompowanie dźwigni i odkręceniu zaworu, lecz bez rezultatu. Odpowietrzyłem tylko do takiego stopnia że motocykl hamował ale od połowy wciśniętej dźwigni. Zastanawiałem się na zakupem pompki do odpowietrzania ale przed tym zajechałem do słynnego i dobrego mechanika w mojej okolicy. Mechanik powciskał, popatrzył i powiedział.....

Wciśnij do lekkiego oporu dźwignię, zakręć taśmą o manetkę, odkręć zbiorniczek i zostaw na noc....Rano wstaniesz i będzie ok. Pierwszy raz spotkałem się z taką metodą odpowietrzania i dlatego pytanie do Was. Czy ktoś praktykował taka metodę ?

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz spróbować, nic się nie stanie. Mi raz pomogło, ale z doświadczenia powiem - cierpliwości. Tradycyjną metodą da się odpowietrzyć, chociaż czasem trzeba trochę popompować. Jeśli klamka łapie od połowy dopiero to sporo tego powietrza tam masz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mam ABS

Sporo poszło powietrza ponieważ kilka razy młody pomocnik wcisną mi klamką przy pustym zbiorniczku :(

Właśnie jestem po zakończonej próbie odpowietrzania z wciśniętą klamką i jak by trochę lepiej ale to jeszcze nie to ....

Podjąłem decyzję o zakupieniu pompki do odpowietrzania. Przyda się teraz jak i na pewno potem. 

Jak by ktoś chciał wymienić płyn i będzie w mojej okolicy to zapraszam:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba był temat o odpowietrzaniu  hamulcy z ABS jak i bez

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic ci to nie da, powietrze poszło do pompy ABS a z tamtąd to ciężko go się pozbyć. Mi się nie udało, i próbowałem wszystkiego. Po wizycie w serwisie Suzuki i pośpiechu pod komputer dopiero udał się rozwiązać problem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to ładnie...Podjadę jutro do mechanika, może coś wskóra bo Suzuki u mnie niestety nie ma.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trik z klamką, polega na tym iż powietrze "grawitacyjnie" ucieknie do góry. Uchylenie klamki powoduje iż jest otwarty przepływ między przewodem a zbiornikiem. Zawsze z tego korzystam jak mam czas. Sprawa druga, to pomaga gdyż pompa jest najwyższym punktem, a dodatkowo w tym moto nie masz odpowietrznika na pompie. Jeśli masz poziomo wyjście z pompy można dać Banjo z odpowietrznikiem.

Teraz sprawa ABS, niestety długie przewody i umiejscowienie pompy powoduje że powietrze lubi się tam chować, trzeba po prostu to przepompować (w Suzuki niestety pompa nie ma odpowietrzników tak jak np. w Hondzie). Owszem Suzuki robi to przez kompa wymuszając pracę pompy, jeśli nie masz takiej możliwości możesz jeszcze spróbować odpowietrzyć na włączonym (odpalonym) motocyklu to czasem pomaga.

Niestety jednej rzeczy nie da się zastąpić niczym czyli ilości przepchanego płynu. w Standardowym Moto z pompką podciśnieniową w 30min ogarniesz cały układ z 500ml płynu, w ABS 3 godziny i czasem litr jak nie więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trik z klamką sam stosowałem ale  jak  się zglebić w zasadę i budowę samej pompy hamulcowej  to nie ma sensu i nie powinno to działać ponieważ  przepływ pomiędzy przewodami/zaciskami jest otwarty wtedy kiedy nie jest wciśnięta klamka

Po wciśnięciu klamki właśnie zmykamy połączenie przewody/zaciski ze  zbiorniczkiem wyrównawczym

Chyba ze jestem pijany i patrząc na obrazek poniżej źle go rozumiem, wciskając klamkę fioletowy tłok przesuwa się i zamyka połączenie ze zbiorniczkiem

 

Jedyna opcja na co ten trik mógłby pomóc to na pozbycie sie powietrza  które było by pomiędzy przednią  a tylną uszczelką na fioletowym tłoku na zdjęciu poniżej są pokazane dwie uszczelki i wolna przrestrzeń pomiędzy tłokiem a korpusem pompy

 

Jak sie mylę to prosze mnie wyprowadzić z błędu 😬

Screenshot 2021-07-30 at 13-44-56 Tytuł Disk Brake Master Cylinder Assembly, Types, Pros Cons (Part 3).png

 

 

giphy.gif

Edytowane przez bald
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że zależy to od rodzaju pomp jak obieg jest zrealizowany, natomiast mam dziwne wrażenie że pierwszy rysunek jest źle, i otwór jeśli pojedynczy występuje pomiędzy uszczelnieniami. Natomiast źle użyłem stwierdzenia że otwiera przepływ między przewodem a zbiornikiem (chodziło mi o położenie portu przepływu względem tłoczka). Kurde aż muszę sprawdzić. Poniżej rysunek z recall'u pomp w GSXR.

Z budowy wynika z tego że wciśnięcie klamki powoduje tylko wzrost ciśnienia w układzie który w jakiś sposób ułatwić przepływ bąbli powietrza, jeśli mówimy o tej technice.

iucddPp.jpg

Edit: Dodatkowo pomijamy fakt tego jak działają uszczelnienia na tłoczkach, wydaje mi się że ich konstrukcja, jest taka a nie inna, aby pracowały jak zawór jednokierunkowy.

Edytowane przez Luke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według mnie na 99,9% przy nie wcisnietej/w normalnej pozycji dźwigni otwór musi być odsłonięty, jak rozpychasz klocki albo wciskasz tłoczki to płyn bez problemu wędruje do zbiorniczka jak by otwór był za uszczelnieniem to nie  wcisnąłbyś tłoczków przecież,  bo na uszczelnienie działałbyś siła  czyli to samo jak byś wciskał dźwignię wiec płynu byś wtedy nie przepchał do zbiornika 

 

Czy rodzaj pompy ma znaczenie?

 wydaje mi sie ze niema znaczenia, ponieważ  zasada działania jest taka sama, ten gif u góry pokazuje  wszystko, uszczelnienie musi minąć otwór do zbiorniczka zebu zassać płyn do przewodów i taki system  jest chyba we wszystkich pompach, ale mogę sie mylić jak kazdy :)

 

Edytowane przez bald
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pompa samochodowych, czy jedno czy dwu sekcyjnych zawsze są dwa otwory na sekcję, w moto widzę jedną..... W klasycznej samochodowej (tu jest dwu sekcyjna) pompie:

 

" według mnie na 99,9% przy nie wciśniętej w normalnej pozycji dźwigni otwór musi być odsłonięty, jak rozpychasz klocki albo wciskasz tłoczki to płyn bez problemu wędruje do zbiorniczka jak by otwór był za uszczelnieniem to nie  wcisnąłbyś tłoczków przecież,  bo na uszczelnienie działałbyś siła  czyli to samo jak byś wciskał dźwignię wiec płynu byś wtedy nie przepchał do zbiornika  " - wydaje mi się że tak pracują hydrauliczne hamulce rowerowe. Nie ma zbiorniczków wyrównawczych, układ jest napełniony stałą ilością płynu, wciskając klamkę przesuwasz cała stała objętość. W hydraulikach rowerowych klocki nie dotykają tarczy przez pompowanie wstępnie klamką, zawsze wykonują pełny ruch. a Wersji jedno tłoczkowej kompensacja zużycia drugiego klocka jest mechaniczna nie hydrauliczna.

Edytowane przez Luke
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w 3:10 min mówią o braku drugiej dziurki bez "compensating port"

 

a ten port to w sumie nic takiego nie robi :

 

The compensating port is used to allow the master cylinder piston to quickly return to the unapplied position, as well as compensate for fluid expansion or contraction from changes in temperature

 

Godzinę temu, Luke napisał:

Edit: Dodatkowo pomijamy fakt tego jak działają uszczelnienia na tłoczkach, wydaje mi się że ich konstrukcja, jest taka a nie inna, aby pracowały jak zawór jedno kierunkowy.

no bo tak to chyba działa, uszczelnienie ma tak zaprojektowaną wargę ze przy wzroście ciśnienia siła docisku uszczelnienia do obudowy sie zwiększa, jak podasz ciśnienie od drugiej strony to przejdzie lekko, to samo jest w simmeringach

 

Teoretycznie  biorąc pod uwagę możliwość przepuszczania płynu przez uszczelniacz w przeciwnym kierunku istnieje możliwość  ze uszczelnienie zatrzymuje sie przed otworem  do zbiorniczka i płyn przedostaje sie pomiedzy obudowa a uszczelnieniem ale  to juz chyba za bardzo pojechałem z fantazją :D takie zjawisko chyba jest/było wykorzystywane np w pompkach do roweru :) w takich  w których tłoczysko było zrobione  kawałka skóry

Edytowane przez bald
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie oglądałem całego w pracy ciężko;p..tak jak myślałem w wersji jedno portowej, jest to między uszczelnieniami, z tym że w moto najwyraźniej zaworem jest uszczelnienie.. Dzięki @bald za konstruktywną dyskusję. Jak będę miał chwilę to wrócę do mechaniki płynów i prawa Bernoulliego aby wyjaśnić sens wciskania klamki na noc, na ten przykład.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok ja również dziekuje  za dyskusje na poziomie :D  jak coś się dowiesz  to pisz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Zdanek napisał:

Tak mam ABS

Sporo poszło powietrza ponieważ kilka razy młody pomocnik wcisną mi klamką przy pustym zbiorniczku :(

Właśnie jestem po zakończonej próbie odpowietrzania z wciśniętą klamką i jak by trochę lepiej ale to jeszcze nie to ....

Podjąłem decyzję o zakupieniu pompki do odpowietrzania. Przyda się teraz jak i na pewno potem. 

Jak by ktoś chciał wymienić płyn i będzie w mojej okolicy to zapraszam:)

no to juz poodpowietrzales , albo serwis albo komp  do tego najlepiej regeneracja pompy i idzie bez problemu albo dobra pompa odpowietrzajaca

4 godziny temu, Luke napisał:

Trik z klamką, polega na tym iż powietrze "grawitacyjnie" ucieknie do góry. Uchylenie klamki powoduje iż jest otwarty przepływ między przewodem a zbiornikiem. Zawsze z tego korzystam jak mam czas. Sprawa druga, to pomaga gdyż pompa jest najwyższym punktem, a dodatkowo w tym moto nie masz odpowietrznika na pompie. Jeśli masz poziomo wyjście z pompy można dać Banjo z odpowietrznikiem.

Teraz sprawa ABS, niestety długie przewody i umiejscowienie pompy powoduje że powietrze lubi się tam chować, trzeba po prostu to przepompować (w Suzuki niestety pompa nie ma odpowietrzników tak jak np. w Hondzie). Owszem Suzuki robi to przez kompa wymuszając pracę pompy, jeśli nie masz takiej możliwości możesz jeszcze spróbować odpowietrzyć na włączonym (odpalonym) motocyklu to czasem pomaga.

Niestety jednej rzeczy nie da się zastąpić niczym czyli ilości przepchanego płynu. w Standardowym Moto z pompką podciśnieniową w 30min ogarniesz cały układ z 500ml płynu, w ABS 3 godziny i czasem litr jak nie więcej.

co ma pomoc odpalenie silnika ? musialby jechac naciskac hamulec do zablokowania a drugi w tym momencie odpowietrzac , zawory w pompie sa zamkniete gdy abs nie dziala , mowie caly czas o bandicie . w innych motocyklach np w bmw jest prosciej bo nie potrzeba interfejsu 

 

Edytowane przez benywariat
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, bald napisał:

Po wciśnięciu klamki właśnie zmykamy połączenie przewody/zaciski ze  zbiorniczkiem wyrównawczym

Widzę, że mnie uprzedziłeś. Swoją droga takich szamanów bym unikał🤨

Miałem takie przypadki, że kilka dni postał i klamka wracała do normy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, benywariat napisał:

no to juz poodpowietrzales , albo serwis albo komp  do tego najlepiej regeneracja pompy i idzie bez problemu albo dobra pompa odpowietrzajaca

co ma pomoc odpalenie silnika ? musialby jechac naciskac hamulec do zablokowania a drugi w tym momencie odpowietrzac , zawory w pompie sa zamkniete gdy abs nie dziala , mowie caly czas o bandicie . w innych motocyklach np w bmw jest prosciej bo nie potrzeba interfejsu 

 

To akurat nie jest żaden mój autorki pomysł, wyczytałem na amerykańskim forum Suzuki. Po pierwsze w GSXF nie wiem czemu (jeszcze), na postoju na odpalonym silnik po wciśnięciu klamki hamulca pracuje pompa (przynajmniej słuchać jej reakcję), czy to jest budowanie ciśnienia czy coś innego, cholera wie. I sprawa druga jest dosyć prosta. Wiele ludzi mówi o ostukiwaniu przewodów aby wymusić ruch powietrza, odpalony motocykl cały drga co ułatwia tą sytuację. Podobno pomogło komuś, mam okazję teraz sprawdzić i zobaczymy. Jak nic nie pomoże to trudno. Problem pozostałości powietrza w układzie w motocyklach z ABS to tony materiału do przeczytania, każdy szuka sposobu, bez użycia interfejsu.

Edytowane przez Luke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie eureka. 
Pompka wraz z oszukiwaniem i ponowna próba zostawienia wciśniętej klamki na cała noc pomogła. 
Bandzior hamuje jak ta lala :) 

Na szczęście obyło się bez komputerów. 

Ostukiwaniem a nie oszukiwaniem :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Zdanek napisał:

Panowie eureka. 
Pompka wraz z oszukiwaniem i ponowna próba zostawienia wciśniętej klamki na cała noc pomogła. 
Bandzior hamuje jak ta lala :) 

Na szczęście obyło się bez komputerów. 

Ostukiwaniem a nie oszukiwaniem :) 

jak długo ostukiwałeś przewody na odpalonym moto z wciśnietą klamką? 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem okazję sprawdzić, czy odpowietrza na uruchomionym silniku coś zmienia, ale niestety nie widać różnicy. Jedyne co, jak pisałem, same drgania motocykla mogą pomóc.

Edytowane przez Luke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak podejrzewałem.

A powiem taką ciekawostkę że sama skuteczność odpowietrzenia zależy też od zacisków  ja mam u siebie inne zaciski i o ile wcześniej miałem TOKICO 4 tłoczkowe to nie było szans uzyskać zadowalającej twardości klamki i stosowałem przeróżne sposoby, i niby hamowały zajebiście ale to nie było to, czuć było ze gdzieś jeszcze jakieś kilka bąbli zostało, po zmianie  jakoś miesiąc temu na 4 tłoczkowe NISSIN odpowietrzanie poszło gładko i bez problemu w 10 min i klamka inaczej się zachowuje.

Nie mówię tu o wszystkich  zaciskach TOKICO ale pewnie trafiają się jakieś  lepsze i gorsze modele

 

W sieci można przeczytać tematy związane z gumowatą klamką i słabymi hamulcami  przy zaciskach  TOKICO  i również można znaleźć kilka tematów w których polecają zmienić TOKICO na NISSIN, i wiele osób ocenia zmianę na PLUS,  z czego to wynika? nie wiem pewnie z budowy samego zacisku, umiejscowienia odpowietrznika itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nissin zawsze miał dobre zaciski OEM szczególnie seria poniżej:

 

ccaff657fc6a741ea8f1d2a2bd8e8847.jpg

 

Występowały w różnych konfiguracjach tłoczków 32/30 (do pompy 17,46mm), 34/30 (do pompy 19mm). Sam mam przeszczepione do Hornet 600 na Włoskich adapterach Bull SC, i działają super, mimo tego że to nie są konstrukcje pełnym obiegiem płynu. Jakie masz przeszczepione? Wymagało to adapterów?

Edytowane przez Luke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie złote, moje też  wymagały adapterów a pochodzą od HONDA CBR 600 F4 PC35 99-00  tłoczki chyba 32/34 + pompa 19mm

 

Edytowane przez bald
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.