Skocz do zawartości

Opony - Rozmiar I Profil Opony - Dobór Zamienników


Christoph
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Ktoś kiedyś zapytał czy można zamienić w Bandicie 600 opony o rozmiarze 150/70/17 i 110/70/17 (czyli standardowe gumy) na 160/60/17 i 120/70/17 oraz jak obliczyć średnicę całego koła. Pytanie jak najbardziej na miejscu, skoro sama fabryka w późniejszych rocznikach motocykli zastosowała ogumienie w innym rozmiarze.

 

Najpierw warto rozszyfrować oznaczenie na oponach. Podam to na przykładzie Bandita 1200: opona na tył ma oznaczenie 180/55 ZR17 a na przód 120/70 ZR17. Teoretycznie tył ma "mniejszy profil" niż przód, a jak przystawicie obie opony obok siebie lub przypatrzycie się obu kołom, to jednak tylna opona z mniejszym profilem jest większa niż opona przednia.

 

Pierwszy parametr 180 lub 120 oznacza szerokość opony w milimetrach,

 

Drugi parametr 55 czy 70 czyli tzw. "profil" nie jest wcale podawany w milimetrach, lecz jest to wysokość opony podawana w odniesieniu do jej szerokości i wyrażona w procentach.

 

17 cali średnica osadzenia opony na obręczy

 

Z i R oznaczenie typu opony

 

73 W - indeks nośności i prędkości

 

 

Co wynika z oznaczenia opony? Jeżeli opona tylna ma 180 mm szerokości, a jej profil to 55 oznacza to, że wysokość opony stanowi 55% jej szerokości, czyli 180 x 0,55 = ok. 99 mm. Opona przód: 120 mm szerokości i 70% z 120mm czyli mamy 84 mm wysokości.

 

Jak to wygląda w przypadku zamiany opon o rozmiarze 150/70/17 i 110/70/17 (czyli standardowe gumy) na 160/60/17 i 120/70/17?

 

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy wpierw obliczyć średnicę całego koła oryginału i zamiennika, aby sprawdzić czy różnica średnicy mieści się w dopuszczalnej granicy. Zalecana maksymalna różnica średnicy zewnętrznej wynosi 2% (dopuszczalna 3%).

 

Jak więc obliczyć średnicę całego koła?

 

Średnica całego koła = średnica osadzenia opony na obręczy + podwójna wysokość opony.

 

1 cal = 25,4 mm

 

Przeliczamy:

1. średnica zewnętrzna opony 150/70/17 - 17x25,4 + 2x (150x0,70) = 641,8mm

2. średnica zewnętrzna opony 160/60/17 - 17x25,4 + 2x (160x0,60) = 623,8mm

3. Różnica między średnicą zewnętrzną opony 1 i 2 wynosi 18mm, czyli opona 2. ma mniejszą średnicę zewnętrzną od opony 1. ok 2,8 %, a więc mieści się w granicy 3%.

 

PS: Tu dla zainteresowanych tematem przypominam link http://opony.wieszja...ac-do-opon.html

 

oraz kalkulator zamienników:

http://www.opony.aut..._zamienniki.asp

 

http://www.opony.com...amienniki-opon/

  • Upvote 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzychu, ale mi się pięknie wstrzeliłeś z tematem :) Po zauważeniu, że bieżnik na moich oponach gdzieś zniknął oraz przeczytaniu posta qnerk'a że poleca 160'ki - miałem malować posta - jakie 160'ki będą pasowały. Wyprzedzasz myślą :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim roczniku tj. 2002 posiadam 160/60/17 i 120/70/17

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szły 110 i 150 oraz 120 i 160 - rocznik nie ma znaczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, ja w instrukcji mam napisane 120/60 ZR17(55W) 150/60 ZR17(69W), przy czym na naklejce znamionowej ogumienia, będącej umieszczonej na osłonie łańcucha mam tył 160/60 ZR17(69W).

 

Wniosek jaki? Albo złe tłumaczenie książki, albo pośredni bandit 600 wyszedł na 150 z tyłu i kolejno były 160, a książka została bez zmian.

 

GSF 600S 2002

 

Joł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja u siebie mam

przód 120/60/17

tył 160/60/17

tak miałem w dowodzie jak sprowadzałem i tak zostało

ale rozważam zmianę przodu na 120/70/17

 

Bucz wydaje mi się że ktoś źle przetłumaczył papiery, w książce serwisowej mam wpisane opony dla B6 od 00-04 120/60/17 (55W), 160/60/17 (69W)

Edytowane przez Prywo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakie są minusy 180 bo ja takową mam i nie narzekam na prowadzenie, a co do zużycia paliwa to nigdy nie miałem porównania ze 160 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja obecnie mam 170 tke ale wracam do rozmiaru standrtowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minusy są takie że teorytycznie troche gorzej się składa w zakręty....aczkolwiek ja tam się cieszę że też mam 180 bo wiem że jak mocno bym sie nie złożył tak i tak mi się opona nie zamknie....masz świadomośc że zawsze jest jeszcze zapas...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To czy zamkniesz oponę, czy nie - nie zależy tylko od szerokości opony, ale także od jej poprzecznego przekroju - jak jest ukształtowana.

 

Ja nie jestem zwolennikiem kombinowania z rozmiarami - łatwo "przekombinować, bo trudno jest japońców poprawiać". Zacytuję sam siebie:

 

Węższa opona sprzyja większej zwrotności i poręczności motocykla, a i samo zawieszenie pewnie też jest zestrojone optymalnie dla danego rozmiaru opony. Poza tym szersza opona, to większa wrażliwość na koleiny i nierówności, większa masa koła, a co za tym idzie trzeba więcej siły włożyć w pochylenie motocykla, żeby pokonać większe siły żyroskopowe, czy jak tam się to zwie, nie mówiąc o przyspieszaniu i hamowaniu.

 

Jest kilka motocykli, w których stosuje się fabrycznie rozmiar 160 oprócz naszego kochanego małego Bandita, np. w nowej Hondzie CBF 600 i CBF 1000, które chwalone jest za świetne prowadzenie; w nowej XJ6 Diversion, motocykl łatwy w prowadzeniu, przeznaczony również dla początkujących; Kawasaki ER-6; Kawasaki KLE 650 (Versys); Suzuki SV650 poprzednie modele; Suzuki Gladius - nowość; są jeszcze inne, ale nie chce mi się już szukać.

W tych modelach postawiono poręczność, łatwość prowadzenia. Warto temat przemyśleć, żeby nie poprawiać japońskich inżynierów.

 

PS: dodam tylko, że przedstawione modele motocykli zostały docenione przez wielu klientów i w wielu testach podkreślano frajdę, jaką dają z prowadzenia po winklach, jak np, mały V-strom - dwukrotny zwycięzca AlpenMasters, tak z czystej ciekawości warto zobaczyć, jakie opony zastosowano w tym modelu - ma jeszcze węższe.

 

PS: wątek już kiedyś był; polecam zajrzeć tu: http://www.polishban...pic.php?id=2396

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minusy są takie że teorytycznie troche gorzej się składa w zakręty....aczkolwiek ja tam się cieszę że też mam 180 bo wiem że jak mocno bym sie nie złożył tak i tak mi się opona nie zamknie....masz świadomośc że zawsze jest jeszcze zapas...

...i że nigdy jej nie zamknę :P

 

ja zjeździłem standardową 150 i nie narzekałem na żadne uślizgi. jak miałbym zmienić to co najwyżej na 160, bardziej popularny rozmiar, łatwiej coś znaleźć w dobrej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie się zdawało że składanie zależne jest od profilu i rodzaju gumy...... ;)

 

To na GP powinni jeździć na oponach typu walec ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

przez pomyłke zakupiłem do swojego bandyty opone 150 zamiast 160 czy da rade sie ją założyć na felge czy tez jest ona do wymiany na większą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerzę to pierwszy raz słyszę o zakładaniu węższej opony na szerszą felgę :zeby: jak już to na odwrót .

Moim zdaniem postaraj się wymienić a jak nie to selnąć komuś .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaroo656 to gdzie Ty miałeś głowę ? :) Powinna pasowac ale ja bym kombinował by zamienic na 160.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teretycznie moto może być bardziej poręczne ale to byś musiał zobaczyć w praktyce ale generalnie skoro producent zaleca 160 to taka powinna być.Po to robią testy zeby dobrać odpowiedni rozmiar.A założyc na pewno się da.Najlepiej wymień albo odsprzedaj komuś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej generacji b6 na tyle seryjnie była montowana 150. W drugiej generacji felga się nie zmieniła (4.5') ale opona tak na 160. A w praktyce szybciej zamkniesz oponę na winklach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a więc da się ją założyc a zmieni się tylko skok składania w zakrętach?

Da się. Ale żaden skok się nie zmieni :) Tylko opona jest ciut węższa i szybciej ją można zamknąc przy dobrym złożeniu w winklu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oponka dzisiaj została założona i faktycznie teraz sie mi ją bezproblemowo zamyka a na starej miałem ok 1,5mm paska :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 years later...

Witam wszystkich pytanie jest proste. 

Jakie opony wybrac z ponizej wymienionych:

1. Michelin pilot road 3 po jednym sezonie (wysokosc bieznika na wierzchu opony 3.5mm) wlasciciel sprzedaje bo twierdzi ze mu sie slizgaja i ze przejechal na nich okolo 1000km.

2. Pirelli diablo rosso 2 nowe ale z roku 2016

3. Pirelli diablo rosso 3 roczne ale nowe

 

Edytowane przez kalisz2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tych trzech to tylko 2.

Na oponach i hamulcach nie oszczędza się. 

Tylko Nowe! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, seebst napisał:

Z tych trzech to tylko 2.

Na oponach i hamulcach nie oszczędza się. 

Tylko Nowe! 

Czyli diablo rosso 2 a tym ze 2letnie raczej sie nie przejmowac co? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.