Skocz do zawartości

Gość wiedzmin
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

18 minut temu, seebst napisał:

A drugie pytanie mam takie: dwie żarówki świecące razem to 110W. Wydaje mi się, że to trochę sporo jak na wydajność alternatora. Są może żarówki H3 z mniejszą mocą, np. 35W? A może zastosowanie żarówki 24V? Będzie to świecić o połowę słabiej, czy tylko się żarzyć?

 

nie wiem jak 2012 ale w serwisówce do olejaka k5/k6 jest podana wydajność alternatora jako co najmniej 500W przy 5k rpm to w nowszym pewnie nie jest mniej (a jak już to więcej z racji wiekszej ilości elektroniki) także czy tam będzie 2x55 czy 2x35 nie powinno zrobić wielkiej różnicy. byle nie było 2x200 :D żarówki 24V będą się żarzyły i dużego pożytku z nich nie będzie. poza tym 35W raczej ciężko będzie znaleźć. 55W to standard dla tego typu dla wersji 6 i 12V. Wersja na 24V ma 70W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie to jakoś wyglądać? 

Nie wiem w dalszym ciągu, czy kombinować z 35W czy postawić na standard 55W, a może żarówkę Led? Wolałbym mieć trochę zapasu dla alternatora, niż wykorzystać jego wydatek w 100%

 

Chociaż z drugiej strony to im większe obciążenie alternatora, to mniej ciepła w regulator napięcia? 

20191211_154039.jpg

20191211_153127.jpg

Albo jeszcze inaczej, czy jakimś w miarę prostym sposobem da się zmienić moc świecenia o połowę z wykorzystaniem włącznika 3 przyciskowego, jak np. w domu, gdzie jest włącznik na 2 przyciski - włączając jeden żarówka świeci słabiej, włączając drugi albo oba na raz świeci mocniej.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chińskie z znanego portalu 😁 mają włącznik i funkcję świecenia 100 %-50 % i stroboskop i są to ledy czyli stosunkowo mały pobór prądu.

DSC_4101_(2).JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pokażesz mi jak wygląda ten włącznik? 
Seebst jest coś takiego, nazywa się nielegalny moduł świateł do jazdy dziennej z homologacją
Sprawia, że halogeny świeca z mocą 30 lub 50%, miałem coś takiego w Oplu zamontowane

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo inaczej, na jakiej zasadzie działa to przełączanie pomiędzy 50%, 100%, stroboskop, wyłączenie? Ile kabli ma wyłącznik? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zależy jak jest zbudowane. najprościej to przełącznik wpina opornik w szereg z żarówką. proste jak budowa cepa, ale ma sporo wad - pobór mocy pozostaje ten sam, tylko ta część która nie jest zamieniana w światło idzie w ciepło (z opornika). w związku z tym opornik musi mieć odpowiednią moc. dlatego też musi być odpowiednich rozmiarów. ot taka grzałka. żeby ograniczyć moc żarówki 55W do 30W mniej więcej, opornik musiałby mieć 1 ohm i 20W mocy

spacer.png

 

drugi sposób to sterowanie tranzystorem - prąd płynie między kolektorem a emiterem w zależności od napięcia przyłożonego do bramki. Układ już delikatnie bardziej skomplikowany, ale też tracący dużo mniej mocy (chociaż i tak nie mało, bo kilka wat na tranzystorze się wydziela).

spacer.png

regulację napięcia otrzymujemy przez zmianę rezystora między kolektorem a emiterem (ten pod 33). tym razem nie przenosi on mocy, tylko sygnał, więc może być mały, nawet 0,25W.

 

trzeci i najlepszy sposób to sterowanie cyfrowe - PWM. tego już tu nie będę rysował bo nie ma większego sensu. z grubsza chodzi o załączanie tranzystorów w 100% na przemian z ich całkowitym wyłączeniem. różne napięcie wyjściowe osiąga się przez inny czas włączenia niż wyłączenia takiego tranzystora. dzieje się to bardzo szybko (częstotliwości rzędu kilkudziesięciu kiloherców) i na wyjściu wygładzane jest to kondensatorami żeby uzyskać płynny przebieg. poziom skomplikowania bez porównania większy niż poprzedniego sposobu, ale za to wydajność może sięgać nawet 90-kilka procent. w ten sposób działa większość dzisiejszych zasilaczy w sprzęcie rtv, wszelkich ładowarkach do telefonów, w komputerach itd itp.

w tych chińskich światłach z regulacją jest zastosowany prawdopodobnie PWM właśnie. (poziom skomplikowania nie przeszkadza mu być tanim, bo skoro moc tracona jest niewielka, same części też nie muszą być duże i przez to drogie)

 

jakby ktoś chciał sobie poeksperymentować z prostymi układami j.w. to: http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym chińskim LED o którym pisał Kwinto przełącza się poprzez kolejne włączenie i wyłączenie ledów.

W środku jest scalaczek który tym steruje.

Niestety już 2 mi się zjarały, co prawda wymienione na gwarancji ale jakość typowo chińska.

Edytowane przez pawcioj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem na próbę żarówkę 24V 70W i faktycznie świeci tak sobie - prawie jak pozycyjna. I też nieźle się nagrzewa. Więc na próbę zamówiłem 35W 12V. Niestety, wg serwisówki mam 400W alternator, więc wolę dmuchać na zimne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, pawcioj napisał:

W tym chińskim LED o którym pisał Kwinto przełącza się poprzez kolejne włączenie i wyłączenie ledów.

W środku jest scalaczek który tym steruje.

Niestety już 2 mi się zjarały, co prawda wymienione na gwarancji ale jakość typowo chińska.

 

Mam chyba je od 4-5 lat połączone przez przekaźnik i działają do dzisiaj i dokładnie sterowanie włącznikiem a na youtubie trafiłem kiedyś na filmik co trzeba przelutować aby były tylko jednofunkcyjne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem żarówki H3 12V 35W ale tylko w Internecie, po sklepach na miejscu nie mieli i jeszcze każdy zdziwiony, że w ogóle takie żarówki są :D Założyłem je i prawdę mówiąc, tak "na sucho" w warunkach domowych nie widzę jakiejś różnicy między 35W a 55W - świecą dla mnie identycznie. Nie wiem jak w praktyce będą świecić, bo teraz z racji warunków nie mam jak sprawdzić. Podłączyłem pod stary akumulator to pod obciążeniem napięcie na nim spada do ok. 10V, a mimo wszystko dość jasno świecą. Zobaczymy za parę miesięcy, jak to się będzie sprawdzać w jeździe.

 

A w kwestii prawnej - czy jest możliwa jazda non stop z włączonymi tymi lightbarami podczas jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mają oznaczenia homologacyjne na przeciwmgłowe to możesz używać tylko jak przeciwmgłowych w aucie. Jeśli są to światła mijania możesz jeździć na nich cały czas, byle będą zamontowane zgodnie z przepisami

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Ragor napisał:

Jeśli mają oznaczenia homologacyjne

Oznaczenie jakie posiadają to: (wybite dookoła klosza)

WR-CS

E11

7.5

000059

SJC

H05-68H

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz coś więcej? Za cholere te oznaczenia nic mi nie mówią :(0041b134fc0baa814c522fccd2ee1c48.jpg80bc6d5825b12610cd7c2d7eabed25ad.jpg

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadnych więcej oznaczeń na nich nie ma.

Jedynie co znalazłem to parę istotnych wątków na tej stronie:

http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=21&t=2333&start=40

Posiadam Givi S310

To coo doczytałem, to są to jedynie tzw. reflektory dalekosiężne, czyli pospolite "długie".

http://hoonda.pl/viewtopic.php?f=21&t=2333&start=40#p167349

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro drogowe to teraz mi powiedz ile drogowych masz w sumie na motocyklu?

Przyznaje nie zagłębiałem się w temat aż tak, do mnie z takimi wynalazkami póki co nikt nie przyjechał jeszcze

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Ragor napisał:

Skoro drogowe to teraz mi powiedz ile drogowych masz w sumie na motocyklu?

W tej chwili tylko jedno (reflektor główny z żarówką H4).

Generalnie to Givi to nie jest taka pierwsza lepsza chińszczyzna, jaką spotkać można na większości motocyklach. Jeździ to głównie na motocyklach typu ADV (GS, Tenere, XL) i nie spotkałem się, nie słyszałem, żeby jakieś problemy ktoś z tego tytułu miał. Zamontowałem tam mniejszej mocy żarówki, żeby nie obciążać zbyt mocno alternatora i żeby nie denerwować innych uczestników ruchu. Ludzie tak z tym jeżdżą non stop, z tego co się obserwuje na drodze - tylko do jakiego stopnia jest to dopuszczalne, legalne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie na legalu możesz mieć 1, 2 lub 4 (dwie pary) światła drogowe.

Ale wiadomo jak jest jeden się przyczepi, drugi machnie ręką, a trzeci nie będzie się znał i nawet nie zauważy, że coś jest nie tak bo ma jakąś homologacje

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy każde oświetlenie zamontowane w pojeździe wymaga sprawdzeniu (czyt. poprawności świecenia na przyrządzie) podczas badania technicznego, poza standardowym sprawdzeniu świateł mijania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie tak:
- mijania patrzysz jak świecą (jak świecą poza dopuszczalnymi odchyłkami to negatywny, a nie ustawianie )
- drogowe sprawdzasz światłość (czy mieszczą się w normie odnośnie sumy światłości i różnicy pomiędzy reflektorami)
- halogeny też powinno się sprawdzać czy świecą poprawnie

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Ragor napisał:

(jak świecą poza dopuszczalnymi odchyłkami to negatywny, a nie ustawianie

Taki paradoks w sumie, bo skoro negatywny, to gdzie w takim razie się udać na ustawienie, jak nie do SKP? Wyjechać ze stacji i z powrotem do niej wjechać? :P Mało który warsztat dysponuje przyrządem do ustawiania świateł.

4 minuty temu, Ragor napisał:

halogeny też powinno się sprawdzać czy świecą poprawnie

Powinno, ale nikt tego nie robi, bynajmniej w moim przypadku. Nawet się gościowy nie chciało maszynki zniżać, bo stwierdził, że to i tak nic nie da, bo poprawnie wskazywać nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czysto teoretycznie to stacja nie może przeprowadzić żadnej regulacji czy tam naprawy, a jak jest w rzeczywistości to wszyscy wiedzą

A z halogenami to przemilcze temat

Wysłane z mojego P10 lite przy użyciu Srapatapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://moto-kaplan.autokult.pl/28974,lightbary-i-halogeny-w-motocyklach-czy-i-kiedy-dodatkowe-oswietlenie-jest-zgodne-z-prawem,all

Trochę ciekawych informacji na temat. Właśnie jestem po montażu halogenów przeciwmgielnych H3 55w, zobaczymy czy wystarczy prądu, bo jeszcze nie testowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halogeny już założone, testy w ciemnościach przeszły moje oczekiwania - jestem pozytywnie zaskoczony, tym bardziej, że to tylko 35W, a nie 55W jak to w standardzie. Tylko martwi mnie napięcie ładowania. O ile po uruchomieniu silnika ma biegu jałowym napięcie wynosi 14.2, po jakimś czasie spadnie do 14 - 13.8 max. Akurat to już dawno temu zauważyłem. Piszę to przy standardowym oświetleniu, bez włączania halogenów. Gdy je włączę napięcie spadnie o 0.2V, tak samo też się dzieje, gdy włączę grzane manetki. Przy włączonych halogenach, włączonych manetkach na Full, włączonych wszystkich kierunkach, włączonych mijania i długich jednocześnie i załączonym wentylatorze, świecącym światle stop - napięcie potrafi spaść nawet do 13V a w porywach i 12.8V. Coś mi się wydaje, że te 400W na alternatorze to będzie trochę słabo. Dodam tylko, że wszystkie te pomiary robiłem przy wolnych obrotach. Być może podczas jazdy będzie inaczej. Akumulator mam nowy założony .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności.Regulamin Polityka prywatnościUmieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.