Skocz do zawartości

Strojenie B12,5


Daniel
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

 

napisze parę słów o tym jak wyregulowac mieszanke w wersji wtryskowej, a przynajmniej jak ja to zrobilem.

 

o tym jakie AFR jest dobre, jakie czyni silnik najmocniejszym albo najbardziej sprawnym i czemu - juz pisalem. podsumowujac - ekonomika: >14.0:1 - czyli sprawnosc. moc: 12.5 :1-13.5:1. - pali wiecej.

 

 

do tego celu potrzebujemy 2 rzeczy:

 

A ) sposobu korekcji mapy.

B ) zestawu do dokladnego pomiaru AFR + soft do obrobki i analizy danych.

 

 

ad A )

 

ja zaopatrzylem sie w FI Tuner Pro, ktory pozwala mi w czasie rzeczywistym zmieniac wartosci wtrysku, przelaczać się miedzy mapami (1, 2, Zero). PowerCommander czy inny JuiceBox również świetnie się do tego nadają, a może nawet lepiej... (tylko za jaką cenę).

niestety taka operacja na samym ECU moze nie byc skuteczna, a na pewno nie wygodna.. Pierwotne mapy zapisane sa w eepromach, ktore ecu traktuje troche jak czytnik CD bez mozliwosci zapisu. po uruchomieniu kompa, mapy ladowane sa do "pamieci operacyjnej" i tam dalej kompensowane przez sensory (IAP, IAT, HO2, ..). Zewnetrzne boxy sa przewaznie ostatnią fazą "obrabiania" mapy przed puszczeniem jej do układu "wykonawczego", stąd tak wygodna obsluga tych urządzen. w przypadku bazowych map w ECU ograniczeniem moze być rowniez fakt, iż - ich modyfikację mozemy przeprowadzic tylko pare/dziesiat/ razy.

 

proces programowania mapy jest oparty na następujacych po sobie iteracjach dążących do osiągnięcia zadanej wartości. moze byc to proces zautomatyzowany, lub przeprowadzony recznie (tak bylo w moim przypadku).

 

 

ad B )

 

zakupilem zestaw od Innovate Motorsportsa:

 

_DSC6685_resize.JPG

 

 

montaż na motocyklu okazal sie stosunkowo prosty:

 

_DSC6699_resize.JPG

 

_DSC6702_resize.JPG

 

 

"malym" problemem byla sonda lambda, ktora stockowo jest rozmiaru m12, a w zestawie mialem m18. zmusilo mnie to do przespawania wiekszego gniazda w ukladzie:

 

_DSC6712_resize.JPG

 

 

do samych pomiarow musimy jeszcze przytkac PAIRa, zeby nie wpuszczal "lewego" powietrza w uklad. chcemy mierzyc tylko to co wyleci z silnika.

 

_DSC6715_resize.JPG

 

 

i gotowe moto do pomiarow wyglada tak:

 

_DSC6716_resize.JPG

 

 

 

żądny czarów sprawdziłem czy to "w ogóle działa":

 

dawki na maxa - AFR bogaty < 12:1

 

pic01.PNG

 

 

dawki na min - AFR ubogi > 15:1

 

pic02.PNG

 

 

widzimy, ze obszar korekcji, po którym porusza sie FIT jest wystarczajacy do rozsądnej regulacji.. jako ciekawostkę dodam - bardzo słychać różnicę w pracy silnika pomiędzy dwoma skrajnymi ustawieniami AFR 12 vs 16... przy ubogiej mieszance silnik pracuje jakby nierowno i chce odkręcić sie od ramy smile.gif

 

 

no to ładujemy pierwsza mape przewidziana przez producenta na przelot i KN.

 

pic03.PNG

 

 

dodatkowo mam zainstalowany TRE i ciachniety kabelek.. wiec spodziewac sie mozna "mocy".

 

robie pomiar w ruchu austradowym - starajac sie zlapac mozliwie wszystkie kombinacje TPS/RPM - oczywiscie czesc z nich nie jest mozliwa do osiągniecia (2% TPS i 10k rpm).. czesc z nich sie z pokrywa i moze wprowadzac zaklamania, np. inna wartosc AFR mamy przy 10% odkreceniu manety i 4000 rpm wchodzac na obroty, a inna - schodzac. nas interesuje tylko pierwszy przypadek. dodatkowo pojawia sie wiele artefaktów typu - piki duzej ilosci powietrza przy zamknieciu manety na obrotach. nie ma spalania paliwa, a tlenu pojawia sie duzo.. wszystkie tego typu odstajace wartosci musi wyciac recznie, lub napisac reguly "olewajace" w sofcie logujacym.

 

 

i mierzymy:

 

tab02.png

 

 

generujemy macierz mapy (TPS x RPM), najlepiej w rozdzielczosci takiej samej w jakiej mapa zapisana jest w boxie:

 

tab01_resize.png

 

 

patrzymy sobie na nia... i patrzymy... jest fajne- większość wartosci z przedzialu 12.5 :1-13.5:1 czyli mamy "moc". motocykl zbiera się świetnie..

 

 

do celów typowo turystycznych mozna pokusic się o napisanie mapy bardziej ekonomicznej - no to pierwsza próba - zubożamy mieszankę:

 

pic04.PNG

 

 

mala przejazdzka pod domem i mamy:

 

LEAN-map_resize.png

 

 

... i tak aż do skutku - poprawiamy wartosci mapy i mierzymy.. az osiągniemy zadowalający nas rezultat. myśle, ze średnio zdolna małpa po 10 iteracji zrobi GIT mape smile.gif jedyna trudnosc to wyciagniecie "tych" wlasciwych danych do interpretacji.

 

 

 

pozdrawiam

 

Daniel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaje....sta sprawa :) . Czyli zmieniasz mapę zapisaną w box-ie nie ingerując w mapy z motocykla ? Niby jasne . Niby.... Używałeś dwóch programów :

 

1. Zmiana mapy

2. Odczyty AFR

 

 

Ale i tak jestem za cienki Bolek ..... :)

 

Gratuluje pomysłów i wiedzy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

w koncu udalo mi sie wystroic moje B12,5 tak juz na tip-top.. zajelo to kilka bakow paliwa wypalonych na obwodnicy wroclawskiej, ale efekt jest zadowalający:

 

AFR_01.png

 

 

niestety w polaczeniu z TRE jest nawet za ostro. moto jest bardzo "zrywne" przy ruszaniu - poczatkowo podobalo mi sie takie zachowanie, jednak po kilku dluzszych trasach typowo turystycznych - ciagle operowanie sprzeglem meczy. jesli nie uda sie zrobic jakiegos ficzera w TRE, ktory bedzie dzialal tak, ze na pierwszy biegu mamy mape z 1, a na pozostalych mape z 5.. to wyrzuce to ustrojstwo.

 

natomiast z FIT Pro jestem bardzo zadowolony i szczerze polecam. urzadzonko proste, szybkie i robi dokladnie to co potrzeba. mozliwe, ze bede chcial swoje sprzedac pod koniec sezonu, wiec jakby ktos chcial to zrobie dobra cenke :)

 

 

pozdro

 

Daniel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się wlasnie zastanawiałem jak sobie będziesz radził w jeździe w korkach np na półsprzegle i hamulcu :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no pięknie, tylko, że poza tym, że moto jeszcze lepiej zapitala i niewiele pali, niewiele rozumiem :( kiedyś musisz zrobić spota garażowego i wtedy mogę podstwić moje 650 na podobne zabawy :) oby tylko pogoda była, bo ja w deszczu nie lubię :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak wygladaja pomiary po mojej regulacji:

 

bandit%2525201250%252520fi%252520tuner%252520pro.jpg

 

pomiar na hamowni obciążeniowej o dużej bezwładności - rolka 0,5tony - stąd wykres taki gładziutki, ale za to wydaje się być bardzo dokładny.

 

mam zrobione w moto:

 

- przelot

 

- KN

 

- duza dziura w airboxie i bez snorka

 

_DSC6718.JPG

 

- TRE na 5 bieg

 

- wywalone secondary-butterflaje

 

- FI Tuner Pro i AFR wyregulowany na 12,6-13,0:1 (afr praktycznie sportowe na tor)

 

 

to co mnie boli to, ze moc maxymalna jest obcięta przez "odcine"... i to przy ponad 100Nm.. czyli zachowując tendencje momentu - jeszcze nie osiagnelismy teoretycznej mocy maksymalnej. np. podnoszac odcine do 10 000, zyskalibyśmy +5KM i teoretycznie okolice 300km/h.

 

zostalo mi jeszcze wrzucic wydech 4-2-1 bez kata, a na podstawie pomiarow Dale'a jest szansa na kolejne +10KM i +5Nm.. wiec finalnie - agresywnie wystrojone B12,5 ze wszystkimi modami bez ingerencji w mechanike silnika jest w stanie osiągnąć 140KM/130Nm...

 

 

-- EDIT --

 

aaa i jeszcze spalanie. wczorajsze gorki, jazda dosyc spokojna - ale jednak to gorki :) - 6,2/100 - wiec dla mnie git!!

Edytowane przez Daniel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daniel rządzisz.Powiedz ile trzeba zainwestowac $ by miec podobnie wystrojony silnik??tzn wszystkie te urzadzenia nie liczac twojej pracy. Czy wyciecie otworu w obudowie filtra powietrza cos daje z samym filtrem Kn i przelotowym wydechem?? Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pod wrażeniem ... Super!

 

Mi na razie musi wystarczyć przelot, K&N, aTRE - 125KM - 122Nm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystkie modyfikacje robisz za free, tylko tutaj trzeba miec swiadomosc tego co tak naprawdę robisz.. - zubażasz mieszanke.. o ile w przypadku KN i przelotu "glupia" lambda jeszcze cos z tym zrobi. to wszystko wiecej wylatuje juz w kosmos na afry pod 17:1.. - dostarczyles duuuzo powietrza, a paliwo praktycznie bez/zmian. a glupia - bo niezapewniająca osiągów czy optymalnej pracy silnika, tylko spelniajaca normy (euro) i dobre spalanie (5/100). glupia - bo ma wąski przedzial pomaru. i po raz trzeci glupia - bo wyniki odczytywane maja maly impact na mape w ecu..

 

mody muszą iść w parze z regulacja (strojeniem, tuningiem, jak zwal - byleby drozej brzmialo).. inaczej ma to slaby sens.. a nawet psujemy sobie silnik, ktory po prostu sie przegrzewa, pracuje nierówno, trzęsie całą buda...

 

to w co trzeba zainwestowac to dodatkowy box sterujący mapami w ECU (500-1500 zl). i strojenie: samemu za free (potrzebny zestaw pomiarowy z szerokopasmowa lambda), lub autotune za okolice 1500 (czyli juz razem 3000 z PC), lub zlecic napisanie mapy w serwisie: recznie (z 1000 zl) albo przez podpiecie autotuna do powercommander (ze 2 stowki policza).

 

poki mam czas i daje mi to radoche.. to moge wysterowac za free pare motorkow. potrzebujecie tylko kupic sobie boxa (piggybacka, commandera, jak zwal).

 

 

pozdro

 

Daniel

Edytowane przez Daniel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Mam do ciebie pare pytań a mianowicie:

 

- Czy kupiłeś ten sprzęt do pomiaru AFR

- Masz wycięty katalizatorek?

- Jakie masz spalanie? (Miasto/"Zabawa"/Trasa)

- Duży miałeś przyrost mocy, odczułeś zmianę dawki paliwa?

- Czyli zamieniłeś stockową sondę na szeroko pasmową (Nie myślałeś o zachowaniu dwóch sond)

- Podłączyłeś do SSI'a tylko obroty, TPS'a i sondę?

 

I oczywiście czy jesteś "happy" czy w między czasie coś ci się rzuciło że byś zrobił inaczej lub inny sprzęt i oczywiście na co uważać przy montażu.

 

Sorki za tak wyszczególnioną listę pytań i z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż trudno dzięki za odpowiedz i nie marnuję twojego cennego czasu. <_>

 

 

stary, skrobnij pw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spokojnie, nie ma sie co obrazac.. w pierwszej chwili po prostu nie wiedzialem co Ci odpisac.. na wszystkie pytania jest odpowiedziec w moich tematach. a pozniej zapomnialem do tego wrocic.

podsumowujac:

 

 

- Czy kupiłeś ten sprzęt do pomiaru AFR

 

dokladnie to. jest kilka rozwiazan na rynku. mozesz kupic cos bardziej "analogowego" - moze wyjdzie taniej. to rozwiazanie spodobalo mi sie najbardziej i nie zabilo mnie finansowo.

 

 

- Masz wycięty katalizatorek?

 

wtedy - nie

 

 

- Jakie masz spalanie? (Miasto/"Zabawa"/Trasa)

 

takie samo jak poprzednio. bez problemu miesci sie w przedziale 5-10l / 100km - wszystko zalezy od tego jak jezdzisz..

poki nie robisz bezsensownego rozstrojenia, tylko regulujesz w zakresie powiedzmy 15-13.. spalanie nie ma prawa sie zmienic.. jezdzisz "mózgiem" i prawa manetka.. to ze pojawilo sie pare KM i Nm nie oznacza, ze nagle zaczynasz w terenie zabudowanym leciec 110 zamiast 90, itd.. skoro styl jazdy pozostaje taki sam, "robisz dana trase w ten sam sposob", spalisz praktycznie tyle samo paliwa. zmienia sie tylko charakterystyka pracy silnika, to ze szybciej i plynniej wchodzi na obroty, nie lapie tzw. turbo-dziury, nie wywala paliwa do komina, itd..

jasne, ze na poczatku z podniecenia bedziesz napierrdalal na wysokich obrotach i po prostu jezdzil szybciej - wtedy wzrosnie spalanie. jednak po powrocie do "normalnosci" - spalanie bedzie takie samo.

 

 

- Duży miałeś przyrost mocy, odczułeś zmianę dawki paliwa?

 

samo wysterowanie nie sprawia wiekszego przyrostu mocy.. takie regulacja tylko pozwala silnikowi pracowac najbardziej skutecznie i "czysto". to mody dostarczaja wiecej powietrza, pozwalajac wtrysnac wiecej paliwa czy szybciej oproznic komore spalania.

 

 

- Czyli zamieniłeś stockową sondę na szeroko pasmową (Nie myślałeś o zachowaniu dwóch sond)

 

nie. sondę szerokopasmowa uzywasz tylko na czas pomiaru, pozniej odczepiasz i prawdopodobnie nigdy wiecej jej nie uzyjesz (wiec moze warto lepiej pożyczać)..

w przypadku B12,5 sonde stockową odlaczasz calkowicie i rowniez nigdy wiecej jej nie uzyjesz. to dodatkowy modul staje sie Twoją lambdą - ze stalą mapą (pomiarem). IATy, IAPy dzialaja bez zmian i to one pierwsze maja wplyw na wyliczona dawke paliwa. modul stoi na samym koncu.. i bezwglednie modyfikuje stałą maską - to co do tej pory wyszlo w ECU.

 

 

- Podłączyłeś do SSI'a tylko obroty, TPS'a i sondę?

 

tak.. z innych ciekawych - moze jeszcze podlaczyc sie pod speedometer i pokaze Ci predkosc, GPS - bieg i .... to wystarczy, zeby np. obliczac moc i Nm w motocyklu, a w zasadzie jej zmiane.

 

 

- I oczywiście czy jesteś "happy" czy w między czasie coś ci się rzuciło że byś zrobił inaczej lub inny sprzęt i oczywiście na co uważać przy montażu.

 

bylem wchooj hepi. taka regulacje przeprowadze w kazdym moim motocyklu i nigdy nie przesiade sie na archaiczne gaznikowce... silniczek pracuje rowniutko, oddawanie mocy jest bardzo liniowe (wydaje sie jak w elektryku - chociaz nigdy nie jechalem takim).. reakcje na ruch manetki - natychmiastowe... dla mnie - wtrysk+ECU = uber alles.

 

w zasadzie nie ma innej opcji w tej chwili dla B12,5.. moze keidys jak wyjdzie RapidBike to tym bym sie zainteresowal.

 

 

pozdro

 

Daniel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedz :)

 

Już podjąłem decyzje a mianowicie zestaw SSI4 + transport z US wyszło prawie 1500zł (drogi dolar) i jesze FIT pro 799 + transport na szczęście z PL jakieś 20PLNów wyszło 400zł taniej niż PCV + Auto tune. Ta druga opcja urzekła mnie swą prostotą a zarazem możliwością pomocy AT.

 

Więc postanowiłem pójść na "burżuja" teraz zostało oczekiwanie na sprzęt. Zaczynam także powoli szukać hamowni najlepiej z możliwością korzystania czasowego ponieważ chciałbym zrobić pare pomiarów ponieważ rozbieżność z najskuteczniejszym AFR jest spora jedni mówią 12,5 do 13 a drudzy ... w zasadzie wszystkich skleić wyjdzie zakres od 12 - 14,7. Chciałbym sprawdzić w sposób naukowy który jest najlepszy dla B12,5.

 

A skoro niema tematu na naszym forum odnoszącego się z doświadczeniem na PCV to jak zainstaluje i posprawdzam na hamowni to wszytko opisze :)

 

 

 

I w tym miejscu chciał bym podziękować danielowi za opisy swojego doświadczenia z SSIem i FITem zaoszczędziłeś mi sporo czasu na poszukiwaniu rozwiązania.

 

Pozdro

Piaggiu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Zacznę od najbardziej jasnej strony czyli $$$ 257$+ przesyłka ze stówkę 357$x(około)3,21=1145,97PLNa. (FIT Pro masz za 799.00). Niby sam się stroi ale ryzyko dla mnie zbyt duże ponieważ jest to jakaś lokalna firma na rynku US bez żadnych oddziałów. (Niby od 30lat na rynku)

 

2. Piękne lecz nie osiągalne, przy takim parciu na modyfikacje dla osiągnięcia mocy to lepiej kupić hajke i tam inwestować. (2k Euro to masz 1/2 Hajki no może prawie).

 

 

 

Dalsza inwestycja w bandziora moim zdaniem już jest nieopłacalna. Jeżeli osiągnę przy moich modyfikacjach tj. Filtr KNa, poszerzona dziura w airboxie, wycięty katalizator z przelotem na końcu i (na co czekam) PCV+Auto tune granice 130KM i 120Niutków Jak widać na wykresie u Daniela że się da:D to już odpuszczam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Tomek featured this temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.