Skocz do zawartości

Oświetlenie W Motocyklu


THOMAS
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem usystematyzować odnosząc się ogólnie do motocykli.

W klasycznych motocyklowych wersjach N najczęściej występuje żarówka H4. Piszę najczęściej bo w nowoczesnych maszynach coraz częściej pojawiają się układy z dwiema żarówkami (np. BMW) Cechą charakterystyczną h4 jest to że posiada dwa oddzielne układy świecące. Żarówka taka posiada 3 piny (bolce) odpowiednio masa, światło mijania, światło drogowe. W zależności od potrzeby załączamy odpowiednią fazę świecenia. Jeśli chodzi o ulepszanie efektywności działania reflektorów posiadających fabrycznie zastosowaną żarówkę H4 to mamy trzy rozwiązania.

Pierwszym najprostszym jest po prostu zakup nowej żarówki. Trzeba wam wiedzieć że każda żarówka w swojej budowie posiada gaz który z biegiem czasu zużywa się i traci swoje właściwości. Właściwości tracą też elementy rozbłyskowe w samej żarówce na co mamy wpływ oraz elementy rozbłyskowe w reflektorze na co wpływu niestety nie mamy. Nie polecam mycia czy płukania reflektora.

Drugi sposób to zakup "lepszej żarówki". Nie polecam tanich tak zwanych chińskich rozwiązań. Piszę tak zwanych bo mam świadomość że 90% żarówek produkuje się w Chinach;) Owe tak zwane to cudowne H4 z efektem xenonu za jedyne 9,99pln w markecie. Umówmy się za te pieniądze to można sobie kupić zapaliczkę i to wcale nie jakąś super. Dobra moim zdaniem markowa żarówka to wydatek rzędu 40-70pln. Żarówki philipsa posiadają bardo dobre parametry dotyczące żywotności jak też samej sprawności świecenia. I tu wracam do kwestii starego reflektora. Jeśli rozbłyśnik jest w złej kondycji do lepszego świecenia potrzebny nam będzie nowy reflektor.

Trzeci sposób usprawnienia oświetlenia H4 to zastosowanie zestawu bi-xenonowego H4. Z tego co wiem taki zestaw nie posiada homologacji i jest to nic innego jak bardzo wymyślny patent. Xenonowy palnik za pośrednictwem elektromagnesu zmienia swoją pozycję w wyniku czego pełni rolę świateł mijania oraz świateł długich. Wiele osób na forum rozpisywało się na temat tego rozwiązania oraz stosowania xenonu bez spryskiwaczy i samo poziomowania. Osobiście zastosowałem to rozwiązanie w moim motocyklu i byłem bardzo zadowolony. Światła ustawione miałem zgodnie z przepisami i podczas rocznej eksploatacji oraz ponad 8000km w Polsce i Europie ani razu nikt nie mrugał światłami a polcicja podczas dwóch kontroli drogowych nie zadawała żadnych pytań. Na marginesie kolega który śmigał ze mną samochodem po europejskich autostradach uznał że moto z xenonem nie przeszkadzało mu w lusterku i zdecydowanie byłem lepiej widoczny. Dobrze mieć jednak przy sobie zwykłą żarówkę bo trzeba wam wiedzieć że w przypadku czepialskiego Policjanta który ma chęć zabrać dowód rejestracyjny za coś takiego wystarczy przy nim wymienić żarówkę i policjant nie ma wtedy prawa zatrzymać tego dokumentu. To samo jest z podgięta tablicą rejestracyjną.. wystarczy wyprostowaćwink.gif

 

Tyle na temat układów z żarówką H4. Przejdźmy teraz do motocykli z owiewką gdzie sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. O ile starsze motocykle z owiewką np. Bandit czy VFR montowane miały żarówkę H4 o tyle w nowszych motocyklach pojawiły się układy z dwiema żarówkami w których każda ma swoją funkcję odpowiednio świateł mijania i świateł drogowych. Nowoczesne reflektory dzieli się na klasyczne rozbłyśnikowe oraz soczewkowe. Zaletą reflektora soczewkowego jest niewielki rozmiar samego reflektora oraz o wiele precyzyjniejsze doświetlenie drogi (tu działa optyka). Oczywiście teoretycznie ponieważ znawcy tematu wiedzą że zastosowane soczewki w roczniku 2000- 2004 były marnej jakości i poleca się ich zamianę (nie polecam robić tego samemu ale jak ktoś chce namiar do kolegi z forum który się tym profesjonalnie zajmuje piszcie na PW).

W układach dwu żarówkowych najczęściej spotyka się żarówki H1, H7 oraz HB3 z HB4. W każdym z przypadku ulepszanie oświetlenia możemy wykonać poprzez kroki podane dla przykładu żarówki H4. Wymiana na nową, wymiana na lepszą lub zastosowanie odpowiedniego palnika xenonowego (dla każdego typu żarówki producenci oferują dedykowane zestawy). W przypadku pojedynczego zestawu mamy do wyboru ulepszenie wyłącznie świateł mijania. Można oczywiście kupić zestaw z dwiema przetwornicami i zmodyfikować obydwa źródła światła ale to już troszkę bardziej kosztowne. Jeśli w swoim moto macie układ z dwiema żarówkami HB – 3 dla świateł drogowych i 4 dla świateł mijania to podwójny zestaw xenonowy musi mieć dwa różne źródła światła. Piszę o tym dla tego że żarówki HB3 i HB4 są do siebie bardzo podobne.

 

W przypadku xenonu w motocyklu to dodam jeszcze jedno.. Osobiście dbam w moto o czystość reflkektora bo jest to moje bezpieczeństwo.. Zabrudzenia na reflektorze po pierwsze rozpraszają światło a po drugie znacząco ograniczają świecenie reflektora i przy xenonie na prawdę to widać! jeszcze jedną kwestią jest to że jak się szykuje motocykl do podróży to po załadowaniu warto podjechać na stacje i skorygować ustawienie swiatła.. Wiadomo że motocykl z dociążonym tyłem będzie świecił do góry.. Jak ktoś ma troszkę pojęcia to można regulacji dokonać samemu np w garażu robiąc linię na ścianie..

 

Ostatnia kwestia.. tak do przemyślenia..

Jak Was zatrzyma policjant to pamiętajcie ze to tez jest człowiek.. Jak nie będziecie udawać przed nim kretyna tylko prosto i zwięźle walniecie skruchę że świadomie zmieniliście żarówkę na xenon mimo że reflektor nie posiada homologacji natomiast zrobiliście to dla tego że znacząco poprawia on doświetlenie drogi oraz widoczność na drodze co diametralnie poprawia wasze bezpieczeństwo na drodze. Warto też dodać że przynajmniej dwa razy w miesiacu kontrolujecie wysokość słupa światła i że zawsze jest on ustawiony deko poniżej dopuszczanej normy;) Kwestia żeby się wykazać że coś o tym wiecie a nie opowiadacie bajki.

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez jab2
  • Upvote 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W uzupełnieniu wypowiedzi kolegi THOMAS

A oto modele żarówek reflektora przedniego jakie stosowane są w Bandycie

 

ihost_1330686935__h4.jpg

 

H4-Posiada dwa włókna(żarniki) do mijania i długich stosowana we wszystkich wersjach z owiewką " S" do 2000r. oraz wszystkich od początku produkcji do 2009 roku wersjach "N"-tzw golas bez owiewki

 

ihost_1330688325__588_1243111066.jpg

 

ihost_1330687018__h7.jpg

 

H7-Posiada tylko jedno włókno(Żarnik)Stosowana w wersji "S" we wszystkich modelach 650 olej i woda oraz 1250 do 2009r plus 1200s z roku 2006

 

ihost_1330688331__20_1200769296.jpg

 

ihost_1330686972__hb4.jpg

 

HB4-Posiada tylko jedno włókno(Żarnik) Stosowana w wersji "S"(owiewka z dwoma soczewkowymi) od 2000 do 2004 oraz 1200 2005 (światła mijania)

 

ihost_1330686993__hb3.jpg

 

HB3-Posiada tylko jedno włókno(Żarnik)Stosowana w wersji "S"(owiewka z dwoma soczewkowymi) od 2000 do 2004 oraz 1200 2005 (światła drogowe)

 

ihost_1330688340__295_1218106566.jpg

 

Więcej o bandyckich żarówkach znajdziecie tutaj: http://polishbanditcrew.pl/topic/4748-rodzaje-zarowek-w-poszczegolnych-rocznika-bandziora/

Edytowane przez jab2
Przeniesienie zdjęć na serwer PBC
  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.