Skocz do zawartości

Mad Jaro
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przymierzam się do skonstruowania shift light do naszych dziorków.

Wie może ktoś z was jakie przewody przy liczniku są odpowiedzialne za z czytywanie obrotów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a masz jakiś schemacik też bym sobie coś takiego zmontował

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym od Ciebie kupił, bo w Dziorze by mi się przydało, nie chcę zerkać co i raz na obrotomierz. A jeszcze lepsze byłyby dwie diody, różnych kolorów, chyba, że da radę jedną tak zrobić. Okolice 4rpm zielona, 8rpm żółta, i lekko przed odcinką czerwona.  :rolleyes: Mogą być małe, żeby tylko gdzieś mięszy zegarami to przykleić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to wy nie slyszycie/czujecie ze juz pora ze zmiana biegu? dla mnie takie rzeczy to zbedna p*****la. po za tym to nie dziala tak ze tylko jak wysokie sa obroty to kaze ci zmienic bieg...to troche bardziej skomplikowane...dziala mniej wiecej tak ze jak dajesz w rure ostro to nie wyswietla sie zmiana biegu-mimo ze dochodzisz do zamkniecia obrotomierza...jedynie wtedy gdy chwile jedziesz w miare optymalnym zakresie obrotow i mozna juz zmienic bieg bez uszczerbku na komforcie jazdy i przyspieszeniu. I powiem tak...mialem tydzien cos takiego (sluzbowe pozyczone) to na poczatku czlowiek spojrzal na to (ale bardziej wlasnie po to zeby rozkminic jak to dziala) a pozniej traktuje to jak licznik przebiegu...po za tym w bajku to by moglo dzialac jakby bylo wyswietlane na szybce w kasku...a tak i tak musisz oderwac wzrok od drogi i spojrzec na zegary - wiec zo za roznica czy na kolor spojrzysz/strzalke w gore w dol czy na obrotomierz gdzie stoi... ja tam wole patrzec na droge mimo wszystko :P

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to w takim razie miałeś shifta analogowego on ma opóźnienie shift light na mikro procesorze nie ma opóźnienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W shiftlight-cie chodzi chyba o to żeby tak mocno nap*****ało światłem żebyś zauważył nie odrywając wzroku od drogi ? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram Cielaka. Dla mnie to zbędny duperel. Jak kierowca nie czuje/słyszy, że czas na zmianę biegu to dupa jest a nie motocyklista.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to w takim razie miałeś shifta analogowego on ma opóźnienie shift light na mikro procesorze nie ma opóźnienia

 

 

wybacz ale chyba sie mylisz...to nie jest takie glupie urzadzenie...skoro butujesz do odciny to urzadzenie sie nie wlacza bo po h*j - jaka to moze byc ekonomiczna jazda?:D ktos wali pedal w podloge i jak dojdzie do 2,5tys obrotow to nagle odpuszcza bo mu sie lampa wlacza?:D no wyluzujcie:D to urzadzenie dzialalo przynajmniej w tej tojce u nas tak ze jedynie przy poruszaniu sie chwile (4-10sek) z ta sama predkoscia obrotowa wskakiwala strzaleczka...a wiec - jedziesz sobie luzno - i spokojnie mozesz wpiac wyzszy bieg i dalej bedziesz jechal tak samo ok ale mniejsze obroty = mniejsze spalanie.

 

spieram sie tak poniewaz testowalem kilkukrotnie to urzadzenie wlasnie po to aby wyczaic jak dziala. zajelo mi to kilka jazd a uwazam sie jednak za inteligentnego ;)

 

wracajac do tematu :D jak chcecie robic choinke z bandziora to wam nikt nie zabroni panowie :) niemniej jednak jak w aucie mozna spokojnie spojrzec na blacik i zobaczyc czy "juz" zmieniac biegi tak w bajku ktory przesuwa sie tyle m/s to ja jednak wole patrzec na droge :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to w takim razie miałeś shifta analogowego on ma opóźnienie shift light na mikro procesorze nie ma opóźnienia

 

Czy aby na pewno? :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Jak jade gdzieś do pracy/szkoły to oczywiście, że mi to zbędne, albo na niedzielną popołudniową przejażdżkę. Ale jak jadę do miasta na noc, pozapier. z paroma sprzętami, zazwyczaj sporo mocniejszymi i głośniejszymi, to ja musze drzeć ile wlezie i nie mam czasu na zerkanie na obrotomierz co 10s tylko ogarniam co się dzieje przede mną i staram się ich nie zgubić. A zielona żółta czerwona przydałaby mi się, bo kiedyś zredukowałem za ostro i na odcine zszedłem przy dosyć mocnej prędkości, trochę się wystraszyłem o silnik...

 

Mi jak najbardziej przydałby się taki gadżet.

 

 

 

 

btw. To nie jest temat "Po co mi shiftlight" tylko człowiek chciał podpowiedzi jak go zbudować samemu!

Edytowane przez Kaban
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

btw. To nie jest temat "Po co mi shiftlight" tylko człowiek chciał podpowiedzi jak go zbudować samemu!

 

To samo chciałem powiedzieć..czepili się tego "po co" ? jak nikt tutaj o to nie pyta ;) a swoja droga wole shiftlighta od podgrzewanych manetek :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Równie dobrze można stworzyć temat, po co Wojteckiemu takie kierunkowskazy  :D

 

sorry za ot  :D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno? :>

 

 

tak na pewno

 

mikroprocesor też ma opóźnienie rzędu 0,01 sek. ale to jest nie zauważalne

Edytowane przez szoter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie Shift light niema nic wspólnego z ekonomiczna jazda, ani stylem jazdy - jest to światełko które ma się zapalić po przekroczeniu ustawionej liczby obrotów i tyle (informując np. że należy wrzucić wyższy bieg).

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak na pewno

 

mikroprocesor też ma opóźnienie rzędu 0,01 sek. ale to jest nie zauważalne

 

A jak działa analogowy shiftlight?

A czemu mikroprocesorowy shift light ma opóźnienie akurat 0.01 sek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha i jeszcze jedna kwestia - Shiftlight to nie może być dioda - to musi być fest żarówka żebyś bez patrzenia na zegary wiedział że się świeci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie Shift light niema nic wspólnego z ekonomiczna jazda, ani stylem jazdy - jest to światełko które ma się zapalić po przekroczeniu ustawionej liczby obrotów i tyle (informując np. że należy wrzucić wyższy bieg).

 

od tego trzeba zacząć bo część osób myli pojęcia..Cielak nie wiem co Ty tam miałeś ale na pewno nie było to shiftlight

 

tutaj koleś zrobił sobie do hondy civic takie bajer

 

http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?75606-ShiftLight-w%B3asnej-konstrukcji-DIY-)

Edytowane przez wojtecki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak na pewno

 

mikroprocesor też ma opóźnienie rzędu 0,01 sek. ale to jest nie zauważalne

 

oj to tu sie grubo mylisz. Taki układ to nie tylko opóźnienie procesora. Dochodzi do tego opóźnienie załączenia tranzystora, dioda też wymaga jakiegoś tam czasu na włączenie się. Jak się wszystko policzy to nie jest tak łatwo.

 

 

Sam robię coś takiego z tą różnicą że buduje cały komputer pokładowy do bandziorka. Prace chwilowo stoją bo czekam na paczkę z cześciami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak działa analogowy shiftlight?

A czemu mikroprocesorowy shift light ma opóźnienie akurat 0.01 sek?

 

 

otóż dlatego że shift light analogowy zmienia impulsy na napięcie i dopiero to napięcie porównuje z ustawionym napięciem granicznym i jeśli pierwsze napięcie jest wyższe dopiero zalapa lampke a to zajmuje czas i bardzo często jest tak ze shift light działa z dość duzym

 

natomiast shift light oparty na mikroprocesorze mierzy czas pomiędzy każdym z impulsów cewki zapłonowej i na tej podstawie oblicza prędkość obrotową wału, dzięki temu pomiar trwa ułamek sekundy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od tego trzeba zacząć bo część osób myli pojęcia..Cielak nie wiem co Ty tam miałeś ale na pewno nie było to shiftlight

 

tutaj koleś zrobił sobie do hondy civic takie bajer

 

http://www.civicklub.pl/fi/__vbb/showthread.php?75606-ShiftLight-w%B3asnej-konstrukcji-DIY-)

 

 

heh to wychodzi ze ja mialem shiftlighta vol 2 ;P czyli ze ma jakiekolwiek pobudki takie cos (tu akurat zmniejszenie paliwozernosci)... bo skoro panowie wam potrzeba diodki zeby wiedziec ze sie jest na ok np 8tys obrotow to gratuluje... ja jak jade to wiem w jakim zakresie obrotow wlasnie sobie plyne :D

 

ale jeszcze raz zaznacze - jak ktos chce zrobic z bandziora choinke to luzik :D

 

p.s. jedynie jakie widze uzasadnienie dla takiego czegosc to tak jak Kaban kiedys pisal - zeby postawic malego B z 2ki na kolo to trzeba scisle obroty - wtedy ok - z tym ze musialby taki shiftlight dzialac z duza precyzja - a z tym jak widzimy moze byc problem (to co pisal szoter jesli to jest prawda) nawiasem

 

sorki za offfa pod tytulem na h*j ten sziftlajt :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W civicach ufo masz dwa rodzaje diod, po dwoch stronach predkosciomierza, z kazdej strony po 4 czy 6 diod po jednej stronie masz rev (typowy shiftligh - po 2 diody zapalajacy sie po 5800, 6000 itd) a po drugiej stronie masz "eco" w zaleznosci od obrotow-wcisniecia gazu to gasna albo sie zapalaja.

Typowe shiftlighy macie w sportach gsx'rach czy nawet w gsx'fach 650, nie wiem czy w 1250 tez je montowali.

 

 

w gsx'rach mozna je ustawic gdzie sie chce, zreszta jak w wiekszosci:

 

http://www.youtube.com/watch?v=MZ3yyIueyrQ

Edytowane przez serch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

otóż dlatego że shift light analogowy zmienia impulsy na napięcie i dopiero to napięcie porównuje z ustawionym napięciem granicznym i jeśli pierwsze napięcie jest wyższe dopiero zalapa lampke a to zajmuje czas i bardzo często jest tak ze shift light działa z dość duzym

 

natomiast shift light oparty na mikroprocesorze mierzy czas pomiędzy każdym z impulsów cewki zapłonowej i na tej podstawie oblicza prędkość obrotową wału, dzięki temu pomiar trwa ułamek sekundy.

 

Otóż - Nie. Wiesz jak działa najprostszy przetwornik f-u i od czego zależy jego czas reakcji (zmiany napięcia na wyjściu) na zmianę częstotliwości

na wejściu? Może być z elementów dyskretnych, może być scalony - i tak na moje oko będzie to max 4 suwy (od zapłonu do zapłonu).

 

 

Postaw się na miejscu programisty mikroprocka i zastanów się w jaki sposób i jakiej wielkości fizycznej wykonał byś pomiar,

ile wewnętrznych struktur uC będzie zaprzegnięte do pomiaru tej jednej(?) pierdoły. Na to że procek żyje w okół tej właśnie czyności

zużywając swoje zasoby czasowe. Ale ten czas jest niczym (ale jest!), przy tym, że uC musi zmierzyć przynajmniej pół okresu (czas

trwania wysokiego lub niskiego stanu) innaczej nie będziesz w stanie powiedzieć jaką częstotliwością masz do czynienia. A co jak nie

trafisz od razu na początek okresu (bo w 99.9999% nie trafisz)?? Będziesz musiał poczekać aż do jego początku. Jeżeli będziemy liczyć od

zapłonu do zapłonu a nie z czujnika będzie to samo. Mogę tak jeszcze trochę posmęcić bo zawodowo programuję także procki ;)

 

Reasumując, procek potrzebuje min. 4 suwów + trochę lub najcześciej do 8 suwów tłoka + trochę aby stwierdzić czy zapalać żarówkę czy nie.

Czy to mało? To tyle teorii. Kilka mniej ważnych kwestii pominąłem ale przy projektowaniu też trzeba by je wziąć pod uwagę. Gdybym robił

to dla siebie i tak robił bym na procku ale nie o tym dyskutujemy :) Zapraszam do dyskusji.

 

A tak przy okazji, cyfrowe "cokolwiek" jest zrobione z "analogowego" czegokolwiek więc siłą rzeczy szybsze będzie to analogowe :)

Siła procesora tkwi w tym, że przetwarza w czasie niezauważalnym dla człowieka i czyni prostymi pewne sprawy które analogowo

były by dużo trudniejsze do zrelalizowania.

Edytowane przez Tolinek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc, impulsy wg. schematu zliczane są z cewki zapłonowej, przewód impulsowy który biegnie z cewki do licznika (dokładnie obrotomierza z ang. tachopulse) jest to według schematu czarny z żółtym paskiem.

 

Teraz trzeba by się pogłowić jakiej konstrukcji są te impulsy i w jakiej postaci jak je podać do mikroprocesora.

 

 

Tolinku posiadasz jeszcze może ten wykresik zmiany napięcie pływaka - litry ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam lepszy pomysł: LM331 + peryferia + zener + trazystor i jebitna czerwona żarówa - koszt pewnie z 5-10 zeta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam lepszy pomysł: LM331 + peryferia + zener + trazystor i jebitna czerwona żarówa - koszt pewnie z 5-10 zeta

 

No i jeszcze kondensatorek. I taniej się nie da :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.