Skocz do zawartości

Olej - Temperatura Oleju - Termometr - Czujnik Temperatury


Gość bkieszkowski
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Do wersji która będzie zamontowana kiedyś na moto zostawię tylko 1 czujnik oleju i jeden powietrza. Teraz na potrzeby pomiarów bilansu cieplnego chłodnicy chce dojść chociaż do 0.5stopnia. A poza tym zawsze to się człowiek jeszcze pobawi trochę ;) Potem na stałe będzie tylko

Olej xxx,x*C

Zew xx.x*C

 

A swoją drogą to wiecie którym przewodem olej wchodzi do chłodnicy a którym wychodzi? Polookałem troche ale nie widziałem żadnych strzałek itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Kolejny update dla tych co śledzą temat.

 

2x - element dystansujący z miejscem na czujnik

1658f93355625e27m.jpg

34a6d8df8d6ac37fm.jpg

 

Filmik z działania gotowego układu wraz z zapisem danych na PC za pomocą złącza RS. (Do samych pomiarów będe pomykał z lapkiem w plecaku)

 

Wkrótce zabiorę się za montaż na moto jak znajdę chwilę wolnego czasu to tez porobię foty i zapodam jak wyszła całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra rafalos - napisz ile by taki bajerek mogl kosztowac - w sensie materialow i twojego "odstepnego" - z ciekawosci czystej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cięzko mi powiedzieć bo najwięcej kosztowała mnie płytka (cały zestaw uruchomieniowy). I nie rozglądałem się za pojedynczymi elementami.

Ale spróbuje tak +/-.

 

sam mikroprocek- 15-20pln

podkładki do chłodnicy- funfel mi dorobił za 20 pln obie (ale tylko do pomiaru oleju to można wrzucić 1 czujnik w korek i nie bawić sie z chłodnicą)

wyświetlacz LCD- ~15

płytka drukowana- w zależności od wielkości też pare pln'ów

kable+ pierdółki (stabilizatory napięć, rezystorki, diody itp)- 15-20pln.

czujniki - ja kupowałem chyba 4pln/sztuka

odstępne- 500,000pln ;)

 

Tak jak mówię, ja praktycznie wszystko miałem już w płytce i poza kablem RS, czujnikami i kablem nic nie kupowałem (za płytkę dałem 200pln, z zasilaczem, kablami itp) więc mogłem pominąć coś co musiałbym kupić przy robieniu od zera.

 

Robiąc wszystko od zera jest niewątpliwie więcej zachodu z tymi i jak skończę zabawę z tą inżynierką to (lub w międzyczasie) to zmotam sobie taki układzik właśnie specjalnie tylko do temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fanie Ci to wyszło, gratuluję!

 

Osobiście zmieniłbym parę estetycznych drobnostek:

 

1.

oznaczenie wejścia i wyjścia jest mało czytelne - I19,5 wygląda jak 119,5 i się zlewa, podobnie O19,5 wygląda jak ciąg cyfr 019,5 a nie litera i cyfry. Takie akurat niefortunne nazwy, co zrobić. Podczas jazdy czytelność będzie ważna. Zrobiłbym to tak:

IN 19oC

OUT 19oC

rozdzielczość bym zmniejszył do jedności, jednostka stopni jest zrobiona ładnie i wystarczająco widoczna.

 

2.

jaka jest rozdzielczość wskazywania temp. zewnętrznej? tutaj bym zrobił 0,1 co jest ważne szczególnie przy temperaturach bliskich zeru.

 

3.

wyłączyłbym migający kursor - w fazie testów jest może przydatny, ale podczas użytkowania moim zdaniem lepiej jakby go nie było.

 

Pytanie natury technicznej: czy czujnik umieszczony w tym dystansie nie zmniejsza możliwości przepływu oleju i jego ciśnienia?

 

Jeszcze raz gratuluję wykonania, bardzo fajny i przydatny patent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedy mozna zamawiac gotowe uklady? :D

Edytowane przez krynio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Stempel :

Układ do jazdy będzie zawierał info tylko o temp oleju w silniku (wywale podkładki i wrzuce w korek) i temperature na zew więc przestawię cały wyświetlacz.

Co do rozdzielczości 0.1stopnia to trzeba by się było pobawić jeszcze w programie. (może zrobię w przypływie natchnienia ale szczerze wątpie)

Teraz kursorek świetnie mi pokazuje częstotliwość pomiarów.

Tak naprawdę do układu tylko wskazującego a nie rejestrującego to masz racje z większością rzeczy i jeśli kiedyś powstanie takowy, to bedzie mniej wiecej tak jak piszesz.

Sam czujnik nie będzie osadzony aż tak głęboko (myslę że 2-3mm będą wystawać). Musze znaleźć kompromis między kontaktem czujnika z olejem a zaburzeniem przepływu w przewodzie (a i tak pewnie wyjdzie na oko ;) )

 

Gotowe układy po testach bojowych bo narazie tylko na biureczku wszystko działa...a zobaczymy co będzie w praniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że projekt idzie do przodu ;) Bardzo jestem ciekaw jaka będzie różnica temperatury oleju przed i po chłodnicy. Co do zanurzenia czujnika to bym się nie martwił (tzn. o dokładność pomiaru) bo przepływ tam jest raczej duży. A jak mierzyć temperaturę oleju przez korek? Nawiercić go? Na jaką głębokość czujnik wtedy trzeba wstawić- jak będzie na kablu to nie wpadnie w jakieś tryby? :P

Edytowane przez pietruch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idzie idzie ;) ale nie poszedłby gdyby nie Twoja pomoc :)

Jeśli chodzi o pomiar w korku to sporo ludzi montuje że nawierca korek i wpuszcza zaraz pod korek (dzięki temu nie wciągnie go w sprzęgło ani nic innego) i przyjmuje się, że temp środowiska wewnątrz to temp silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj zmontowałem sobie prowizoryczne stanowisko testowe.

Filmik trochę przydługawy, mało emocjonujący i nieobrobiony (sorry za Vadera w tle ;) ) ale mimo wszystko zapraszam:

 

Gdzie ten VADER? Myślałem, że wreszcie jakiś film z konkretną muzyką a tu jakieś trzaski tylko :(

 

A tak w temacie - super sprawa. Nie wiem jak to ogarniasz, ale dla mnie czarna magia, choć lutownicę umiem obsługiwać i czasem nawet coś zmontowałem, że cudem działało (albo pięknie eksplodowało).

Edytowane przez MetalBeast
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Studiuję mechatronikę na Pwr. (dla niewtajemniczonych elektronika+mechanika+intormatyka=mechatronika).

Ogólnie to nie będe mówił, że to banalne rzeczy bo dla mnie też proste one nie są. Coś tam nieco liznąłem ale prawdziwa elektronika to dla mnie też magia.

Wkrótce kolejny update ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Studiuję mechatronikę na Pwr.

Politechnika. Ładnie. Pewnie ciężko się tam dostać. Ja w Toruniu tłukę studia inżynierskie na kierunku logistyka. Coś łatwiejszego niż twoja dziedzina :P Szerokości i zdania sesji życzę ;)

Edytowane przez Moras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, dla mnie też ;)

7548_b2ed.jpeg

Haha! A mi się jeszcze dupcia będzie palić, bo podanko o przyspieszenie sesji zdałem a 24 czerwca wyjeżdzam na sezon do UK ;) Tak, ciekawe ... :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, trochę to trwało ale wreszcie jest.

Tak mniej więcej wygląda to co mi wyszło. Porobię później fotki jak wygląda układ zamontowany na moto to tez wrzucę.

 

1cf5c8973eb8e97em.jpg

 

dec889f6cb3bd042m.jpg

 

W razie jakichkolwiek pytań co do samego układu bądź wyników służę uprzejmie ;)

Edytowane przez RafalS600
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Więc dorzucam parę fotek samego układu. Wersja jest studencka i z założenia ma wytrzymać max około 2 tygodni więc zagadnienia ergonomii, estetyki itp zostały zepchnięte na dalszy plan ;)

 

Mocowanie czujnika do chłodnicy

1f57f56a7cb8537fm.jpg

 

Czujnik temperatury powietrza

140fea7530d48849m.jpg

 

Otwór technologiczny na wyjście kabla RS (ten drugi to pozostałość po pierwotnej koncepcji zasilania)

2aaa9cd04b4785a1m.jpg

 

Tu pomiar podczas postoju, z którego jest wykresik powyżej

e4628cb107af4041m.jpg

 

Kolejna fota całego układu

c033570b1887d9ebm.jpg

 

 

Póki co nic mi się jeszcze nie upaliło, żeden kabel nie wkręcił mi się w koła i ogólnie wszystko śmiga. Ogólnie projekt uważam za zakończony w tej formie w jakiej potrzebny mi był do pracy inż. (i o ile się nic nie spierd*** przez najbliższe pare dni) to pozostało mi jeszcze pare pomiarów i rozbieram całe to ustrojstwo. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rzeczywiście, kable wymagają usystematyzowania

Ładnie ujęte ;)

 

To teraz jakieś ciekawe wykresiki poprosimy np. spadek temperatury na chłodnicy w funkcji prędkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykresiki w funkcji prędkości może być ciężko. Musiałbym się podpiąć pod prędkościomierz, przez ADC to przerobić, wrzucić na procek i też wypluwać przez RS'a. Wykonalne aczkolwiek plan od początku był taki że będzie tylko temp w funkcji czasu w różnych warunkach pomiarowych. Dzisiaj np. miałem pomiar przez 6 min cały czas 150km/h na AOW.

A wykresiki jakieś już były na poprzedniej stronie ale nikomu nie będzie się chciało tam klikać więc wrzuce jeszcze raz tu.

 

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=1cf5c8973eb8e97e

 

Tu wkradł się błąd najprawdopodobniej bo w okolicy 6 min musiałby chyba do na słońcu stać, żeby się tak zagrzać

 

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=dec889f6cb3bd042

 

(szczerze mówiąc myslałem, że na postoju się szybciej nagrzeje a tu 12min i nawet nie ma 100stopni)

 

I kolejna obserwacja to, że podczas zwykłego latania po mieście (bez pałowania itp) mam okolice 120 stopni. (nie przekraczam teraz specjalnie takiej temp żeby nie spalić czujników ale to wymaga np gaszenia moto na światłach czasem).

To może być wina źle ustawionej mieszanki, że się tak grzeje mocno?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Witam... wie ze podobne tematy na temat tem oleju juz byly... ale troszke odkopie... czy warto zakładac taki oto termometr

http://www.boxer-par...52571887.76.jpg

jesli tak to miał bym prożbe do jakiegoś cierpliwego forumowicza o wybor... bo niektore sa z pretem takim niektore bez a ja jakos nie mam pomysly jaki wybrać

 

z góry dziekuje za pomoc ;)

 

p.s wydaje mi sie ze to jest taki ale pewny nie jestem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://polishbanditc...h__1#entry49863

http://polishbanditc...dpost__p__70961

http://polishbanditc...__fromsearch__1

 

po mojemu zabieg bez sensu jesli uzytkujesz w normalny sposob bandita. jak uzytkujesz w sposob niewlasciwy, to skala i tak jest stanowczo za mala.

zreszta nawet jak odpala sie olejaka, to przynajmniej ja sprawdzam gola reka dotykajac cylindrow czy juz mozna jechac a nie po jakims tam czyjniku temperatury ktorego pomiar i tak nie jest wiarygodny.

Edytowane przez krynio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wazne jaki i nie wazne za ile, byle był dedykowany do bandita a to czy z długim czy krótkim tym bagnetem to na prawde bez znaczenia. Ja jak załozyłem taki do bandita to jedynie bardziej zestresowany sie robilem jak skala sie konczyła na tym termometrze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jestem zadowolony, zwłaszcza przy niskich temperaturach.

Jeżdżąc latem widziałem jaka temperaturę silnik uzyskuje, i na jesieni czy zimą miałem punkt odniesienia czy silnik sie dogrzewa czy nie, np jesienią gdzie silnik łapał temp max 60 st (w lato 90- 110) na trasie zasłaniałem chłodnice oleju i silnik lapał 100 st i wszystko smigało, poza tym na ktotkich postojach piec tak szybko nie stygł.

Zaraz ktoś mi zarzuci PRL-owskie metody ale w moim przypadku fajnie to sie sprawdzało.

Ja mam taki, http://allegro.pl/czujnik-temperatury-oleju-suzuki-dl-gsf-gsx-ls-vz-i3007044717.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.